Parcă din sufiet ţesut şi din omenesc, filmul Iui
Al. Tatos învăluie discret şi natural un mare actor de cinema:
Mircea Diaconu. De altfel, cred eu, Al. Tatos, Mircea Diaconu,
Carmen Galin şi
Cornel Ţăranu semnează cu pseudonimul colectiv
Mere roşii, apoi lasă întreaga încărcătură spirituală a filmului în custodia lui Diaconu. Ce condiţii estetice se pretind unui film−portret?
Unu: scenariu cu aplecare spre biografie —
Ion Băieşu ştie să găsească amănunte semnificative, dar n-a găsit poate cheia universală a „dramatizării”.
Doi: regizor impersonal, deci, cu adevărat cinematografic — debutantul Al. Tatos şochează şi prin dezinvoltura umanizării faptelor comune, dacă vreţi, a transformării lor în metafore de celuloid.
Trei: cel puţin un actor care a mai citit majusculele cuvântului erou şi le-a înţeles — Diaconu, medic în
Mere roşii, oferă, poate involuntar, lecţii de simplitate, prospeţime şi frumuseţe sufletească pasională. El, într-un sens foarte larg şi nu exagerat, reprezintă tot ceea ce a dat societatea noastră mai valoros pe planul împlinirii personalităţii umane: pasiune profesională, modestie, cinste, intransigenţă, luptă încăpăţânată pentru adevăr, abnegaţie, omenie.
Patru: curajul tuturor creatorilor filmului de a „miza” pe mişcări interioare şi pe mişcări scurte, ambele nărăvaşe, greu de strunit — conflictul cu un anume negativ, nu rezolvă, nici în cazul nostru, decât aparenţele; în schimb, acele secvenţe de nostalgie singuratică, veghea la căpătâiul bolnavului, tristeţea alergătorului pe bicicletă, scenele comice până la grosier sunt adevărate pilde de mişcare interioară.
Cinci: însuşi portretul să fie o parabolă sau un simbol care provoacă imitaţii — indiscutabil, imitaţiile esenţiale sunt şi creatoare. Or, viaţa, atitudinea, implicarea şi respiraţia tânărului medic sunt esenţiale; statutul social al unui asemenea erou este nu numai validat, ci şi transformat în ideal de viaţă.
Şase: toţi colaboratorii, importanţi sau mai puţin importanţi, să fie profesionişti, să nu practice meseria numai „duminica”.
Mere roşii, pe lângă creatorii amintiţi până acum, s-a bucurat de participarea unor actori ca
Ernest Maftei, Ion Cojar,
Florin Zamfirescu, Angela Stoenescu, Melania Ursu, M. Nuţescu şi a operatorului
Florin Mihăilescu.
Din suflet ţesut şi din omenie,
Mere roşii a ieşit un film bun şi captivant prin ceea ce ne spune despre noi înşine.