„La moara cu noroc” și „Orizont” – proiecție și discuție cu actorii filmelor
Luni, 1 februarie, ora 18.00, are loc la Cinema Muzeul Țăranului o proiecție eveniment cu cele două adaptări după nuvela lui Ioan Slavici, „Moara cu Noroc”
Evenimentul, organizat de ROVA FILM cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Arhivei Naționale de Filme, dar și al Muzeului Țăranului Român, se va desfășura în prezența actorilor Ioana Bulcă și Constantin Codrescu (protagoniștii ecranizării din 1955) și Rodica Lazăr și András Hatházi (Orizont), dar și a regizorului Marian Crișan.
Intrarea la cele două proiecții este liberă, în limita locurilor disponibile.
Criticul de film Valerian Sava declară: „Filmul Orizont al lui Marian Crișan e mai mult decât o performanță personală a autorului, e un nou început pentru cinematografia română însăși, pe una din cele două coordonate considerate tradițional prin excelență reprezentative: filmul istoric sau de epocă și ecranizările/adaptările din literatura clasică. Pe primul palier, un nou început a fost în 2015 Aferim! al lui Radu Jude, la fel cum este în 2016 adaptarea liberă sub titlul de mai sus a nuvelei-roman a lui Ioan Slavici, „Moara cu noroc”. Cei doi fac un amețitor salt neck-at-neck pe teritorii neatinse timp de un deceniu și jumătate de congenerii Noului Cinema Românesc, cu o temeritate a înnoirilor similară doar manifestelor Noului Film German din jurul anului 1970, care se proclama «fără nici o legătură» cu predecesorii din prima jumătate a secolului.”
„Marian Crișan «schimbă totul», atât față de proza din setul fondator al literaturii române, cât și față de filmul la rându-i întemeietor de școală, turnat de Victor Iliu sub titlul La moara cu noroc, începând cu mutarea acțiunii în zilele noastre și terminând cu finalul, să-i zicem «antimioritic»: protagonistul nu așteaptă resemnat împlinirea soartei, ci îl ucide pe răufăcător. «Y compris» numele modificate ale tuturor personajelor, înlocuirea «sămădăului» porcarilor cu șeful mafiei locale a tăierilor ilegale de păduri – de unde și mutarea din peisajul «ondulatoriu» de câmpie-pustă în «orizontul» mult mai tenebros al unui infinit montan. Efectul e cu atât mai tulburător cu cât aceste «rupturi» nu doar că păstrează fondul și sensurile originare, dar le fac să transpară potențate exponențial. Deși nu-i luată din textul clasic, ci rostită de eroină prin repetiție mecanică, cvasi-parodic, după omniprezentul televizor, replica antinomică «lumea va fi mai bună, când puterea dragostei va înlocui dragostea de putere» e una dintre cele ce dau relief ideatic inedit și totodată unificator acestui «thriller», ca «film de autor» (regizorul e propriul său scenarist-adaptator-dialoghist). Iar dacă Marian Crișan e retroactiv un «challenger» redutabil al lui Victor Iliu, imagistica lui Oleg Mutu concurează eminențele unui Ovidiu Gologan, în timp ce András Hathási, Zsolt Bogdán, Rodica Lazăr și Valeriu Andriuță mă fac să retrăiesc emoțiile de acum exact șaizeci de ani, când asistam la filmările de lângă Brașov, cu uluitoarea «schimbare la față» adusă în iconografia momentului de Constantin Codrescu, Geo Barton, Ioana Bulcă și Colea Răutu,” mai adaugă Valerian Sava. Orizont va avea premiera pe 12 Februarie în cinematografe.