A apărut un nou număr al revistei „Close up”, revista academică a UNATC editată cu sprijinul Uniunii Cineaştior. Numărul1/2018 (vol 2) include eseuri şi studii dedicate în primul rînd Noului cinema românesc, a cărui evoluţie inspiră în continuare cercetătorii. Christina Stojanova (Universitatea Regina, Canada) investighează înclinaţia cineaştilor români de a descrie proliferarea răului în societatea post-comunistă, în termeni apropiaţi filmului de gen, ceea ce confirmă deplasarea de la realismul radical la forme narative mai familiare. Contribuţia lui
Andrei Gorzo oferă o privire

critică asupra unor recente cărţi, în limba engleză, despre Noul cinema românesc (semnate de Monica Filimon, László Strausz şi Bogdan Popa). Câteva filme româneşti sunt analizate prin prisma respaţialăzării ostalgiei (nostalgia după trecutul recent est-european) în textul lui Wang Yao (Universitatea din Beijing) despre cinematograful balcanic post-comunist şi subtextele lui politice. Analiza comparativă a Ancăi Ioniță dintre tragedia greacă şi scenariile lui
Cristian Mungiu îşi propune să demonstreze că filme precum
4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile,
După dealuri şi
Bacalaureat au intrigi bazate pe paradigmele alegerilor şi deciziilor, aşa cum sunt ele definite de Aristotel în
Poetica sa.
Un episod al istoriei cinematografului românesc din diaspora, dispariţia filmului
Tararira turnat de Benjamin Fondane la Buenos Aires, este reinterpretat, în rama industriei cinematografice argentiniene şi a contextului anului 1936, de
Dana Duma.
Un studiu al miturilor, naraţiunilor şi eroului este abordat de articolul lui Radu Nicoară, în contextul unei largi perspective, care priveşte cultura umană ca pe un întreg şi o leagă de teoria evoluţionistă darwiniană.
Două alte articole ale noului număr de „Close up” sunt dedicate unor teme mai teoretice. Textul
Irinei Trocan stabileşte similitudini între filmul lui Michelangelo Antonioni
Blow up şi filme-eseu recente, încercând să definească specificul acestui gen, în timp ce
Ana Agopian propune o analiză comparativă între romanele lui Alain Robbe-Grillet şi scenariile lui, în încercarea de a formula o concluzie privind possibilităţile de a defini scenariul ca pe o formă literară. Rubrica de cronică de carte este dedicată unui nou volum concentrat asupra relaţiei dintre feminism şi cinema, „Feminist Film Theory and Pretty Woman” de Mari Ruti, recenzat de
Iulia Voicu.
Numărul 1/2018 al revistei „Close up”, apărută la editura UNATC Press, cu sprijinul UCIN, poate fi citit, în format PDF, pe site-urile
www.ucin.ro şi
www.unatc.ro.