Fac parte din categoria acelor încăpățânați incorigibili care văd filmele, gustă filmele, trăiesc filmele cu gândul la literatură, la literatura din film. Sunt, cu alte cuvinte, un spectator excesiv de subiectiv, incomod și demodat la culme, care e în stare să părăsească o peliculă cu o imagine divină dacă nu-i pricepe textul. Dragostea mea fata de cuvânt, devine adică, în preajma, chiar înlăuntrul cinefiliei, o limită. Riscând ca în orice generalizare! — pot spune că iubesc și printre filmele românești chiar pe acelea care au un scenariu dens, care mă farmecă în totul. O astfel de poveste, plina, cu oameni adevărați, cu personaje posibile, bine articulate este
O lumină la etajul zece, complexa creație a
Malvinei Urșianu. Un film care a creat un personaj principal de un incontestabil rafinament stilistic, cu un dialog ce susținea filmul, pe măsură.
„Se schimbă oamenii, se schimba obiceiurile. Oricum, bine că dreptatea a învins” — de la aceasta constatare, cu suflu de înțelepciune, pornește filmul unei re-adaptări la lume: amnistiată, inginera se întoarce într-o realitate puțin schimbată, pe care-o cuprinde cu ochii minții, o simte, o respiră cu nesațul celui căruia i-a lipsit aerul, cu o bunăvoință superioară, fără ranchiună, fără resentiment.
Personajul interpretat cu tot sufletul și cu toată mintea de
Irina Petrescu este o formă acută de feminitate. Totul o sugerează, dialogul o implică (Ea: De ce ai grija de mine? EI: Din orgoliu bărbătesc). Privirea, mersul, contemplarea, expresia feței demantelează rețeaua conștiinței și a sufletului acestui personaj puțin obișnuit, desenat în tușe sigure.
„Nu sunt modestă. Am orgolii cu mult mai mari”, spune femeia care are puterea de-a nu se plânge că a fost nedreptățită atât de grosier. Schimbul de replici e viu, nu circumstanțial, și uneori de-a dreptul memorabil. El scoate la areală insule de poematizare implicită o stare lirică difuză a personajului: „Nicaieri nu e liniște în secolul ăsta”, zice avocatul. „De ce? întreabă inginera. Zgomotul e semnul vieții.”
„Pe mine nu mă poate întrista nimic” decide ea senină, ca o sentință, cu sufletul impregnat parcă de
bhakti, de bunătate, de generozitate și iertare, femeia aceasta care în definitiv și-a pierdut pentru o minciună, pentru lașitatea altora, pentru iresponsabilitatea altora, câțiva ani în închisoare. Femeia aceasta care cumpără „un singur tacâm pentru masa” (deci nu așteaptă nimic de la viață, deci nu-și dorește o pereche?) se bucură din plin de aer, de soare, de flori, de viață, de tot. Antologica e scena mesei cu zidarul (interpretat de Mircea Diaconu) în care inginera „se pune la punct cu actualitatea” tot prin pâlnia fotbalului. E, într-un fel, corespondentul scenei din
Trecătoarele iubiri în care „înstrăinatul” bolnav de dorul de țară resimțea durerea depărtării pe aceeași schema
O lumină la etajul zece rămâne un film dens și memorabil.
Interesantă iubirea unui personaj ca Angela din
Angela merge mai departe (producție a Casei de Filme Trei, cu Dorina Lazar, în rolul titular, după un scenariu de Eva Sîrbu și în regia Lucian Bratul). Un personal al Bucureștiului contemporan, al străzilor doldora de trafic, o femeie muncitoare, fără sofisticări, care se luptă cu toate cele, și cu singurătatea și cu banalitatea, care se bucura când are șansa să ducă o reporteriță de televiziune cu taxiul, care
merge înainte, cu ceaiul din apartamentul ei modest, cu televizorul, cu „Casablanca” pe care n-o pricepe, cu spontaneitatea ei ușor „masculină” cu meseria ei tot bărbătească și cu sufletul plin de iubire așa cum câmpul cu flori doldora de gâze zumzăitoare în această frumoasă vară...