Este greu să purcezi la scrierea unei cronici de film atunci când filmul în discuție are un demaraj vag, nu are final deloc, personajele, cu zecile la număr, sunt când secundare, când principale, când episodice, când se confundă între ele... Admitem că până aici nu-i nimic rău; la sfârșitul anilor '90 Guy Ritchie (cert inspirator pentru părțile digerabile din Milionari de weekend) realiza Jocuri, poturi și focuri de armă, ale cărui premise arătau tot cam așa. Dar să luăm puțin Milionarii... la bani mărunți, agățându-ne ― iată ― doar de câteva date de generic.
Unu la mână: titlul. Milionari de weekend ce vă sugerează vouă? Câțiva amărâți care vreme de câteva zile (se zice că un weekend) ajung să fie foarte bogați, care va să zică milionari. Acțiune, comedie..., toate acestea le puteți înțelege încă din titlu. Să mergem mai departe!
Producția: România, 2004. Excelent! O producție românească, ținându-se departe de politică, sărăcie, foști activiști, comuniști... O producție România, e drept, pentru că este realizată din bani foarte românești (fonduri CNC)... dar 2004?! Milionari de weekend a câștigat concursul Centrului Național al Cinematografiei cu ani în urmă, și era anunțat cu mare tam-tam drept suflul proaspăt adus filmului românesc, dar care a ajuns la noi, peste ani, cam răsuflat. Între timp, stilul propus aici s-a demodat, s-a perimat, ba chiar și titlul ne sugerează că filmul ar fi trebuit să se vadă cu multă vreme în urmă. Poate că la vremea la care a fost botezat filmul în discuție era o treabă să fii milionar, dar pentru publicul lui 2004, Miliardari de weekend ar fi fost mult mai potrivit. Un alt indiciu pentru plasarea pe axa temporală a acțiunii: Mircea Badea pe generic, interpretându-I pe Mircea Badea în perioada lui de glorie (în rol de star TV) și de „Noaptea târziu”.
Regia: Cătălin Saizescu. Chiar dacă numele vă sună cunoscut, avem de-a face cu un regizor aflat la debut, care a încercat, ce-i drept, să salveze povestea găunoasă (sau găurile din materialul brut, nu vom ști niciodată) cu tot felul de găselnițe de montaj (montaj realizat de Tudor Chivulescu), care dădeau o oarecare energie, și chiar nerv istorisirii. O poveste cu... atât de greu de spus cu ce! O poveste semnată Mihai Sebastian Arghiropol (proaspăt absolvent al secției de Scenaristică de la UNATC) și Cătălin Saizescu, după o idee de Geo Saizescu și Tudor Popescu. Cum le-o fi venit ultimilor doi, brusc, aceeași idee, și cât la sută din rezultatul de pe ecran aparține tatălui, și cât fiului... nu vom ști niciodată.
Filmul ridică o mulțime de alte întrebări. De la chestiuni legate de producție până la chestiuni mult mai simple gen..., unde au ajuns milioanele acelea și cum se termină acest film?! Pare că nici un membru al echipei nu a luat în seamă aceste mici amănunte. Și refuzăm să credem că sunt chiar toți scăpați dintr-un sanatoriu de boli nervoase, ca mai toate personajele din Milionari de weekend!