Documentarul lui
Thomas Ciulei despre Deltă,
Asta e, a primit multe premii, dar, din câte știu, nici unul din partea Ministerului român al Turismului. Mergeţi să vedeţi de ce.
E puţin probabil ca după ce ieşiți de la documentarul
Asta e, să lăsaţi totul baltă şi să vă mutaţi în Delta Dunării. Regizorul Thomas Ciulei ne arată Delta aşa cum cei mai mulţi dintre noi n-am mai văzut-o: în afara sezonului turistic, în afara razei vizuale a lui Dumnezeu, rece şi uscată, uneori frumoasă, dar frumoasă într-un stil (luntri în ceaţă, smârcuri îngheţate) nu tocmai potrivit cu lumea celor vii. Viaţa celor câteva personaje urmărite de Ciulei lasă o senzatie de apatie, de zbucium (lupta cu gheaţa, lupta cu vitele, lupta cu gândacii), sau o senzaţie de zbucium întrerupt de căderi în apatie. Atunci când un băiat arată în zare, spre Bucureşti, Sulina şi San Francisco („Futu-i San Franciscu mamei lui!”), parcă ar fi un locuitor de pe o insulă a osândiţilor, şi uneori, atunci când camera stă şi aşteaptă ca un om să-şi aprindă tigara (şi el tot nu şi-o aprinde) sau atunci când cineva numără cu voce tare (nu ştim ce) până spre 50, timpul capătă şi pentru noi ceva din pregnanţa unei osânde. Nu sună prea seducător, dar este: personajele trăiesc în sălbăticie ca sub un fel de vrajă. Ciulei a fost acuzat că nu prezintă decât o parte din adevărul despre viaţa din Deltă, generalizând răuvoitor, dar n-a făcut decât să-şi urmeze impulsul natural ca documentarist şi să prezinte acea parte care de obicei nu se vede. În principiu, un documentarist nu e dator să abordeze o realitate din mai multe unghiuri, dar, în practică, poţi să accepţi că există mai multe viziuni şi să te ţii bine numai de viziunea care te motivează să faci filmul - a ta. Totul e să merite, iar viziunea lui Ciulei merită.