Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti programează, pe 12 decembrie, la Cinema Elvira Popescu, cel mai recent film al lui Alejandro Jodorowsky - La Danza de la Realidad.
Filmul a avut premiera în 2013, la Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes, cu care BIEFF colaborează de mai mulţi ani. Jodorowsky Focus cuprinde filmul lui Alejandro Jodorowsky, precedat de proiecţia debutului regizoral al fiului său, The Voice Thief de Adan Jodorowsky. Adan este şi autorul muzicii din filmul tatălui său, iar Brontis Jodorowsky, alt fiu, joacă rolul principal în La Danza de la Realidad. Evenimentul este realizat cu sprijinul Dacia şi al Institutului Cervantes.
Cunoscut pentru faimoasele sale filme suprarealiste din anii ‘60 şi ’70 (El Topo, The Holy Mountain), Alejandro Jodorowsky creează o privire semi-auto-biografică asupra copilăriei sale din orăşelul cilian Tocopilla, în anii ‘30. Filmul combină istoria personală a regizorului cu metafore, mitologie şi poezie, reflectând filosofia cineastului, comform căreia realitatea nu este una obiectivă, ci mai degrabă un dans creat de către imaginaţia noastră. The New York Times îl caracterizează astfel: „Amestecul de eleganţă vizuală şi perversitate aminteşte de Luis Buñuel, dar şi de compatriotul domnului Jodorowsky, Raúl Ruiz. Străzile din Tocopilla sunt îmbibate în acelaşi tip de realism magic ce a animat satul Macando al lui Gabriel García Márquez, de partea cealaltă a continentului, precum şi de un sentiment tragic al istoriei.” (A.O. Scott)
Adan Jodorowsky debutează cu drama experimentală barocă The Voice Thief, avându-i în rolurile principale pe Asia Argento şi pe fratele regizorului, Cristobal Jodorowsky. Filmul are loc într-un Miami mitic şi urmăreşte odiseea nocturnă a protagonistului, în căutarea vocii soţiei sale, cântăreaţă de operă. „Infuzat cu umor şi absurd, filmul (...) este, în aceeaşi măsură, un eseu axat pe căutarea esenţei umanităţii, pe cât este o contamplare a sinelui alienat într-o lume invadată de supra-sexualitate, rebeliune şi disperare.” (Ioana Mischie, Nisimazine)
Fidel misiunii sale de a promova cinema-ul experimental românesc, BIEFF aduce cele mai recente experimente vizuale autohtone. În acest an, festivalul facilitează întâlnirea artiştilor români cu profesionişti europeni de calibru ai industriei de cinema, membrii ai juriului: Anne Delseth – membru al comitetului de selecţie de la Quinzaine des Réalisateurs, Cannes Film Festival; Theus Zwakhals – selecţioner al secţiunii de scurtmetraj, Festivalul Internaţional de Film Rotterdam; Jonathan Pouthier – responsabil de programele de cinema, Centre Pompidou Paris; Marion Poeth – director de program, Festivalul Cinedans Dance on Screen Amsterdam; Ileana Bîrsan – critic şi jurnalist de film.
Majoritatea titlurilor româneşti sunt premiere internaţionale, ce abordează cu incisivitate zone estetice puțin explorate, de obicei, în filmul românesc.
Sub marca Warden Collective, în Daughter of the Earth folclorul românesc obţine un make-over al secolului XXI, sub semnătura lui Vlad Feneşan. Combinând costume tradiţionale şi tiparele lor vizuale cu estetica pixel (prezentă şi în sunetele 8-bit ale coloanei sonore electronice), filmul este o creaţie glitzy, plină de farmec, dar şi jucăuşă.” (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
O altă revizitare a mitologiei este lucrarea conceptuală Death by Diamonds & Pearls, semnată de Carioca Studio, un film ce „pune sub semnul întrebării ideea condiţiei umane în diferite perioade de timp şi interacţiunea noastră cu această apartenenţă spirituală. Acest lucru face ca publicul să se gândească la probleme legate de semnificaţia şi prezenţa miturilor în viaţa noastră în secolul XXI.” (Carioca Studio)
I Will Never Walk Alone, de Carmen Lidia Vidu, este o portavoce îndreptată către glasul nostru intern. Pe măsură ce tensiunea dezvăluită între personalităţile interioare şi exterioare ale naratoarei revelează straturile singurătăţii ei, regizoarea ne aminteşte că nu suntem cu adevărat singuri. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)
Inspirat de dicteul lui Susan Sontag („timpul poziţionează în cele din urmă majoritatea fotografiilor, chiar şi pe cele mai amatoriceşti, la nivel de artă”), On Photography, de artistul vizual Alex Gâlmeanu, este un omagiu adus timpului, valorii pe care acesta o conferă obiectelor, şi spectatorului ca mediator al acestora.
Poemul vizual Please Be Patient (While We Fuck You) de Andrei Popa, este o metaforă despre societatea în care trăim şi direcţia în care se îndreaptă, dacă este determinată exclusiv de profit.
Silent Places este o colaborare inedită între coregraful-regizor Simona Deaconescu şi directorul de imagine Oleg Mutu, un dance-film bazat pe examinarea vieţii interioare a personajelor, surpinzând nedumeririle, întrebarile şi temerile lor într-un moment de intimitate. Prin mişcare şi acţiune, cele 5 personaje înfăţişează sentimente care se transformă în agonie, sunt oameni prizonieri ai libertăţii infinite într-un spaţiu infinit.” (Hotnews)
Secolul XX este distilat până la elementele sale esenţiale, în Cinescope, lecţia de istorie a lui Mircea Bobînă. Reamintind, din punct de vedere formal, de montajul intelectual al sovieticilor, precum şi de umorul ironic al lui Bruce Conner, imagini de arhivă şi momente istorice sunt montate împreună, pentru a rândui măreţia şi condiţia omului modern.
Seria de experimente cinematice este continuată de două scurtmetraje ale unor studenţi ai Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti. Încă o mostră a resemantizării creative a materialului found footage, Visul de aur de Alex Mironescu „este o încercare de a deconstrui procesul de comunicare propagandistică, surprinzând elementele non-verbale de limbaj al corpului, caracteristice lui Adolf Hitler, suprapuse pe discursul foarte original al lui Nicolae Ceauşescu, cu scopul de a observa tehnici eficiente de manipulare.” (Alex Mironescu)
Un film intim, chinuit de gânduri, Autism de Alexandru Petru Bădeliţă îşi întoarce privirea către forţele externe opresive (politică, religie), care împovăreaza sufletul omului. Prinşi între claustrofobia depresivă a tânărului protagonist şi apartamentul său, îl observăm urmându-şi rutina zilnică, în încercarea de a stăvili o anxietate în continuă creştere. Prin puterea expoziţiei, cinema-ul devine astfel un catharsis therapeutic, atât pentru protagonist, cât şi pentru spectator.
Cea de-a 5-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti are loc, în perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO şi Cinema Elvira Popescu.
BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Naţională de Arte, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Institutul Cervantes, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundaţiei Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, ABIS Studio, NouMax, Dacia, Book4travel, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Galateca.
Detalii: www.bieff.ro / facebook
Cuvinte cheie: alex mironescu, alexandru badelita, bieff 2014, festivalul international de film experimental bucuresti, film experimental, oleg mutu