Pepe și Fifi sunt frați și se întrec în bune intenții, în dorința de a face mai ușor traiul celor din jur, punându-și toate calitățile în valoare pentru a câștiga bani și a-și crea realații. Sunt liberi și hotărâți să se simtă bine. Pătrund într-o lume a cărei bunăstare îi captivează și, odată cu îngrijorarea mamei, alarmată de viața dezordonată pe care o duc și de sumele tot mai mari pe care i le încredințează, neliniștea și dezamăgirile lor se-nmulțesc.
Dan Pița a surprins, cu promptitudinea manifestată adesea, fenomenul social cel mai primejdios pentru tânăra generație a acestui deceniu. În
Filip cel bun, Pița deplângea încorsetările care periclitau împlinirea aspirațiilor firești ale tinerilor. În
Concurs și în
Faleze de nisip imputa societății, sub diferite forme, indiferența față de destinul tânărului. În
Pepe și Fifi se dezlănțuie toate pornirile reprimate de restricțiile anterioare, deznodământul tragic fiind, de astă dată, semnalul de alarmă din care poate izvorî tămăduirea.
Ca și în
Hotel de lux, în
Pepe și Fifi Dan Pița își dezvăluie fățiș adevărata personalitate, nevoia de restabilire a valorilor morale care pot echilibra libertatea și prosperitatea individuală cu o evoluție autentică a societății. Există în
Pepe și Fifi o imagine a lumii de azi din România, foarte asemănătoare cu cea văzută în filmele provenite dintr-un mod de viață spre care, poate, tindem. Meritul regizorului nu este însă acela de a-i fi reconstituit strălucirea, ci luciditatea cu care o refuză. Așa cum în
Tănase Scatiu incrimina poftele neîngrădite ale personajului în culorile și formele epocii, în
Pepe și Fifi descoperă și respinge aceleași tare, în aspectele lor contemporane. Contrapune limbajul, poate uneori prea brutal, al personajelor pe care ar dori să le salveze, cu rafinamentul amăgitor al celor care își creează satisfacții extravagante. Pătrunde în lumea străzii, cu mizerie și personaje stranii, amintind de rolurile interpretate de
Vasile Nițulescu în
Concurs și în
Faleze de nisip, și în pustietatea unor construcții încă neterminate.
Ca de obicei, Dan Pița creează universul filmului cu participarea unor profesioniști de care nu s-a despărțit în ultimii 10 ani: compozitorul
Adrian Enescu, autoarea montajului Cristina Ionescu și realizatorul coloanei sonore
Sotir Caragață, și cu colaboratori noi, care răspund, însă, celor mai riguroase exigențe artistice: Nicolae Drăgan și Georgeta Solomon – scenografia, Liliana Cenean – costumele și un debut: imaginea –
Dan Alexandru. De asemenea, în distribuție, rolurile principale sunt susținute de actori consacrați:
Costel Constantin și
Irina Movilă și de debutanți cu un viitor promițător:
Cristian Iacob și
Mihai Călin.
Dureros prin adevărurile pe care le surprinde,
Pepe și Fifi pare să fie pentru regizor un strigăt disperat în căutarea unui orizont înseninat.