REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Ivana Mladenović - între boem și marginal


     E martie, așa că cinepub.ro sărbătorește toată luna cu scurtmetraje studențești regizate de femei. Marți am văzut împreună Spălătoria de Adina Diana Savin, un infern plin de umezeală, ceva între Saw și Sartre. Acum avem deosebita plăcere de a vă prezenta un scurtmetraj de facultate al Ivanei Mladenovici, una dintre cele mai îndrăznețe regizoare autohtone. 
     În 2018, Mladenovic debuta în ficțiune cu Soldații. Poveste din Ferentari, un film despre relația dintre un doctorand în fenomenul manelelor și un fost pușcăriaș. Filmul a stârnit la vremea respectivă un val de controverse și nu a scăpat nici de ochiul vigilent al frățiilor creștine care au încercat să boicoteze una dintre proiecțiile de la Cinema Muzeul Țăranului. 
     Adaptare după romanul autobiografic omonim semnat de Adrian Schiop, scriitorul român cel mai adesea asemănat cu Michel Houellebecq, Soldații ar fi fost imposibil să treacă neobservat. Iar cel de-al doilea lungmetraj al ei, o autoficțiune intitulată ironic Ivana cea groaznică i-a oferit regizoarei titlul de fiică teribilă a cinemaului românesc. 
Ivana spunea într-un Q&A că înainte de a ajunge la cartea lui Schiop, scria un scenariu despre un cântăreț de manele, însă romanul a pus-o pe o nouă traiectorie. Iar dacă ar fi că completăm ecuația  tematică care este egală cu Soldații, cu siguranță am pune acolo Stingeți becurile, debutul ei în lungmetraj documentar din 2012 despre trei tineri eliberați din închisoare care se ciocnesc de realitățile vieții în libertate și Skin, unul dintre scurtmetrajele ei de facultate și obiectul premierei de astăzi, care urmărește, la fel, o zi din viața unui tânăr ce și-a ispășit pedeapsa și care trebuie să se confrunte cu relația dintre iubita lui și cel mai bun prieten. 
     În Skin avem o intercalare a două lumi explorate de autoare. Avem pe de-o parte zona marginală,  pușcăria, reprezentată prin Alex și conflictul pe care îl are cu persoana pe care pare că a acoperit-o și care îi datorează o răsplată, dar care îl cam trage pe sfoară. Iar pe cealaltă parte, imaginea unei boeme tinere care trăiește la comun și își duce veacul într-o perpetuă vacanță — prin spațiul și oamenii cu care locuiesc. Așadar, o secvență de tipul prânzului la terasa de mici pare să indice deopotrivă un obicei de consum „autentic” cât și o hipstereală în căutarea „autenticului”. 
     Dacă prima direcție e grăitoare pentru căutările tematice ale lui Mladenovici în Soldații și servește de asemenea ca o mostră ficțională a ceea ce vedem în Stingeți becurile, ce-a de-a doua, anticipează lumea din Ivana cea groaznică și ridică un semn de întrebare despre direcția cea mai apropiată de regizoare și dacă nu cumva ea poate fi reprezentată chiar prin oscilația între cele două.
(10.03.2023)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cinepub.ro, ivana mladenovic, skin short film

Opinii: