La fiecare ediţie, ziua a 3-a la ZFR e mai liniştită, dar prin compensaţie mai plină de emoţii, pentru că e şi ziua premiilor.
De dimineaţă s-a văzut cel de al treilea program de scurtmetraje în care s-au remarcat:
Vera de
Dorian Boguţă, povestea hazlie a unui tânăr prea timid şi ghinionist în încercarea de a-şi găsi o parteneră de o seară;
Dispozitiv 0068 de Radu Bărbulescu, o întâmplare absurdă cu sfârşit tragic despre un lunetist consemnat într-un apartament de bloc pentru a păzi traseul reprezentanţilor summitului NATO la Bucureşti şi bătrâna paraplegică locatara acelui apartament;
Casting Call de Conrad Mericoffer, aproape o glumiţă cu Victor Rebengiuc în propriul său rol care participă la o şedinţă de casting pentru un rol de iepuraş într-o reclamă; şi
Verigheta de
Gabriel Achim, chiar o glumiţă cu un bărbat aflat sub papucul nevestei care îşi pierde verigheta la supermarket şi nu îndrăzneşte să-i spună. Mai puţin reuşite au fost
Vacanţă la ţară de Andrei Tănase pentru că regizorului-scenarist i-au cam scăpat din mână aventurile celor doi copii veniţi în vacanţă la bunici şi
Omulan de Matei Branea, singura animaţie din tot programul ZFR, care n-a rezistat tentaţiei kitsch-ului şi a vulgarităţii.
După amiază a avut loc momentul emoţionant al întâlnirii lui
Marin Moraru cu publicul, cu prilejul proiecţiei filmului
Operaţiunea Monstrul de Manole Marcus, moment ce a precedat cu câteva ore decernarea premiului de excelenţă care în acest an a revenit acestui monstru sacru al comediei cinematografice româneşti.
Şi astfel am ajuns la gala laureaţilor desfăşurată în mod tradiţional pe scena frumosului Teatru Naţional din Cluj. Din păcate nu puteam spera la nici un premiu în competiţia principală pentru simplul motiv că nici un film românesc nu s-a calificat în acest an în această selecţie. Premiile rezervate Zilelor Filmului Românesc s-au aflat pe mâna a două jurii internaţionale care nu au avut puterea să facă abstracţie de palmaresurile recent încheiatului Cannes. Drept care Premiul ZFR pentru lungmetraj a revenit tot filmului
Comoara de Corneliu Porumboiu, regizorul Radu Muntean rămânând doar cu satisfacţia că figurează cu
Un etaj mai jos pe lista celor mai bune 20 de filme de la Cannes, întocmită de prestigioasa revistă „Variety”. Premiul ZFR pentru scurtmetraj s-a împărţit între
Ramona de Andrei Creţulescu şi
Black Friday de Roxana Stroe, confirmând, dacă mai era nevoie, că violenţa este un ingredient care face impresie. Premiul ZFR pentru debut s-a acordat filmului
Lumea e a mea de Nicolae Constantin Tănase, în ciuda nenumăratelor imperfecţiuni şi bâlbâieli ale acestei pelicule handicapată de la bun început de un scenariu fragil. Juriul de scurtmetraj a ţinut, şi bine a făcut, să nu treacă neobservat filmul
Pavel de Alexandru Ranta, rezervându-i o menţiune specială.