One World Romania revine în dublă formulă, fizică și
online, între 21 și 30 august, iar ediția a 13-a va fi memorabilă nu doar datorită contextului ieșit din comun în care se derulează. În cele zece zile de festival, festivalul propune o trecere în
revistă a celor mai ambițioase documentare realizate în ultimul timp și celebrarea a doi cineaști legendari ai genului, pe Ross McElwee și pe Chantal Akerman.
Pentru prima oară în istoria festivalului, acesta va fi prezidat de
un juriu format din profesioniști care vor recompensa cel mai bun titlu al competiției internaționale. El va fi compus din Claire Simon, Mariana Otero, Abbas Fahdel,
Ana Lungu și
Ivana Mladenović.
De asemenea, vom continua tradiția juriului liceenilor, alcătuit anul acesta din Raluca Mirea, proaspătă absolventă a Liceului Matei Basarab, Damian Ouatu, de la Colegiul Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț, Anastasia Piperea și Alexandra Roceanu, care învață la Complexul Educațional Laude-Reut, Maria Munteanu, de la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din capitală, și Maria Păun, elevă la „Gheorghe Lazăr”.
Noutatea acestei ediții constă în parteneriatul dintre One World Romania și Super, festivalul de filme făcute de adolescenți, care vor colabora pentru a le oferi tinerilor selectați un parcurs mai aprofundat și de durată. Liceeni din juriu vor fi ajutați să-și dezvolte acuitatea în perceperea particularităților artei filmice printr-un atelier de film documentar de patru zile în timpul festivalului, intitulat Zero la Purtare. Îndrumați de
Cristina Haneș și
Dragoș Apetri, participanții vor realiza exerciții practice (fotografii și filmări) prin prisma cărora vor descoperi ce presupune reprezentarea realității prin aparatul de filmat.
Tot pentru prima oară festivalul va oferi premiul publicului la One World Romania. Cele trei filme câștigătoare (ale premiului competiției internaționale, juriului liceenilor și premiului publicului) vor fi proiectate în ultima seară a festivalului, duminică 30 august, la Verde Stop Arena și la Contego - The Coffee Factory.
Filmele din competiție sunt, cu trei excepții notabile, filme în care autorul își fixează camera asupra lumii înconjurătoare. Aceasta apare uneori sub trăsăturile unui individ - o femeie solitară, patroana unei cafenele din mijlocul deșertului, ale unui imigrant nigerian stabilit în Austria, sau ale unui bărbat care moare singur și trezește un val de amintiri în consătenii lui. Alteori, regizorii trasează legături pertinente între neocolonialismul începutului de secol al XX-lea, războiul din Vietnam, sau primele lagăre de concentrare apărute imediat după ce Hitler a ajuns la putere și prezenta situație a lumii. Celelalte trei filme din competiție sunt narate la persoana întâi, ceea ce nu înseamnă că oferă perspective mai înguste asupra societății contemporane. Experiența personală a cineaștilor mediază și reliefează problematici de prim ordin precum migrația către Europa, depresia sau schimbările geopolitice din anii 1970 până astăzi.
Prima dintre acestea îi este dedicată documentaristului american Ross McElwee. Încă de la începutul carierei sale, acesta intuiește că atât el, cât și familia lui - dar și pământurile natale din Sudul Statelor Unite - aveau să devină parte din filmele sale, ca figuri emblematice și universale. Chiar dacă fiecare din filmele lui Ross McElwee este o operă de artă de sine stătătoare, între toate există puternice conexiuni, ele fiind realizate pe parcursul a mai bine de 35 de ani.
A doua retrospectivă va fi dedicată unei opere la fel de intime și de revoluționare, cea a cineastei belgiene Chantal Akerman - o figură esențială a modernismului cinematografic. Retrospectiva noastră va acoperi toate marile etape și marile filme ale acesteia: fie că vorbim de primele scurtmetraje, despre debut și filmele care au consacrat-o sau despre documentarele din anii mai târzii.
|