— Sergiu Nicolaescu, ce loc ocupă Zile fierbinţi între celelalte filme pe care le-ai semnat până azi?
— Filmul reprezintă primul meu contact cu actualitatea. A fost pasionant pentru că mă întorceam în fond pe şantierul unde am lucrat, cândva în tinereţe, ca inginer. Pasionant, pentru că am revenit cu noua mea meserie, dar cu aceeaşi pasiune cu care am lucrat din prima zi aşa cum o voi face până la capăt.
Zile fierbinţi este filmul unui şantier, scenariul este adaptat acestui şantier, problemelor şi oamenilor pe care i-am găsit acolo. Este un omagiu adus acestor oameni care lucrează continuu, de multe ori în condiţii foarte grele (de unde şi titlul filmului).
— Ce ţi-ai propus, concret, cu acest film?
— Filmul îşi propune să creeze nişte eroi ai zilelor noastre, nu nişte oameni perfecţi, ci oameni care vor să se depăşească pe ei înşişi. Eroul principal este un astfel de om. Ceea ce mi-am dorit întotdeauna este să dau filmului de actualitate, eroii săi, aşa cum i-am urmărit si i-am creat şi în filmul istoric sau în filmul poliţist...
— Nu crezi însă că Zile fierbinţi se înscrie şi el printre alte filme, datorită aceluiaşi gen de eroi?
— E adevărat, dar în celelalte filme, directorii generali, inginerii, secretarii etc. au de rezolvat probleme strict tehnice. În filmul meu, directorul general este doar o expresie a voinţei muncitorilor, ei îi determiră voinţa lui şi acţiunile lui, i le justifică. El nu e singur, e expresia colectivului. Pentru că teoria lui, dar şi a colectivului, este teoria autodepăşirii...
— Dar filme de actualitate şi cu eroi din marea masă...
— Da. Se simte lipsa unor filme în care eroul principal să fie tocmai muncitorul şi casa lui. Un scenarist,
Dumitru Carabăţ, îmi propune un scenariu despre câţiva tineri care lucrează în sectorul de servicii către populaţie (într-o „alimentară"). Foarte interesant că vrea să exploateze o zonă nefolosită încă. Noi am început peste tot la fel, în orice film de actualitate, cu o uzină sau un şantier în care se pune problema de a se introduce sau nu o tehnică nouă, se introduce maşina X sau nu se introduce maşina X. Cred că se simte nevoia unor filme al căror erou principal, de la început până la sfârşit, să fie muncitorul...
— Regizorul Sergiu Nicolaescu va face un asemenea film de actualitate?
— Sigur, îmi doresc un asemenea film.