REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Irina Petrescu - Fişă aproape personală


     Anul, luna, ziua, locul naşterii  1941, iunie, 19 — Bucureşti. Ca tot omul, şcoala primară, liceul, bacalaureatul. În 1957, o întâlnire întâmplătoare cu Savel Stiopul, probe pentru un film (Pasiunea prietenilor mei). Filmul nu se mai face, probele rămân. Un an mai târziu, în timp ce Irina Petrescu e studentă la Filologie Liviu Ciulei vede probele şi o distribuie în Valurile Dunării. FiImul este premiat la Karlovy-Vary. Un an mai târziu se înscrie la Institutul de artă teatrală şi cinematografică şi continuă să joace în:
• 1959 Nu vreau să mă însor, în regia lui Manole Marcus;
• 1960 Poveste sentimentală, în regia lui lulian Mihu;
• 1961 Paşi spre lună, în regia lui lon Popescu-Gopo;
• 1963 Străinul, în regia lui Mihai lacob, film care-i aduce Premiul de interpretare la Festivalul de la Mamaia 1964;
• 1964 este invitată de regizorul maghiar Marton Kellety să joace în filmul său, Povestea prostiei mele;
• 1965 două filme deodată: Harap Alb în regia lui Gopo şi Duminică la ora 6 în regia lui Lucian Pintilie. Duminică la ora 6, obţine, în 1966, la Mar Del Plata Premiul pentru regie şi interpretare şi, în acelaşi an, îi aduce Irinei Petrescu încă un premiu de interpretare la Festivalul de la Mamaia;
• 1966 din nou două filme: Dimineţile unui băiat cuminte, regizor Andrei Blaier şi Şeful sectorului suflete, prima întâlnire cu regizorul Gheorghe Vitanidis;
• 1968 Răutăciosul adolescent, din nou cu Gheorghe Vitanidis şi premiul de interpretare la Moscova, 1969;
• 1971 Facerea lumii, tot în regia lui Gheorghe Vitanidis.
Imediat după absolvirea Institutului, între 1963−1966, Irina Petrescu este asistentă la clasa de actorie, mai întâi la clasa maestrului lon Şahighian, apoi la cea a lui lon Cojar.
Debutul teatral în 1965, cu Ileana, din piesa lui Al. Mirodan, „Noaptea e un sfetnic bun”. În 1966 este angajată la TeatruI Mic. Urmează:
Un spectacol de versuri Prévert, în regia lui Radu Penciulescu;
Silvia din „Dactilografii”, de Shisgall Murray, în regia lui Mihai Dimiu 1967);
Gittel în „Doi pe un balansoar” (înlocuind-o pe Leopoldina Bălănuţă), în regia lui Radu Penciulescu (1968);
Silvia în „Ofiţerul recrutor”, în regia lui Valeriu Moisescu (1969);
În 1970 Lena din „Leonce şi Lena”, de data asta pe scena teatrului Lucia Sturdza Bulandra şi în regia lui Liviu Ciulei;
În 1971 Rosaline din „Zadarnice necazuri de iubire” de Shakespreare, din nou pe scena Teatrului Mic, în regia Soranei Coroamă.
Pe micul ecran:
Fata vitregă din „6 personaje în căutarea unui autor” de Pirandello;
Olga Knipper în „Maliţioasa mea fericire” (Scrisorile lui Cehov);
Nelly din „Febre” de Horia Lovinescu, un fel de întoarcere Ia rolul din Poveste sentimentală.
Toate trei spectacolele în regia Letiţiei Popa.
Greu de spus, cu asemenea listă în faţă, că Irina Petrescu este, în exclusivitate, o actriţă de film.
(Cinema nr. 4, aprilie 1971)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: biografie, eva sirbu, irina petrescu

Opinii: