REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Bucharest International Dance Film Festival 2018


     Început cu pași mici din pasiunea pentru dans și film a celor două organizatoare - Simona Deaconescu (director artistic) și Anamaria Antoci (manager festival), Bucharest International Film Festival a devenit deja un eveniment cu o structură complexă. Un efect important al festivalului este abordarea filmului de dans de către cineaștii și coregrafii români. De la proiecția cu trei scurtmetraje la prima ediție, acum s-a ajuns la o competiție națională, cu douăzeci de producții selecționate.
     Anul acesta, tema festivalului a fost [RE]TRACING  - urmele pe care timpul le-a lăsat în viețile oamenilor și ale comunităților din care fac parte. Primele propuneri în spiritul acestui concept au fost filmele de deschidere – Dancer, documentarul despre balerinul Serghei Polunin, prim-solist al Baletului Regal din Londra la doar 19 ani, și cel de închidere -  Hail the New Puritan, un docu-fantasy despre coregraful Michael Clark, celebru pentru baletele punk pe care le-a creat.
     Pe urmele filmului și dansului, organizatorii au selectat imagini de arhivă (1926-1971) și le-au proiectat în aer liber, la Centrul Național al Dansului București, în secțiunea Midnight Specials.
     Dansul contemporan a fost reprezentat și de ”A Museum (Theatre)”,  expoziție / performance inspirată de piesa de teatru ”Hamlet-machine” a lui Heiner Muller, creată de regizoarea Clyde Chabot și Compania La Commnauté Inavouable, o metaforă a visului comunismului și a colapsului său. La București, Clyde Chabot a lucrat cu Denis Bolborea și Alexandra Bălășoiu, membrii ai colectivului Tangaj Dance.
     În afară de masterclass-ul cu Adrien Ouaki, unul dintre evenimentele festivalului a fost proiecția de la CINETic cu My Life Rehearsed in One Leg, regizat de Bogdan Mustață. Filmată în 3D, pelicula are trei personaje, interpretate de Ela Ionescu, Bogdan Albulescu, Radu Romaniuc. Povestea este spusă cu vorbe, dar mai ales prin mișcare, coregrafiată de Iulia Weiss. La discuția de după proiecție au participat criticul de film Ionuț Mareș, actrița Ela Ionescu și regizorul Bogdan Mustață.
     BIDFF a avut, de la început, o țintă clară – stimularea interesului creatorilor pentru filmele de dans. Anul acesta au fost 20 de scurtmetraje în competiția națională, unul dintre ele, Never Ending, fiind câștigătorul pitchului din 2017, proiect propus de coregrafa Laura Andrei. Filmul este produs de Laura Mușat, regizat de Irene Marco, iar în rolul principal este regizoarea Hera Alexa, care a studiat baletul.
     Premiul BIDFF 2018 pentru Cel mai bun film românesc a fost câștigat de States Uprooted, de Ioana Țurcan, o poveste despre dezrădăcinare, în care autoarea a folosit imagini filmate de ea de-a lungul a cinci ani, în România și SUA. Trofeul BIDFF 2018 a fost câștigat de Night Dancing, co-producție România-Marea Britanie, regizată de Barney Cokeliss.
     Anul acesta, Laboratorul regional de dezvoltare de filme de dans Stories in Movement a prezentat 10 proiecte din România, Slovacia, Croația, Italia, Rusia, Bosnia și Herțegovina. Premiul de 700 de euro, oferit de Institutul Cultural Român, a fost câștigat de Eva Urbanova din Slovacia, cu proiectul ”4+1 Dances”.
     Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociaţiei Tangaj Dance, finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la Bucureşti, British Council, Institutului Balassi şi 4 Proof Film.    
as 
Imagine: Valeriu Ciubotaru
Montaj: Radu Georgescu


Galerie Foto


Galerie Video:

Cuvinte cheie: anamaria antoci, bidff 2018, bucharest international dance film festival 2018, film de dans, simona deaconescu

Opinii: