REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



BIEFF 2014: Laureaţii Festivalului de la Rotterdam şi filme-jurnal de la IDFA Amsterdam


Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF (10-14 decembrie) aduce la Bucureşti realizările maeştrilor filmului experimental.

     În 2014 BIEFF inaugurează o colaborare, unică în ţară, cu Festivalul Internaţional de Film Rotterdam, care aduce în capitală un program tematic inedit: TRANSCENDING REALITY. Invitându-ne să reflectăm la modul în care percepem lumea din jurul nostru, filmele din acest program explorează abilitatea limbajului cinematografic de a interpreta şi transfigura realitatea, oferind perspective subiective neaşteptate. BIEFF continuă colaborarea cu IDFA Amsterdam, printr-un focus dedicat unui gen cinematografic extrem de popular, filmul-jurnal, în secţiunea  DIARY FILMS: The Intimacy of Politics and the Politics of Intimacy
În Giant, regizoarea daneză Salla Tykkä îşi concentrează atenţia asupra uneia dintre arhi-cunoscutele mărci româneşti - tinere gimnaste de la Deva. Observaţia aparent distantă a fetelor la antrenament devine o stilizare subtilă a realităţii. Prin eleganţa coregrafiei aparatului de filmat şi prin senzualitatea coloanei sonore ce mizează pe jocul dintre tăcere şi zgomote, Giant (câştigător al Marelui Premiu pentru scurtmetraj la Rotterdam) oferă o experienţă senzorială ce ne face să simţim la nivel visceral tensiunea dintre fascinaţia umană pentru graţie şi frumos şi dezumanizarea procesului prin care se ajunge la acestea. (Diana Mereoiu, BIEFF) 
Extrem de actual pentru realitatea românească, Hacked Circuit creează o paralelă neliniştitoare între abilitatea specialiştilor de a manipula, nevăzuţi, realitatea sonoră şi spectrul supravegherii guvernamentale care ne ameninţă dreptul la intimitate. Într-un impresionant cadru-secvenţă, fluid coregrafiat, Deborah Stratman înfăţişează profeşioniştii unui studio de post-sincron de zgomote lucrând la ultima secvenţă din Conversaţia de Francis Ford Coppola. Regizoarea dezvăluie nu doar mecanismele invizibile ale construcţiilor filmice, ci evocă şi un sentiment de incertitudine (şi chiar paranoia) legat de tot ceea ce nu putem vedea şi auzi în mod direct, adică de orice înregistrare. 
Câştigătoare a prestigiosului Premiu Turner, oferit de Tate Museum Londra, Laure Prouvost jonglează cu noţiunile de distanţă şi intimitate în suprarealistul Grandma’s Dream. Testând limitele dintre realitate şi ficţiune, scurtmetrajul alunecă subtil dinspre aspiraţiile candide ale bunicii artistei către imagini violente şi senzuale ale dorinţelor şi tristeţilor reprimate. Juxtapunerea şi suprapunerea imaginilor după logica fluxului conştiinţei creează o lume în care spectatorul se pierde într-un vârtej de frustrări tăcute şi biografii inventate. 
     Considerat Cannes-ul filmului documentar, IDFA AMSTERDAM revine la BIEFF cu o selecţie ce analizează nuanţele subiectivităţii din filmul-jurnal, în programul special tematic DIARY FILMS: The Intimacy of Politics and the Politics of Intimacy
Diary of Someone Waiting de Judith Zdesar este „o căutare a timpului pierdut, sau mai bine spus irosit, din timpul serviciului militar obligatoriu, […] căutare reflectată în absurdul acţiunilor cadeţilor şi al monologurilor cotidiene ale acestora despre sensul (sau lipsa lui) prezenţei lor acolo, absurd amplificat până la proporţii aproape Beckett-iene.” (Michael Palm). 
Dirty Pictures (Hotel Diaries 7), în regia lui John Smith, este o colecţie de înregistrări video realizate în camere de hotel, în care experienţele personale sunt legate de conflicte contemporane din Orientul Mijlociu, normalitatea încăperii contrastând cu anormalitatea societăţii din afara ei. 
Realitatea văzută în Limits 1st Person de Léon Siminiani este inversată, reconstruită şi repovestită de două voice-over-uri aflate în disonanţă, până când adevărul rămâne undeva la mijloc, într-un spaţiu relativ, în care până şi sinceritatea naraţiunii la persoana I este pusă la îndoială. 
Proiectat la Clermont-Ferrand, July Trip este un film despre Războiul Civil Libanez, în care Wael Noureddine interoghează fundamentul genului documentar. Ochiul camerei priveşte către o ţară aflată sub teroare şi înregistrează efectele imediate ale războiului asupra oamenilor. 
Cea de-a 5-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF (10-14 decembrie 2014) are loc la CinemaPRO şi Cinema Elvira Popescu. 
BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Naţională de Arte, Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundaţiei Konrad Adenauer, German Films, Swiss Films. 
Detalii: www.bieff.ro / facebook

Cuvinte cheie: bieff 2014, festivalul international de film experimental bucuresti, film experimental

Opinii: