Ne întorceam de la Buftea cu echipa cu care sunt în pregătirea unui decupaj si şoferul care a asistat şi el la vizionarea filmului
Aurora, a exclamat, plin de nedumerire, că actorii de azi nu mai joacă atât de bine ca
atunci. În filmele noastre? l-am întrebat. «Nu, în toate!...» Era prima dată când vedea un film mut. E adevărat că era vorba de o capodoperă, dar ce descoperea el era un lucru înfricoşător. De ce nu mai joacă interpreţii ca în filmele mute? Nu i-am dat decât un răspuns foarte simplu: fiindcă scenariile nu mai sunt atât de bune, nici regizorii supuşi la un efort atât de extraordinar de a exprima o dramaturgie doar prin miiloacele specific cinematogratice: unul, două, trei inserturi scrise şi în rest expresivitatea interioară a eroilor, cadraj, montaj şi lumină... Nu putem şi nici nu se mai poate să ne întoarcem la mijloacele restrânse, din punct de vedere tehnic, ale filmului nevorbitor, într-o lume aproape poluată
de zgomote si verbiaj excesiv, dar va trebui să Intelegem că economia in fabulă, dialon şi în «farmecul» interpreţilor este necesară, adică ozonizarea acestui aer poluat pe care îl inspiră şi expiră majoritatea filmelor contemporane! Avem mai multă nevoie de «tăcere», vorba lui
Alexa Visarion... Desigur, că şi mie mi-e mai uşor să revăd
O lume nebună, nebună, nebună decât
Potemkin; îmi place mai mult să fiu destins după un film, decât încrâncenat, îngândurat, copleşit... Dar oare vom exista cu adevărat fără Dostoievski, Salom Alechem sau Thomas Mann, numai cu Maupassant sau Mark Twain? Aşa cum aş compara de exemplu în cinematografie pe Dreyer cu Truffaut!...
Şi ce putem face ca să micşoram decalajul atât de mare între gustul publicului pentru un film ca
Săgeata căpitanului lon în raport cu
Nunta de piatră? O singura soluţie: să nu îl facem, să nu le dăm, să nu îl arătăm pe primul! Mă gândeam la ce spunea Eugen Barbu, despre faptul că magazinele Bucureştiului sunt invadate de flori artificiale de plastic. N-ar trebui făcute şi atunci cine ar vrea flori, ar fi nevoit să-şi întoarcă ochii spre florării.
Oare nu e de datoria noastră să curmăm avalanşa producţiilor de gust dubios? Chiar eu mă întreb, de ce să fac în continuare lucrurile pe jumătate sau pe sfert bune, când am în faţa mea o carte minunată ca acea «Eternitate locală» de Eugen Seceleanu, pe care câţi dintre noi o cunoaştem? Şi de ce să-I canonim pe Marcel Păruş să ne scrie scenarii, când Vasile Voiculescu ne-a adunat cu migală, în volumele lui, atâtea bijuterii? Dar fiindcă omul nu poate să se simtă bine numai sugrumat într-o cravată şi mâncând excluslv icre negre şi asta l-ar face să respire mai greu sau i s-ar apleca?