“Ana, mon amour”, premieră cu un Urs de Argint la Berlin
de Dana Medar
Noul film al lui Călin Peter Netzer este o premieră așteptată de critica de film, dar și de spectatori, după ce Poziția copilului a luat Ursul de Aur și Premiul FIPRESCI la Berlinale 2013. Ana, mon amourare un titlu asemănător romanului ”Luminița, mon amour”, scris de Paul Cezar Bădescu, de la care a pornit povestea. Ambele fac trimitere la Hiroshima, mon amour (1959), filmul regizat de Alain Resnais pe un scenariu de Marguerite Duras. O poveste de dragoste avem și aici, dar în altă cheie. Scenariul a fost scris de Paul Cezar Bădescu, Călin Netzer și Iulia Lumânare și este centrat pe evoluția relației dintre Ana și Toma. Ea este mai nevrotică, cu atacuri de panică, încercănată și fragilă. El este un jurnalist tânăr, plin de energie, un suport stabil pentru femeia iubită. Amândoi au familii cu probleme, cu tensiuni și crize, ceea ce explică în parte evoluția lor ca oameni. Cu trecerea anilor, Ana este din ce în ce mai tânără și stăpână pe sine, iar Toma este din ce în ce mai gârbovit și bătrân, ca și cum ar fi preluat toată încărcătura psihologică negativă. Despre rolul dificil al Anei, Diana Cavallioti, ne-a vorbit în interviul săptămânii.
Toată echipa (regizor, scenariști, actori) a făcut psihoterapie, ca pregătire pentru intensitatea și veridicitatea lucrului la film. Călin Netzer știa că e nevoie de o pregătire specială pentru această poveste.
Dana Bunescu, monteurul filmului, care semnează și sound design, a fost în centrul atenției, din cauza Ursului de Argint pentru contribuția artistică la acest film. Modestă, cum o știm, ne-a spus că a ascuns Ursul printre cărți și s-a întors la lucru, pentru a ieși din starea de surpriză pe care i-a provocat-o momentul de premiere de la Berlinale, când Paul Verhoeven i-a înmânat statueta.
Din cauza scenelor de sex și a consumului de substanțe interzise, Ana, mon amour este interzis tinerilor sub 18 ani, ceea ce este destul de neobișnuit pentru un film românesc. Cu atât mai mare a fost provocarea pentru debutantul Mircea Postelnicu.
Vlad Ivanov este la a doua colaborare cu Călin Peter Netzer, după Poziția copilului.
Procesul de scriere a scenariului s-a desfăurat în mai multe etape. Primul draft a fost conceput de Cezar Paul Bădescu, autorul romanului adaptat, și Călin Peter Netzer.
Cea de-a doua etapă a realizării scenariului a fost colaborarea lui Călin Netzer cu Iulia Lumânare, care a fost și director de casting și joacă un rol secundar, al unui medic ginecolog care stabilește o relație specială cu Ana. În această ultimă parte a lucrului la script au fost implicați directorul de fotografie Andrei Butică și Dana Bunescu, care știau ce parte din acest puzlle se filmează și unde este locul ei. Ana, mon amour intră în cinematografe din 3 martie 2017, este produs de Oana Iancu pentru Parada Film și distribuit de Freeman Entertainement.
Imagine: Valeriu Ciubotaru