Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



„Cetatea ascunsă” – cronică de film


     Mai întâi forșpanul — articulat strâns, așa cum trebuie să fie un spot publicitar — anunța, în săptămâna premergătoare premie­rei, noi peripeții ale grupului de acum popu­larilor cireșari cinematografici care s-au des­prins demult de paginile originare ale lui Constantin Chirița și se află, pe marele ecran, la al treilea episod de viață indepen­dentă; incită curiozitatea secvența între ziduri de cetate, se reține plutirea misterioase prin nori de zăpadă a unei fortărețe miniaturale, preambul la o avalanșă de-adevăratelea...
     Apoi filmul propriu-zis, Ia rândul sau prefa­țat de un pregeneric: imagini ale unui vis — ambiție de arheolog care-I obsedează pe Tic, simpaticul copil-actor Răzvan Baciu complinind profilul eroului său prin fermecă­toarea sa dezinvoltură și spontaneitate, printr-un precoce simț al prezenței filmice. Căci prâslea continuă să inițieze acțiuni îndrăznețe și să trăiască intens exuberanța isprăvilor fanteziste ale copilăriei, spre deose­bire de companionii săi ceva mai mari și pentru moment, mai puțin entuziaști, mai puțin dezinvolți, personajele fiind parcă și ele contaminate de trecerea interpreților prin perioada dificilă a pubertății. Înșiși autorii s-au temut probabil, să tulbure acest complicat fenomen biologic, ratând posibilitatea explorării spectaculosului psihologic — șansa pe care o oferea evoluția, în timp, a acestor copii porniți în aventura cinematografică, încă din 1983, evoluție desfășurată în imediata apropiere a echipei de filmare (e drept, nu in­tegral aceeași) care ar fi meritat să-și orien­teze interesul și în acest sens. De astă data, protagoniștii, deși sunt mereu în cadru, par meniți doar să populeze cu tinerească și colorata lor prezențp splendidul decor natu­ral sau pe cel artificial (creat cu aplicație și funcționalitate de Mircea Rîbinschi). S-a pre­supus că eroii sunt deja prea bine-cunoscuți, astfel că tipajul caracterial, ipostazierile temperamentale sunt expediate prin simple enunțuri, mai puțin prin gesturi și mai deloc prin stări. Maria (Alina Dumitrescu), și Victor (Horațiu Medveșan), campioni la schi, victorioși în finala Daciadei, sunt și performeri ai bunei purtări; ca soră, Maria e monocord serioasă, sec severă, deși glasul îi trădează și disponibilități afective nevalorificate însă, Lu­cia (Alina Croitoru) se declară persoana solidară și se și arată predispusă la caritate, eventual și la tandrețe. Dan (Alexandru Ro­taru) se bănuie a fi fost obișnuit cu gustul răsfățului și egoismului, reprimat în cele din urmă, chiar dacă stângaci. Deși a crescut, Io­nel (Robert Enescu) n-a scăpat de meteahna fricii care ajunge să frizeze lașitatea. Ursu (Andrei Guran) pare desemnat a fi fără șo­văiala (dar parcă și fără prea multă convin­gere) corect, cinstit și curajos. Devotată prie­tenă, din comportamentul Oanei (Runa Pe­tringenaru) nu impresionează atât atitudinile exterioare, mai mult sau mai puțin pozate - cum ar fi așteptarea sau urarea scrisă pe fața de masă cu ace de cetină cât o singură, sensibilă, intensă privire albastru tăioasă, de mândrie jignită, când profesoara (uneori patetică, blonda Angela Ioan) îi interzice să plece în căutarea celor rătăciți. Momentele acestea de reale intimitate a spectatorului cu perso­najele sunt însă cam rare. În mare parte și din cauza dialogurilor care suferă, în raport cu imaginea, de flagrante formulări pleonastice.
     În prim plan se situează narațiunea, eveni­mentele palpitante, deliberat riscante, fiind în mod consecvent anticipate fie la modul oni­ric, fie prin reduplicare. În somn, Tic desco­peră paloșul luă Vlad Țepeș (nostimă este vi­rarea în coșmar în clipa în care nu-și amin­tește anul bătăliei și se... trezește). Tot Tic, în plină zi, dă peste intrarea secretă și tot el, împreună cu Maria, cade printr-o trapă în sala de taină; hazoasă e și scena în care puș­tiului îi apare în fața ochilor figura impozanta a domnitorului, reconstituită caleidoscopic din fotogramele unui film: prichindelul se pi­tește copilărește in spatele tronului, ca ime­diat să se redreseze și să se închipuie pe sine în hainele voievodului și cu sceptrul în mâna, dar surioara, ce-i părea și ea domnița, îl tre­zește din reverie. Viziuni similare vor avea și ceilalți băieți cărora ti se pare că pe dalele de piatră, unde răsună multicolorii lor clăpari ul­timul tip, au apărut străjerii cu halebarde, iar călaii se precipită în jurul butucilor. Rătăcind drumul, temerarii nu se vor hazarda să treacă doar o prăpastie, ci două, folosind cu dexte­ritate frânghia, sporind suspansul. Salvamon­tiștii două echipe dintre care una însoțită de un morocănos Saint-Bernard — sunt aler­tați poate prea devreme. Deși stihia își face simțită amenințarea încă din incinta observa­torului meteorologic (muzica Corneliei Tăutu aici își dă măsura, lansând în eter emoția ten­siunii ce va să vină). La stână descoperită, în mod miraculos, în fund de râpă, exploratorul cel mic și plin de inepuizabile ghidușii desco­peră o cămară pe care o crede plină de bu­nătăți. În ajun se discută despre avalanșe: imaginația lucrează și adăpostul de o noapte pare purtat, până la ceruri, pe trombe de zăpadă. Afară s-a făcut însă ziuă și e senin, co­piii se bucură de „primul răsărit de soare după viscol” (nesurprins de camera operato­rului Alexandru Groza care înfruntă salutar natura dezlănțuită, dar se teme de calofilie și își impune o cenzură nejustificate, temând cu zgârcenie nemărginirea de nea brodată cu stânci și brazi, schiori, teleferic sau cabane).
     Un chiot de bucurie va declanșa însă nedo­rită avalanșă, ghinion care, din fericire, se soldează doar cu o luxație și cu... nesperată descoperire a cetății ascunse ce urmează a fi cercetată pe-ndelete abia la vară.
     „Plecați la drum cutezători...” se cântă (pe versuri de Tudor George) la început și în fi­nal, un final, din care nu avea cum se lip­sească îndemnul (rostit de Ilarion Ciobanu, tatăl Oanei și șeful șantierului arheologic) la siguranță în dobândirea cunoștințelor fără de care indiferent ce pasiune nu poate să devina din vis realitate.
(Cinema nr. 12, decembrie 1987)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: adrian petringenaru, cetatea ascunsa film, cronica de film, irina coroiu

Opinii: