Primul film al unui regizor, poate fi — nu rareori — o simplă întâmplare. Al doilea aduce, de obicei, confirmarea sau decepţia. Mă feresc să afirm însă că ar fi o regulă, pentru că mă feresc, de asemenea «reglementări» ale afirmării artistului. Este doar o constatare întărită în răstimpuri de viaţa filmului. Aşteptam aşa,, dar cu emoţie al doilea film al lui
Mircea Daneliuc, film apărut după un îndelungat travaliu (motiv în plus de sporire a emoţiei noastre), un film a cărui acţiune este plasată în ajunul celui de ai doilea razboi mondial, o epocă zbuciumată, răvăşită de convulsii interne, agravate de presiunii externe, o epocă de rupturi sociale, când urbea noastră îşi arbora poate cu îndreptăţire, poate cu deşertăciune apelaţia de «Micul Paris», când Calea Victoriei era ca în Cezar Petrescu, iar mahalaua ca în G. M. Zamfirescu, când un ziar avea şi trăia de pe urma unei rubrici de senzaţie, deţinătorul acestei rubrici zicându-şi cu vanitate «reporter de senzaţional». Este epoca Bucureştiului în care alternau luxul şi mizeria, clădirile impunătoare cu cocioabele,
garden-party-urile pentru
high-life-ul dâmboviţean cu parăzile pentru vulg, gurii cu cerşetorii — unii luptând pentru putere, ceilalţi pentru existenţa cotidiană. Era epoca Bucureştiului contrastelor, oraşul «de la porţile Orientului unde tout est pris à la légère» — sau cum traducea cineva aceasta «unde totul se ia la mişto», cum suna motto-ul lui Mateiu Caragiale la «Craii de Curtea-Veche». O lume colorată şi exuberantă — în aparenţa ei, dincolo de al cărei spectacol începea adevărata dramă, aceea a inegalitătii şi inechităţii.
O epocă şi o lume pe care tânărul Mircea Daneliuc, oricum, n-avea cum să le cunoască, pentru că nu se născuse. Şi totuşi el coboară aproape patru decenii deschide dosarul unei perioade în care nu prea mulţi artişti s-au încumetat să investigheze. Daneliuc preia un scenariu care încearcă să panorameze, să desfacă stratificările, să descrie lumea noastră atunci — pe cei care coborau şi pe cei care pregăteau o altă structură socială. Scenaristul a încercat totodată să descrie sau mai degrabă să înscrie pe acest panoramic, odiseea unei conştiinte în căutare de sine, acesta fiind privit ca un destin semnificativ. Este vorba de un tânăr reporter care porneşte să-şi descopere şi împlinească o vocaţie, aceea de gazetar, şi descoperă o lume, iar până la urmă propria-i conştienţă. Drumul lui îşi schimbă sensul, în timp ce destinul lui capată semnificaţi, devine revelator.
În scenariu (Beno Meirovici) există poate prea multe trimiteri, în timp ce investigarea rămâne de prea multe ori doar la suprafaţa (caracterizarea, cum s-ar spune, rămâne costumul personajului). Această factura a textului scenariului a atras o destul de evidentă categorisire maniheistă a Iumii invocate, de parcă nici scenaristul n-ar cunoscut-o îndeaproape.
Regizorul însă, în echipa cu un operator care are predilecţia regiei de imagini —
Florin Mihăilescu — şi care nu se mulţumeste să fotografieze un decor cu actori el, nu s-a prea intimidat de toate capcanele mai mult sau mai puţin involuntare care l-ar fi putut cantona într-un schematism şi de situaţii şi de tipuri. Un simt deosebit al naraţiunii prin imagine, o ştiinţă a tensionării momentelor, o privire în adâncimea cadrului dublată de o preocupare pentru contribuţia pe care fie ce element al lui o poate avea în compunerea atmosferei, un adevărat simţ al ineditului cinematografic şi de depistare a acelor amănunte care încarcă momentul şi dramatism şi de suspans — toate aceste elemente care definesc talentul unui adevărat regizor, Mircea Daneliuc le dovedeşte cu prisosinţă. Timpul şi faptul narat găsesc la el dozajul potrivit. Nicio scenă nu durează o clipă mai mult decât are nevoie să comunice şi nicio scenă nu încarcă eşafodajul dramatic cu o greutate inutilă.
Mircea Daneliuc s-a străduit în acest film să imprime o dinamică capabilă să confere credibilitate chiar şi unor secvenţe în care observaţia şi consemnarea rămâneau mai la suprafaţă. Ediţie specială este din acest punct de vedere dovada unei deosebite înzestrări artistice şi, pe de altă parte, a unui devotament exemplar al regizorului pentru arta filmului.
N-am pomenit încă o altă dimensiune a regizorului Mircea Daneliuc: priceperea lui aproape incomparabilă în a-şi alcătui distribuţia. Într-adevăr, să întâlneşti o distribuţie cu nume mari actoriceşti, cum ar fi cel al lui
Mircea Albulescu dar şi cu alte nume pe care le întâlneşti mai rar sau deloc pe ecran - cum este cazul lui
Zaharia Volbea, (excelent în rolul comisarului) - distribuţie ca aceasta în care actorii să fie de neînlocuit în respectivele roluri este un lucru, iarăşi, destul de rar întâlnit în filmul nostru.
În altă ordine de idei, dar în aceeaşi ordine a distribuţiei, este de semnalat cu toate onorurile
Ştefan lordache — inteligent, dezinvolt, mereu amintind de focul ce-I arde pe dinăuntru în acest personaj de gazetar treaz dar şi visător, un erou fără panaş şi un romantic fără desuetudine. Ştefan lordache este în aceasta stagiune actorul, marele actor care vine. Şi cred că o cinematografie conştientă de valorile ei va trebui să fie conştientă de existenţa lui Ştefan lordache. Şi-apoi trebuie să mă refer la o altă surprinzătoare apariţie în acest film,
Ioana Crăciunescu, într-un personaj care îmbină candoarea şi cutezanţa, puritatea şi tenacitatea. În felul ei, o altă Domnişoară Nastasia. loana Crăciunescu nu cred că s-a abătut de prea multe ori pe platourile de filmare decât poate din curiozitate profesională. Apariţia şi evoluţia ei în acest film dovedesc existenţa unei actriţe de care iarăşi cinematografia noastră trebuie să fie conştientă că o are şi că prin ea poate ridica valoarea exprimării noastre artistice.
Spre deosebire de alte voci, aş afirma despre Mircea Daneliuc în ipostază de actor, că este şi el o apariţie surprinzătoare, un fel de Trintignant care face şi regia filmului în care joacă şi care o face aşa cum încercam să arăt mai sus.
Din punct de vedere al cadrului propriu-zis (evit să înscriu aceasta în ideea de scenografie), se cuvine să spunem că Bucureştiul pe care credeam că-I cunoaştem este încă surprinzător, cu ajutorul privirii celor care au făcut acest film, că el păstrează ceva din acel trecut de care avea nevoie povestirea de mai sus dar şi capăta ceva prin distanţa pe care realizatorii au ştiut s-o pună tocmai pentru a scoate în evidenţă vremea care s-a scurs.
În filmele bune muzica trebuie să treacă neobservată. Pentru că atunci când este prea prezentă, ea rămâne în afară. La filmul de care ne ocupăm, muzica are imensa calitate de a se topi în atmosferă, de a face corp comun cu tot ce se întâmplă şi se spune, cu tot ce se simte şi resimte. Aş spune chiar că are valoare de text, de replică şi de indicaţie dramatică.
Ediţie specială, în concluzie, îI confirmă pe Mircea Daneliuc ca regizor, un regizor de o factură aparte, care
vede naraţiunea destinată ecranului prin acele elemente care fac să prevaleze argumentul cinematografic, un regizor care
simte în adâncime, în volum cadrul cinematografic, pentru care între prim-plan şi planul doi al filmului există o condiţionare vitală. În acelaşi timp, toate aceste argumente favorabile regizorului fac parcă în mod paradoxal să iasă în evidenţă şi mai puternic slăbiciunile scenaristice. De aceea vorbind despre noul film al lui Daneliuc, nu poate fi evitată menţionarea unei metehne mai vechi a filmului nostru, prima redută pe care va trebui s-o cucerească lupta pentru o nouă calitate în film: scenariul. Victoriile regizorilor noştri vor rămâne efemere atâta vreme cât ei vor trebui să mimeze ceea ce de fapt trebuie spus în mod răspicat şi, bineînţeles, cu elevare artistică.