REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film

Desluşirea unei gramatici

"Limbajul imaginii filmate"

Ion Bucheru, Marina Roman

  • Editura Fundaţiei România de mâine
  • Bucureşti, 2013
  • 99 pagini

Desluşirea unei gramatici


           De câte ori profesioniștii nu sar în sus, enervați, când citesc în vreun ziar sau revistă, drept explicație a unei fotograme/cadru dintr-un film: “Secvență din pelicula X”. Semnatarul este de bună credință, cunoaște omul un termen din lumea cinematografului, extins, de altfel, unde vrei și nu vrei, și se gândește că dă bine în pagină.

Nu toți ziariștii, redactorii au studii de specialitate, nici atât de numeroșii bloggeri nu par a avea drept grijă de căpătâi însușirea unor elementare cunoștințe de gramatică a limbajului cinematografic. Decretarea «îmi place, nu-mi place» este atotstăpânitoare. Ne este greu să ne închipuim chiar un modest redactor care îngrijește o rubrică literară fără să cunoască diferența dintre o propozițiune și o frază (deși, în ritmul în care se degradează limba română vorbită în media…). Cu filmul este altceva. Exigențele nu sunt la ordinea zilei. O recentă lansare editorială a Fundației România de mâine, ”Limbajul imaginii filmate” se adresează celor care vor să nu mai funcționeze după ureche. Autori sunt doi cunoscuți oameni de film și televiziune, Ion Bucheru, scenarist, producător, semnatar al multor emisiuni TV și Marina Roman, critic, doctor în filmologie, cadru universitar. Micul lor volum are toate datele unei apariții-eveniment pentru că este însoțit de două DVD-uri ale serialului documentar găzduit de-a lungul timpului de TVH (România de mâine), intitulat chiar astfel, ”Limbajul imaginii filmate”, paginile de acum, strânse în amintita carte, fiind, în fapt, textul–comentariu al celor 14 episoade. Nu cunosc, în spațiul nostru, o altă încercare asemănătoare. «Ca să vorbiți corect – ne amintește Ion Bucheru – ați fost învățați să o faceți; ca să scrieți și să citiți, «școlirea a durat ani mulți». Dar regulile, normele, procedeele acestui nou limbaj vi le-a explicat cineva, așa cum s-a procedat cu pronunția corectă, cu cu alfabetul, cu gramatica vorbiri și a scris-cititului? Mi-e teamă că nu! …Ei bine, vă invit să încercăm să deslușim acele norme care guvernează – ca modalitate de limbaj – atât filmul de artă, cât și reportajul filmat. Să nu vă sperie diferența impresionantă dintre ele! Pentru că e …simplu: utilizând alfabetul, morfologia,, sintaxa și stilistica Galaxiei Gutenberg, poți să scrii un modest articol de ziar, dar și nemuritorul roman « Război și pace » sau « Baltagul » sadovenian, să spunem. Ei bine, tot așa, cu ajutorul limbajului imaginii filmate se pot crea capodopere artistice sau reportaje pentru televiziune. Fără să știi, însă, regulile, nu poți face bine nici una, nici alta». Cu DVD-urile în calculator, trecem la fapte. Într-un cadru elegant (biblioecă, rafturi pline cu cărți prețiose, doar suntem la ora învățării), Marina Roman, ea însăși o prezență elegantă, începe călătoria. Experiența ei de universitar venit din critica de film, începută de tânără, i-a adus privilegiul unei exprimări exacte, dar și sugestive, lipsite de presupusul didacticism al catedrei. Episoadele au dinamismul, concentrarea, inventivitatea, ironia (când e cazul) bunelor documentare de gen pe care le-am admirat de atâtea ori, produse prin lumea cea mare. Unitățile imaginii filmate, fotograma/cadrul/planul, secvența, apoi imaginea cu unghiurile sale și diferitele încadraturi, mișcările de aparat, montajul cu multiplele abordări, raportul imaginii cu sunetul sunt explicate prin aducerea pe ecran a unor fragmente semnificative din filme mai ales autohtone, dar și din arsenalul televiziunilor, reportaje, transmisii în direct, clipuri. Nu lipsește trecerea în revistă a elementelor de grafică electronică, iar în final, câteva «studii de caz» (terminologia lui Tudor Vianu în slujba unei societăți a imaginii, cum este cea în care trăim). Un instrument atât de bine acordat, cum este video-bookul celor doi autori, Ion Bucheru și Marina Roman nu ar trebui să lipsească din video-biblioteca celor care funcționează în câmpul atât de vast, astăzi,  al imaginii filmate, al celor care scriu despre cinema sau, de ce nu, al celor care îl iubesc, pur și simplu. Viața lor va fi mai ușoară, odată înfrățiți în cunoștință de cauză cu raccourci-ul, cu planul american, cu montajul convergent, cu cross-fade-ul  și atâtea altele.    
()
Cuvinte cheie: ion bucheru, limbajul imaginii filmate, magda mihailescu, marina roman, recenzie carte

Opinii: