Interpreţi şi roluri
Cinematograful se căieşte oare în mod activ, ca să zicem aşa, ori actorul îşi ia revanşa? Probabil că nu este vorba nici de una, nici de alta, ci pur şi simplu de o întâlnire exactă dintre interpret şi unul dintre rolurile posibile. Dar, oricât am fi de refractari unor astfel de întrebări, ele tot ne dau târcoale: cum de nu am provocat astfel de întâlniri, cât mai dese, mai demult?
Doar
Rodica Tapalagă, căci despre dânsa este vorba şi despre Annabel Lee, nu a apărut în lumea cinematografică odată cu ultima ploaie! Dar, vorba aceea, noi întrebăm, noi răspundem, sau pentru a fi în tonul filmului
Artista, dolarii şi ardelenii, «ei cu ale lor, noi cu ale noastre». Numai că «ei», în cazul de faţă, nu trebuie căutaţi chiar în vestul sălbatic.
lat-o aşadar, pe Rodica Tapalagă, acest splendid argument al filmului nostru, lăsându-se învăluită în luminile diafane pe care operatorul
Călin Ghibu le-a mutat direct dintr-o pânză impresionistă, iat-o zic, în chip de «înjer» (cum ar rosti
Ilarion Ciobanu) blestemat aruncat din ceruri, nu undeva pe pământ, ci undeva în vecinătatea cât mai apropiată a băncilor westerniste, a dolarilor şi a bărbaţilor uşor de îmbrobodit. Altfel, lasă impresia că a fost surghiunită din acele locuri înainte ca ea, biata copilă, să fi deprins câteva repere de viaţă, cât de cât, drept care în ochii lumii amestecă totul cu o candoare dezarmantă: când este luată pe sus, nici «nu ştie» ce să-şi apere mai întâi: onoarea sau pălăria? Performanţa acestei actriţe, a inteligenţei maliţioase şi a farmecului prefăcut molatec este, în filmul despre care vorbim, aceea de a fi făcut din noi toţi spectatorii, nişte «Traiani Brad» păliţi cu leuca amorului în cap. Mai mult decât atât: starea noastră de «victimă» este şi mai adâncă, cu atât mai mult cu cât noi ştim ceea ce el, amorezul din Poplaca, nu avea cum să ştie, că această «Annabelă» participă la spargere şi lovituri cu surâsul pe buze. Jocul ca atare al interpretei şi jocul-convenţie epică ne fură iar atunci când ne trezim din nou «ne-naivi», aproape că ne pare rău. Cu atât mai mult cu cât, după destul timp, vedem într-o producţie de-a noastră, ceea ce se cheamă, fără ocolişuri, «o femeie frumoasă». Ca şi cum şi-ar fi achitat toate datoriile în această privinţă, de la o vreme, filmul autohton nu mai caută astfel de fiinţe. Bine că, dacă nu le cruţă, cel puţin le mai găseşte!