Coregrafia personajelor din ”In the House”, de Ana Maria Comănescu
de Iulia Voicu
In the House este scurtmetrajul de licență, Super 16 mm alb-negru, al masterandei în regie Ana-Maria Comănescu. După prezența la Cinemaiubit, la Zilele Femeii Cineast de la Cinema Studio și la Festivalul Filmului European, a fost proiectat și în cadrul Zilelor Filmului Românesc la Tiff 2015.
Scurtmetrajul este filmat în platoul UNATC și are în distribuție foarte mulți actori tineri: protagonistul Alexandru Sinca, Rareș Andrici, Cristian Bota, Andreea Alexandrescu, Alexandru Ștefănescu, Cosmin Pană, Alina Mihai, Lucian Ionescu, Aron Alexandru Lucian. Povestea are ca motor narativ experiența marcantă a unui tânăr care lovește mortal o femeie cu mașina și fuge de la locul faptei. El ajunge la petrecerea prietenilor săi, cărora nu le spune nimic, la început. Totul se devoalează pe parcurs. Director de imagine este Tudor Platon, iar de montaj s-a ocupat Patricia Chelaru.
Premiza filmului e una clasică, iar doza de dramă a subiectului ar fi putut ușor să facă acest film clișeic sau în multe feluri scăpat de sub mână. Însă meritul filmului vine din cum e abordat subiectul: regia și montajul funcționează, astfel încât tensiunea să fie bine dozată. Deși filmul are multe personaje, cu ajutorul dialogurilor și al jocului actoricesc, realizatoarea reușește să creeze caractere destul de precise, o coregrafie a personajelor și o atmosferă anume. Filmul e gândit în trei secvențe diferite, ca atmosferă și ca imagine. Ticurile obișnuite de limbaj vulgar sunt specifice cumva unor generații care vorbesc ”fără perdea” în situații degajate/tensionate. Se poate decoda faptul că ele sunt simple cuvinte deseori, nu funcționează mai mult decât simple interjecții fără valoare semantică - devin ticuri sau cuvinte-suport, care nu adaugă sens, ci doar valoare expresivă dialogului. Ele dau însă o flexilibilitate și o autenticitate a vorbirii. Sub dialoguri, se simte și se vede tonul și privirea fiecărui actor, se simte poziția lui față de experiența pe care apucă să o povestească. Regizoarea Ana-Maria Comănescu povestește faptul că a făcut multe repetiții cu actorii înainte să filmeze, unul dintre motive fiind și faptul că avea peliculă limitată și nu-și permitea multe duble.
La TIFF, am stat de vorbă cu Ana-Maria Comănescu, Patricia Chelaru și Tudor Platon, care au povestit care au fost etapele realizării și maniera în care au gândit filmul.
Imagine: Daan Țuculescu