În noaptea de 18 septembrie, vor putea fi vizionate 38 de filme românești, de scurt și lungmetraj, ficțiune și documentar, în 8 locații din București.
Secțiunea Panorama 2014 cuprinde filme apreciate de publicul român, dar și de criticii de specialitate. Film recompensat cu cinci Premii Gopo, Q.E.D. (r. Andrei Gruzsniczki) prezintă România anului 1984, unde decizia unui matematician de a publica o lucrare într-o revistă a unei universităţi americane, fără să ceară permisiunea autorităţilor comuniste, va declanşa un lanţ de evenimente care schimbă vieţile celor din jurul său. În rolurile principale joacă Florin Piersic Jr. (câștigător al Premiului Gopo Cel mai bun actor într-un rol principal), Ofelia Popii (Premiul Gopo pentru Cea mai bună actriță într-un rol principal) și Sorin Leoveanu, nominalizat și el la Premiile Gopo 2015.
Love Bus – cinci povești de dragoste din București (r. Roxana Andrei, Mihai Mincan, Constantin Radu Vasile, Andrei Georgescu, Florin Babei) are 5 povești de dragoste care se petrec în câte un cartier al Bucureştiului. Filmul a fost produs în regim independent, cu studenţi proaspăt absolvenţi ai Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” şi reprezintă debutul lor, colectiv, pe marile ecrane.
Poarta Albă (r. Nicolae Margineanu), nominalizat la șase categorii la Premiile Gopo 2015, este inspirat din fapte reale, ce descrie ororile din timpul construirii Canalului Dunăre-Marea Neagră. Adrian şi Ninel se numără printre deţinuţii înghesuiţi în vagoanele de marfă care tocmai au sosit într-unul din lagărele de muncă silnică de la Canalul Dunăre-Marea Neagră. Aici, periplul lor este dramatic. Printre cei condamnaţi alături de ei se găsesc profesori, avocaţi, poeţi, filosofi, ţărani, artişti, oameni de ştiinţă. Cu toţii îşi dau seama treptat că munca forţată la Canal nu are scopul construirii unei căi de transport între Dunăre şi Marea Neagră, ci crearea unui loc al suferinţei organizate unde cei indezirabili regimului comunist trebuie exterminaţi.
Omagiat anul acesta la TIFF, Noaptea Albă a Filmului Românesc prezintă o scurtă retrospectivă Mircea Daneliuc.
Probă de microfon (1980) vorbește despre acele momente de adevăr care răzbat în situații controlate și ritualizate cum ar fi interviurile TV, momente în care, pe fațada socială apare o fisură care dezvăluie o altă realitate, ascunsă privirii”, scrie Richard Peña, fost director de programe al Film Society of Lincoln Center și președintele comitetului de selecție al New York Film Festival timp de 25 ani, un susținător devotat al cinematografului românesc și admirator al operei lui Mircea Daneliuc.
Luiza şi Nelu, reporter şi cameraman, fac un reportaj în Gara de Nord, unde intervievează câţiva infractori. Aici, Nelu o cunoaşte pe Ani, o fată fără serviciu, fără părinţi, fără buletin de Bucureşti, care e într-o continuă vânătoare de bani pentru a-şi întreţine fratele alcoolic.
Patul conjugal spune povestea lui Vasile, un administrator de cinematograf. După Revoluţie, economia nu merge, filmele nu mai au spectatori, menajul cu Carolina a eşuat în plictiseală şi dezgust. Singurele momente de bucurie sunt date de Stela, casiera, cu care se închide din când în când în birou. În jur, toată lumea încearcă să facă un ban, apelând la idei de afaceri groteşti.
Personajul principal din Cele ce plutesc (2009) este Avram, care, aflat la muncă în Europa, observă că italienii plătesc bine câinii dresaţi, dorind să se simtă în siguranţă în faţa valurilor de emigranţi. Acesta se întoarce în România pentru a pune pe picioare o crescătorie de câini de pază, cu gândul de a-i exporta apoi în Italia. Nimereşte, însă, în vecinătatea unei tabere de proaspăt expulzaţi de la Roma. Astfel, conflictul italian se mută şi aici, lângă Dunăre.
Detalii: Romfilmpromotion.ro // Facebook