Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Filme și ateliere, la UrbanEye 2018


     Cea de-a cincea ediție a UrbanEye Film Festival a avut loc între 7 și 11 noiembrie 2018, la Cinema Elvira Popescu. Ca în fiecare an, festivalul a prezentat filme despre arhitectură și a organizat o serie de evenimente conexe, despre care ne-a spus mai multe Monica Sebestyn, co-direct al festivalului.
     „Am ținut foarte mult la această temă principală, care a fost locuirea. […] Ea apare în majoritatea filmelor și a fost ilustrată și în expoziție, [...] în care vrem să evidențiem și importanța vecinătății. Expoziția se numește Locuire și vecinătate, deci este un mod de a conecta interiorul locuinței cu orașul, de a arăta cum calitatea vieții de zi cu zi nu este dată doar de spațiul interior, ci și de vecinătate și de ce se întâmplă în oraș, acesta fiind unul dintre motivele pentru care noi am inițiat festivalul”, spune Monica Sebestyn.
 

     Conform descrierii din catalogul online al festivalului, peste 200.000 de oameni din România locuiesc în așezări informale și nu au acces la servicii și utilități de bază, trăiesc în condiții nesigure și nu pot obține acte de identitate permanente. Scurtmetrajul No Man’s Land, realizat de Ileana Szasz, urmărește câteva astfel de situații din Reșița, Valea Corbului și Bumbești.
     La finalul proiecției au fost prezent Ana-Maria Elian și Ioana Petrache, care au explicat mai în detaliu ce înseamnă locuirea informală în România și care ar putea fi soluțiile pentru acești oameni. Discuția a fost moderată de Monica Sebestyn.
     Ana-Maria Elian, coordonatorul proiectului No Man’s Land, este urbanist și director de programe la MKBT: Make Better, care activează în dezvoltare locală și regenerare urbană. După proiecție, ne-a povestit mai multe despre proiect, al cărui scop este recunoașterea și reglementarea așezărilor informale din România.
     Ioana Petrache a studiat economie și antropologie, iar în ultimii ani a alternat proiecte de schimbare socială cu demersuri de cercetare sociologică și antropologică. Este Project Manager la Fundația PACT și coordonează, alături de Ana-Maria Elian, proiectul No Mans Land.
     
     Malul mării/Coastland este un film de montaj realizat de Miruna Dunu, din cărți poștale care ilustrează litoralul Mării Negre în perioada socialistă. Pornind de la aceste imagini, scurtmetrajul propune o posibilă poveste (complet ficțională) care s-ar fi putut dezvolta în spațiul respectiv. „Acest proiect este, de fapt, proiectul meu de absolvire la o școală de design din Olanda, unde aveam libertate deplină să aleg orice subiect mă interesează pe mine. [...] Am descoperit un întreg mecanism extrem de complex în spatele litoralului românesc din perioada socialistă, în sensul că era și o altă politică, nu doar un prilej de distracție pentru oameni. [...] Ce a fost bun la proiectul litoralului este că arhitecții aveau mai multe resurse și mai multă libertate de a experimenta cu materiale, tipologii și sisteme de construcții, care nu ar fi putut fi amplasate în mediul urban. De aceea litoralul a fost un pic de avangardă față de cum se construia în celelalte orașe ale țării”, ne-a spus Miruna Dunu despre proiectul său.
     Pe lângă proiecțiile de film, UrbanEye organizează de fiecare dată o serie de ateliere și evenimente conexe – unul dintre acestea fiind atelierul pentru liceeni „Primul meu film documentar”, realizat în parteneriat cu Asociația Vira. „[Liceenii] sunt îndrumați să își cunoască mai bine orașul sau comunitatea din care fac parte prin metode cinematografice”, spune Ileana Szasz, unul dintre coordonatorii workshop-ului.
     Despre experiența la atelier, ne-a povestit Matei Dumitrescu, unul dintre participanții la ediția de anul acesta.
Imagine: Valeriu Ciubotaru
Montaj: Radu Georgescu
 
(15.01.2019)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: festival de film si arhitectura, ileana szasz, locuire informala, monica sebestyn, primul meu film documentar urbaneye, urbaneye film festival 2018

Opinii: