De la bun început: conferința de presă a Festivalului Filmului European 2023
de Călin Boto
Încă de la bun început, ediția cu numărul 27 a Festivalului Filmului European ( 9 -23 mai) s-a anunțat a fi și-mai-și, ceea ce, oricât de impresionant, căci festivalul a avut întotdeauna o desfășurare logistică amplă, nu mai surprinde pe nimeni: paradoxal la prima vedere, evenimentele culturale au răspuns precarizării crescânde a bugetelor tocmai prin extindere, cu mai multe filme de-a lungul mai multor zile și cu mai mulți invitați, festivaluri-maraton, festivaluri-retrospectivă, festivaluri-conferință, plus cu plus dând mai multe șanse la finanțare. Sigur, mijloacele Festivalului Filmului European, un copil instituțional, sunt altele, însă scopul îi e același: publicul românesc de cinema, tot mai nedefinit sociologic și capricios de fel, așa cum se găsește el în Timișoara, București, Botoșani, Gura Humorului și Oravița.
La conferința de presă din 8 aprilie au vorbit Liviu Jicman (președinte al ICR, organizatorul festivalului), Julien Chiappone-Lucchesi (directorul Institutului Francez din România și președinte al EUNIC România), Laurențiu Damian (președintele Uniunii Cineaștilor din România) și Cătălin Olaru, director artistic pentru al doilea an consecutiv; intervenții video au avut cineasta Teodora Ana Mihai, ambasadoare onorifică a acestei ediții și realizatoarea trailer-ului de promovare, și Laura Napolitano, vicepreședinta EUNIC România și directoarea Institutului Italian de Cultură.
Olaru a ales ca subiect curatorial central starea de fapt a inteligenței artificiale, iar împrejurul acestui grupaj tematic se află multe alte filme festivaliere aduse laolaltă tocmai pentru a răspunde plural publicurilor.