Vineri, 15 februarie 2019, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 22-a ediţie a Cineclubului FILM, totodată prima din acest an. În cadrul acestei întâlniri, va fi prezentat, într-o proiecţie de pe peliculă (35mm), un alt film important al istoriei cinematografului românesc:
Ilustrate cu flori de câmp (1975) de
Andrei Blaier.
Cu această ocazie, se va lansa volumul colectiv „Amintiri din epoca ecranului de argint”, apărut foarte recent la Editura UCIN, în prezenţa cineastului şi profesorului de cinema
Laurenţiu Damian, preşedinte al Uniunii Cineaştilor din România, şi a coordonatorilor cărţii, criticii
Ioan-Pavel Azap şi Doru Pop. La eveniment vor mai participa criticul şi profesorul Dana Duma, redactor şef, precum şi redactori şi colaboratori ai publicaţiei FILM, editate de UCIN.
Cineclubul FILM este o serie de evenimente (proiecţii speciale cu filme româneşti remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoţite de discuţii cu invitaţi) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicaţie trimestrială a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN). Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 5 lei.
„Prin
Ilustrate cu flori de câmp (februarie 1975), regizorul îşi câştigă faima de «cineast al actualităţii», pelicula având o semnificaţie suplimentară în creaţia lui Andrei Blaier, fiind primul său
film de autor. Regizorul îşi schimbă şi unghiul de vedere
în prospectarea realităţii apropiindu-se de fapte cotidiene cu mai mare impact social, vădind un acuzat simţ civic, cetăţenesc. Experienţa tragică de viaţă pe care o parcurge tânăra eroină (interpretată cu discreţie de
Carmen Galin), este rezultanta unor practici şi mentalităţi anacronice, reflexul unei atitudini de dispreţ şi de sfidare faţă de valorile morale. În ciuda titlului său poetic, filmul lui Andrei Blaier este un «insectar» în care sunt fixate tipuri şi ticuri nocive, cărora actori de clasă ca
Draga Olteanu Matei,
Eliza Petrăchescu,
Gheorghe Dinică le conferă o autenticitate teribilă, înfricoşătoare, pentru că ajung să se confunde cu personaje reale ale mahalalei noastre, cea de toate zilele. În această lume odioasă, personajul pur, delicat, desenat cu sinceritate şi graţie de
Elena Albu, pare o fiinţă ireală. Operatorul
Dinu Tănase, ceilalţi colaboratori ai echipei de filmare – compozitorul
Radu Şerban, scenograful Vasile Rotaru, autoarea costumelor
Ileana Oroveanu –, alţi actori din distribuţie (
Dan Nuţu, Ana Ciclovan,
George Mihăiţă, Paul Ioachim,
Constantin Florescu) contribuie, fiecare în felul lui, alături de Andrei Blaier, la reuşita unui film cu preţioase însemne realiste şi cu limpezi finalităţi satirice.” (
Călin Căliman, „Istoria filmului românesc”, ediţia a III-a, 2017)
„Blaier surprinde, în 1975, cu capodopera vieţii sale,
Ilustrate cu flori de câmp. Ca de obicei, el se precipită să abordeze o comandă politică oficială. Dar conjunctura impusă în strategia comunistă de control al natalităţii e transformată, în mod misterios, într-o poveste simplă, dramatic de simplă, a două vieţi frânte, brutal şi stupid, la început de drum, de un avort clandestin.” (
Tudor Caranfil, „Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc”, 2013)