REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



BIEFF 2015 începe duminică, pe 29 noiembrie


     BIEFF 2015 se deschide duminică, pe 29 noiembrie, ora 19.00, la Cinema Muzeul Țăranului Român, cu un calup de șase scurtmetraje care discută granița fragilă dintre statutul de imigrant și cel de refugiat.
     Ulterior proiecției va avea loc o dezbatere organizată de PoliticALL.
     Selecția BIEFF este organizată și în acest an în jurul a cinci teme de interes: Migrants, Refugees & Inner Conflicts, Body Expressivity, Love as the Sweetest Experiment, Youth Rituals și Experimente Cinematografice Românești, în cadrul cărora BIEFF menține parteneriatele sale cu: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes, Rotterdam IFF, Oberhausen ISFF. Proiecțiile vor avea loc la Cinema Muzeul Țăranului, Institutul Cultural Român, UNA Galeria, Colegiul Național „Gheorghe Șincai” și alte spații (ne)cinematografice care vor fi dezvăluite curând. Ediția de anul acesta debutează pe 29 noiembrie și va dura toată luna decembrie.

Scurtmetrajele prezentate pe 29 noiembrie

Butter Lamp, Franța / China, 2013, 15', de Hu Wei – Nominalizare la Oscarul pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj 2015
Un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu locații celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc. Explorând cu inteligență relația vizuală dintre cele două planuri, Butter Lamp capătă o semnificativă încărcătură socio-politică, punând în discuție, cu subtilitate, fenomenul asimilării abuzive de către China și Occident a culturii tibetane, aceasta din urmă fiind nevoită să lupte de pe o poziție periferică pentru a-și păstra identitatea.
Einspruch VI, Elveția, 2012, 17', de Rolando Colla – Câştigătorul Premiului Special al Juriului la Clermond-Ferrarnd 2012 şi nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film
Filmat din unghiul subiectiv al personajului principal, scurtmetrajul explorează problema violării drepturilor imigranților și are la bază un eveniment real: respingerea cererii de azil politic a unui refugiat de origine africană, care conduce la deportarea lui din Elveţia şi la moartea lui tragică.
Impossible Exchange, Liban, 2011, 10', de Mahmoud Hojeij – Berlinale 2012
O mostră de video-art documentar, care explorează modul în care dilatarea timpului prin slow-motion, împreună cu intervențiile textuale, pot spori semnificația profundă a unei imagini. La bordul unui vapor, nişte turiști francezi vorbesc cu comercianții de pe mal. Oricât de aproape ar fi, fizic, una de cealaltă, diferența evidentă dintre statuturile celor două părți le plasează în lumi diferite.
Connection Lost, România / Turcia, 2012, 11', de Paula Oneț & Manuela Borza
Scurtmetrajul celor două regizoare este un comentariu inteligent despre relația dintre ele - tinere adulte care studiază temporar în străinătate - și părinții rămași acasă, în România. Cele două au înregistrat conversațiile pe Skype purtate cu rudele, fără ca acestea să știe. Subiectul principal este șederea lor în Turcia, ce declanșează dezvăluirea prejudecăților și atitudinilor celor aflați la celălalt capăt al firului.
Démontable, Olanda, 2014, 12', de Douwe Dijkstra
Un film amuzant și ludic ce analizează relația absurdă dintre viața de zi cu zi și știrile mondiale. Informațiile mass-media cu care suntem bombardați creează o distorsiune absurdă și o distanță între rutina noastră zilnică și problemele actuale reale. Démontable explorează acest melanj bizar de realități, aducând cele două lumi împreună: elicoptere de atac sfâșie un ziar, în timp ce o farfurie devine victima unui atac aerian.
New Year's Eve 2014, România, 2014, 4', de Artur Boruzs
Pe 1 ianuarie 2014, restricțiile de viză pentru Marea Britanie ale muncitorilor români au fost ridicate, declanșând temeri legate de o invazie iminentă. Evitând știrile despre reacția britanicilor, NEW YEAR'S EVE 2014 privește, mai degrabă, către rezultatele ipotetice din România. Fragmente de știri TV locale fermentează isteria în timp ce străzile își clipocesc luminile de neon într-un oraș pustiu. Utopia se transformă în distopie, iar România abandonată este lăsată să reflecteze asupra viitorului. Calculată și premonitorie, satira lui Boruzs se transformă în SF, oferind o alternativă oportună la problema de mondială a suprapopulației.


Galerie Foto

Opinii: