Cronica imaginii - Flăcări pe comori
Filmul de epocă a fost și rămâne ofertant pentru operator, fiindcă zugrăvind „o lume apusă” are posibilitatea să conceapă, să impună o viziune plastică proprie, relativă în raport cu „adevărul istoric” și geografia locului, de cele mai multe ori, „o imagine picturală” derivată dintr-o convenție unanim acceptată. Dificultatea, probă de foc, constă în „adecvarea” ei la subiect și, mai ales, crearea acelei atmosfere afective, care plutind peste „oameni și fapte”, dă credibilitate „timpului” fixat între ramele înguste ale ecranului.
În ultimul său film,
Flăcări pe comori,
Vlad Păunescu se înscrie în schemă și ne încântă privirile prin arhitectura luminii, reprezentarea picturală a spațiului, prin relații compoziționale ce accentuează mișcarea și dramatismul acțiunii, printr-un peisaj compus, imaginat, visat la fel de elocvent ca și un portret. Realizează distanța în timp, printr-o „ceață” fin perceptibilă, abil orchestrată, patina tablourilor înnobilate de vreme, un fel de zgomot de dond, un hârșâit al plăcilor de gramofon, ce trezește nostalgii și recomandă de la sine decalajul sentimental între trecut și prezent.
Credincios unui crez artistic de anvergură, Vlad Păunescu folosește lumina în stilul său caracteristic din producții anterioare (
Dreptate în lanțuri,
Domnișoara Aurica), o lumină orbitoare, irizată (tehnic, o lumină de filtru de difuzie ținută în frâu cu maximă dificultate) atât în interioare (sala de joc, cârciuma) cât și în exterioare (petrecerea câmpenească), fascinat de forța ei purificatoare într-o lume „devastată” de furia aurului. Și, atenție, acesta este punctul nodal al întregii imagini, funcționalitatea ei: obsedat de magia metalului prețios care „leagă și dezleagă” destinele omenești, plasează în cadru pete de culoare galbenă sau iluminează într-o tonalitate „de portocală” crudă, uneori cu licențe (în casa crâșmăriței lumina lămpii este albă, actinică, iar fața fetei înveluite într-o pulbere aurie), fără teama de a fi judecat greșit. Miza este mai importantă decât convenția: „firul roșu” al filmului este unul galben, sucit și răsucit până în secvența „sala de joc”, o multitudine sclipitoare și vibrantă de lumină și culoare, o apoteoză a galbenului: tapetul pereților, rochia cu zeci de ape a Minodorei și, apoi, candelabrele cu zeci de „stele” artificiale care inundă spațiul scenic cu mereu aceeași lumină irizată, un bal frenetic al luminii sau, dimpotrivă, o damnațiune fotonică. La pol opus, „ținuta de seară” a celor doi adversari, Mârza - Rodean, un contrast maxim de culoare, galben-negru, sugerând scenografic esențialul acțiunii, lupta pe viață și pe moarte pentru bani și putere. Adversarii se înfruntă din priviri cu luciul acela înfrigurat din ochi care face să palpite electric toți mușchii obrazului. Exemplele pot continua, de-ar fi se pomenim, în treacăt, monocromia din secvența „licitației”, toate la un loc și fiecare în parte demonstrând o deplină stăpânire a mijloacelor de expresie operatoricești, cu precădere prestidigitatea luminii.
Căci, vedeți dumneavoastră, dacă existe, zice-se, oameni care „aud cum crește iarba”, atunci, bănuiesc, Vlad Păunescu „simte cum vibrează lumina”. Nu-i un talent, ci un har; iar filmul
Flăcări pe comori conceput, în opinia mea, de scenaristul Ion Brad și regizorul
Nicolae Mărgineanu ca o meditație pe un plan superior, dincolo de limitele povestirii propriu-zise, ne apare ca „o mirare” a tuturor „naivilor” de tip
Bleonț din toate colțurile lumii în fața „oamenilor civilizați”, pentru care o mână de metal galben este mai de preț decât toate cuceririle spirituale și tehnice ale culturii lor.
Cât despre imaginea filmului. Vlad Păunescu mizează totul pe o carte și câștigă: chintă roială.