Festivalul, ai cărui inițiatori sunt Radu Gabrea, președinte MECEFF, și Victoria Cociaș, director general, derulează mai multe programe culturale pe durata celor 5 zile. În primul rând, este secțiunea competițională, din care fac parte cele mai premiate filme din Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, România, Slovacia și Slovenia. Criteriul de selecție este simplu: fiecare țară e invitată să propună cel mai bun film din ultimul an. România a fost reprezentată de Quod Erat Demonstrandum, regizat de Andrei Gruzsniczki. E complicat să atragă mulți spectatori din afara Mediașului, pentru că toate titlurile au rulat deja în festivaluri, unele chiar și în circuitul cinematografic, dar, având în vedere că orașul are o singură sală de cinema, temporar închisă pentru renovări, e clar că există un public local, căruia i se adresează și pentru care accesul la cinema este destul de limitat. De altfel, au existat patru locuri de vizionare: sala de cinema Mediensis (redeschisă temporar pentru MECEFF),Traube (o sală de spectacol a Hotelului Traube), Sinagoga (aici au rulat filmele clasice în limba idiș) și Piața Mare, cu proiecțiile în aer liber.
Un program destul de important, alcătuit de Radu Gabrea, este Selecția președintelui, care include o retrospectivă a unui regizor român – anul acesta a fost Mircea Veroiu, anul trecut, Alexandru Tatos. Tot Radu Gabrea este cel care alege filmele tematice, respectiv Mari filme despre Marele Război. Secțiunea a cuprins 25 de tiluri, producții din țări diferite. Pe lângă acestea, la fiecare ediție o țară este invitată să propună câteva filme din cinematograful național, respectiv cel francez anul acesta. Preferatele mele de pe lista Franței au fost La grande illusion (r. Jean Renoir) și Flandres (r. Bruno Dumonot) – nu am avut cum să ajung la ele, pentru că se suprapuneau cu altele pe care nu le văzusem, dar m-am bucurat că sunt aduse unui public care mai greu ar ajunge la ele (cel puțin la Dumont).
Festivalul a fost conceput ca fiind dedicat direct publicului de la Mediaș, ca un fel de platformă educațională – retrospectivele tematice doresc să joace un astfel de rol. Un alt program în completare este Sesiunea de colocvii despre Primul Război Mondial, susținute de Alexandre Sumpf, Lucian Boia, Adrian Majuru, Bianca Pârvulescu.
Un proiect inedit, pe care l-au inițiat organizatorii MECEFF anul acesta, a fost Read&Screen, practic o sală în care sunt proiectate imagini din Primul Război Mondial (scrisori, articole de ziare, materiale promoționale, fotografii etc), dublate de lectura unui fragment tematic. Lecturile sunt interpretate de Victoria Cociaș, Vlad Rădescu, Marcel Iureș, Ion Caramitru, Constantin Cotimanis și Claudiu Bleonț. Despre cum au creat conceptul și cum ales textele sau imaginile, a povestit Victoria Cociaș într-un scurt interviu pentru echipa AaRC.
Ca în fiecare an, organizatorii i-au dus pe invitați într-o plimbare prin împrejurimile orașului Mediaș. Prima destinație a fost Castelul Jidvei, restaurat și deschis pentru degustări de vinuri. Actrița și poeta Ioana Crăciunescu a fost gazdă în localitatea Ațel, la biserica reformată și casa parohială pe care le restaurează și unde organizează evenimente culturale.
MECEFF 7+1 este organizat cu sprijinul primăriei din Mediaș și al ADI – Valea Târnavelor, iar voluntarii sunt prezenți la orice manifestare. Orașul este plin de tineri cu ecusoane, care sunt gata să te ajute. Prezent la fiecare ediție este și Teddy Necula, care a apărut în filmul Noro, al lui Radu Gabrea, și care acum este regizor de film documentar. El este responsabil de reportajele festivalului.
Festivalul s-a încheiat pe 5 septembrie, cu gala de premiere, prezentată de actorii Constantin Cotimanis și Victoria Cociaș. Premiile și motivațiile au fost citite de președintele juriului, Wolfgang Ruf (scriitor și conferențiar din Germania). Ceilalți membri ai juriului au fost Anca Mitran (profesor, fost director al Arhivei Naţionale de Filme, în prezent director general al Centrului Naţional al Cinematografiei), James Ulmer (jurnalist american), Costel Safirman (critic şi istoric român, stabilit în Israel) şi Călin Stănculescu (critic şi istoric de film). James Ulmer a fost impresionat de oraș, de festival și de filmele pe care le-a văzut.
Premiul pentru cel mai bun film și cel pentru imagine au fost câștigate de Oraşul cîinilor (Fehér isten, r. Kornél Mundruczó, 2014), iar cel mai bun regizor și actor au fost desemnați Lukasz Palkowski, respectiv Tomasz Kot, pentru filmul polonez Dumnezeii (Bogowie, r. Łukasz Palkowski, 2014). Publicul a a votat pentru westernul austriaco-german care a deschis festivalul, Valea întunericului (Das Finstere Tal, r. Andreas Prochaska, 2014).
O retrospectivă a ediției a 5-a MECEFF va avea loc la Muzeul Municipiului București (Palatul Șuțu), în perioada 24-27 septembrie, despre care ne-a vorbit Alina Mușat, coordonatorul festivalului.
Imagine: Dan Țuculescu