Prin
Labirintul, încă o echipă de cineaşti intră pe un făgaş adesea frecventat de filmele noastre, la graniţa dintre serial (de televiziune) şi evocarea istorică (de regulă monumentală). O graniţă ignorată. pentru că această echipă, întocmai ca precedentele, îşi concepe scenariile şi le transpune pe peliculă fără să se simtă obligată a se stabili de o parte sau de alta a barierei. După cum ştim, compromisul (nici serial de televiziune, nici film încadrat în programul obişnuit al cinematografelor) a luat de-a lungul anilor fie forma peliculei în două serii, fie aceea a prelungirilor sub alte titluri, care nu par totdeauna să fi fost avute în vedere din capul locului (ultima din suită s-a intitulat
Teatrul cel Mare, «după o idee» apărută în timpul filmărilor la
Vacanţă tragică). Această suverană plutire din film în film, pe deasupra unor determinări precise de formulă sau canal de difuzare (obsesia epicii «fără margini») se răzbună însă prin aceea că, de fiecare dată, continuările de acest tip sunt sub nivelul lucrărilor în umbra cărora apar.
Printre semnele care indică fortuitul unor atari prelungiri, se află brusca schimbare a tonului şi facturii filmelor-fantomă care doar prin unele personaje mai amintesc întrucâtva operele princeps. Aşa se întâmplă cu acest
Labirintul, care se înrudeşte cu
Speranţa mai ales prin faptul că-i preia eroul principal, transformându-I în personaj episodic. Altminteri, suntem sau ar fi urmat să fim în cu totul alt gen şi altă formulă.
Speranţa era, în părţile care inspiraseră speranţe, un eseu portretistic în notă mai degrabă tandră decât patetică, dedicat unuia dintre eroii de început de secol ai clasei noastre muncitoare, Ştefan Gheorghiu.
Labirintul înlocuieşte portretul cu fresca şi eseul cu reconstituirea documentară, înfăţişându-ne aspecte din activitatea cercurilor muncitoreşti bucureştene şi brăilene (cu ecouri de la Ploieşti), din perioada premergătoare primului război mondial.
Speranţa tenta formula poemului evocator,
Labirintul se apropie de filmul-anchetă, redeschizând dosarul unui proces şi al unui atentat, în care se întreţes multe dintre firele politice ale timpului, fire de care autorii s-au lovit, desigur, în timpul cercetării materialului pentru primul film, fără a-şi fi propus, din fericire, să se ocupe atunci de toate (totdeauna mai rămâne câte ceva).
Desigur, perseverarea într-o anumită zonă tematică nu numai că nu e un defect, dar a fost adesea semnalată ca unul dintre marile deziderate ale cinematografiei noastre. Un nobil deziderat, a cărui împlinire calitativă presupune însă cel puţin două condiţii: scenariştii să nu ne creeze impresia că s-au încurcat definitiv printre firele materialului cercetat sau că trag prea insistent de unele dintre ele, iar regizorul să prelucreze, în laboratoru-i intim, condiţiile modificate ale noilor filme. Din păcate, în
Labirintul, niciuna dintre aceste condiţii nu e onorată.
Nemaiavând a face eseu sau poem portretistic, ci film-anchetă, film politic cvasipoliţist,
Şerban Creangă se obliga implicit să încerce o ieşire din registrul temperamental şi stilistic al filmelor anterioare (
Căldura şi
Speranţa sunt titluri caracteristice), urmând să caute din nou alte resurse (pe care nu le-a găsit în
Proprietarii),
în sensul unei construcţii în care să primeze nu «căldura», ci luciditatea, nu febrilitatea vizionară, ci analiza cu oarecare răceală şi detaşare a detaliilor şi contextului. Din prima secvenţă a filmului (şedinţa parlamentului), ne dăm însă seama că regizorul nu şi-a calculat din timp modificările de orbită şi efectele scontate. Ca şi cum ar fi luat prin surprindere, el se precipită neinspirat către manetele contraindicate. E-adevărat că nici claviatura pe care i-a pus-o la dispozitie textul, al cărui co-autor este, nu-I ajută să parvină la un nou registru (textul e o înşiruire de fragmente din discursurile şi replicile rostite la tribuna şi de pe băncile parlamentului), dar ceea ce ne frapează cu deosebire e că regizorul lucrează secvenţa introductivă şi pe cele următoare, ca şi cum ele n-ar preceda complotul, atentatul, perfida înscenare. Pregătirea atmosferei, sugerarea climatului, insinuarea confuziei, prin care cercurile poliţiei şi ale partidelor reacţionare caută să loveasca în mişcarea muncitorească, folosind un joc subtil şi numai ca atare revelator astăzi, toate acestea nu fac deloc obiectul cadrelor care — cu tot ce înseamnă ele, de la unghiulaţie şi lumină, la vestimentaţie şi interpretarea actoricească — sunt concepute şi realizate într-o manieră primitiv-teatrală, cu apariţii de personaje uniform-impulsive, care fac declaraţii auto-demascatoare. Turnate pe calapodul unuia şi aceluiaşi temperament violent exploziv, personajele se diferenţiază prin măsura în care uneori se stăpânesc — în varianta auto-caricaturii, când sunt din tagma poliţiei şi a politicienilor reacţionari, sau etalând o naivitate iremediabilă ori o seriozitate statuară, în cazul eroilor din tabăra opusă, dotaţi suplimentar cu un permanent zâmbet omniscient.
Între eseu poematic şi film-anchetă, regizorul pare uneori să opteze pentru parodia pamfletară, ceea ce ar explica oarecum unele dintre simplificările mai sus ilustrate, dar din nefericire aceeaşi grabă temperamentală îl împiedică să-şi adapteze decupajul la conţinutul secvenţelor. Astfel, stângăciile unei scene cu bune intenţii, cum e mitingul muncitoresc de la circul Sidoli, oricum mai generoasă scenaristic decât înşiruirea de replici din scena parlamentului, aduc în discuţie nu doar modalitatea regizorala, ci şi elementara profesionalitate. Asta poate şi pentru că atenţia şi forţele realizatorului par să fi fost, pe de altă parte, acaparate de preocuparea pentru decorativ, într-o tardivă şi superficială mimare a modei retro, vizibilă în costumele scrobite şi figurile pudrate ale tuturor personajelor, indiferent de tabără. Corespunzând vag cu iconografia respectivă, personajele sunt în cel mai bun caz nişte măşti documentare care, nesusţinute de partituri memorabile, pot fi distinse unele de altele şi identificate prin faptul că, spre final, îşi declină în serie numele, ca o explicaţie foto-orală.
Filmul se urmăreşte cu dificultate, pentru că, pe cât sunt de transparente declaraţiile de principiu, de o parte şi de alta a baricadei politice (în parlament, la mitingul de la circul Sidoli şi în multe alte ocazii oratorice), pe atât este de obscură motivaţia unor secvenţe şi mai ales a pendulării între diferite ambianţe bucureştene sau brăilene, pontice sau neidentificabile, unde se desfăşoară diverse întâlniri, demonstraţii, devastări organizate sau molestări bizare, dispariţii sau reapariţii de personaje, în familie sau în public, atestate documentar sau imaginate de scenarişti. Aceştia din urmă fac greşala, care le-ar putea fi taxată, eronat, ca un snobism aparte, să considere suficientă cunoaşterea acestor motivaţii de cei care s-au iniţiat în mod expres, prin foarte recente lecturi din colecţiile de ziare ale timpului. Procedeul, mereu repetat, al clamării titlurilor de articole de către vânzătorii de ziare sau alte forme mai explicite de citare a informaţiilor din aceleaşi ziare sau din unele scrisori rămase de la oamenii timpului, nu se dovedesc suficiente pentru a explica secretele culiselor istorice şi cu atât mai puţin spre a constitui inotivaţia dramaturgică a pomenitelor secvenţe. Dialogul face efortul de a lumina întrucâtva această obscuritate, prin scurte comunicate pe care personajele şi le fac unele altora, cu o nedezminţită emfază, indiferent de împrejurări, oricât de familiare («A sosit şi delegaţia fraţilor socialişti din Ardeal», «lată o scrisoare pe care ne-a trimis-o, în acest ceas de cumpănă, prietenul Gherea» ş.a.m.d.). Dar nimic nu poate compensa inexistenţa unor personaje cât de cât coerente, într-un film care mizează tocmai pe faptele unor atari personaje: cine e acest Cârligeanu, din cauza căruia se fac deplasări la Brăila şi de care e mereu vorba, până în final, cine e însuşi Kovalski, autorul presupusului atentat, pentru elucidarea căruia filmul însuşi s-a făcut?!
Uneori regizorul şi operatorul dovedesc că ştiu să filmeze secvenţe de efect (cadru îin cadru, raff-panoramic, unghiulaţii expresive), cum se întâmplă la demonstraţia din faţa portului brăilean, dar nicio a doua vizionare a filmului nu ne edifică în ce ordine de idei are loc demonstraţia, dincolo de eventuala ilustrare a unei alte informaţii de ziar. Ca atare, titlul
Labirintul, cu toată secvenţa onirică făcută să-I expliciteze, pare să corespundă nu temei filmului — greu de decelat — ci încurcăturii autorilor, sub povara materialului documentar rămas inform.
Ultima parte, cu dejucarea procesului intentat socialiştilor, atât de ofertantă scenaristic, ne întăreşte regretul pentru şansa pierdută a unui film de epocă inedit, de mare interes, atât tematic cât şi sub raportul expresivităţii. Ce să ne facem însă numai cu şansa?