REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Draga Olteanu-Matei – Prim plan


     Personalitate explozivă, deţinând una dintre cele mai bogate filmografii — peste 45 de roluri — pentru spectatori Draga Olteanu-Matei a reprezentat, cu predilecţie, un anumit tip uman. Departe de a fi mulţumită, Draga Olteanu îşi doreşte — în afara impetuoaselor şi generoaselor personaje de comedie pe care le-a întruchipat de-a lungul celor 20 de ani de carieră — şi roluri scrise într-o tonalitate mai gravă, dramatică, dar păstrând culoarea şi verva care o caracterizează.
     Cu Patima o întâlnim pe actriţă într-o dublă ipostază: autoare a scenariului şi interpretă. O nuvelă interesantă — „Hiena” (Petru Vintilă) — un personaj care a câştigat-o şi pe care, împreună cu George Cornea, I-a modelat — şi acum, filmul…
     „lubesc nespus de mult filmul; pentru asta niciodată nu-mi lipseşte energia, niciodată nu mă simt obosită. Preluând pentru ecran „Hiena”, adevăratul film a rămas însă la mine în cap, dar scriind scenariul, dându-i eu de la început viaţă Păunei, am înţeles şi altfel decât ca actor ce înseamnă creaţia… A gândi tu, totul, de la început, e o mare bucurie…Există o adevărată voluptate de a juca în minte roluri şi în „sertarul” meu se găsesc, schiţate pentru ecran, şi „Mara” şi „Baltagul”, îmi clocoteşte şi Panait Istrati cu „Ţaţa Minca” sau ecranizări după „O făclie de Paşti”, „Dezertorul”, sau, fiindcă îi iubesc atât pe toţi cei tineri (pentru că mie ei îmi dau adevărata poftă de viaţă!) adaptări după „Capra cu trei iezi”, „Dumbrava minunată”, basmul „Aghiran Viteazul”...
     Cred în ecranizări, dar cred în ecranizările cinstite, care nu trădează modelul iniţial, ci pun în valoare opera noastră naţională, nu în cele care se intitulează „după o idee de”…
     Cu George Cornea am mai colaborat de multe ori, când semna imaginea. Şi ca operator, dar mai ales ca regizor, Cornea are darul de a te stimula; îl simţi vibrând în spatele aparatului, îi simţi bucuria cu care te vede jucând când tu, ca un cal nărăvaş, ai scăpat din frâu după ce ai auzit MOTOR!, îl simţi privindu-te şi iubindu-te. Şi asta înseamnă foarte mult pentru un actor, ca şi întreaga atmosferă din timpul ca şi participarea efectivă şi afectivă a producătorului delegat Lidia Popiţa care mi-a câştigat încrederea şi stima.
     Acum astept seara premierei, publicul, sala plină...”
 
(Pliant de prezentare film Patima, 12.01.1976)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: draga olteanu-matei, patima film, portret

Opinii: