Dimineţile unui băiat cuminte (1966)
105 min. -
Film social - AG - 16.01.1967
Câţiva tineri — Vive, Romache, Fane, Mariana, Ştefan, Blonda — aflaţi la începutul existenţei sunt obligaţi să aleagă, să hotărască ce-o să fie viaţa lor. Mai mult decât toţi, Vive se chinuie să-şi găsească adevărata viaţă, să se descopere oglindindu-se cumva în ceilalţi. Vive este cel mai hotărât să se hotărască, dar se accidentează încercând să trăiască aşa cum a hotărât el că trebuie şi merită să trăieşti.
Regie: Andrei Blaier
Scenariu: Constantin Stoiciu, Andrei Blaier
Actori principali: Dan Nuţu, Irina Petrescu, Ştefan Ciobotăraşu
Distribuție
Vezi toată distribuția
Producători
Studioul cinematografic "Bucureşti"
Date de producție
Filmări 28.04.– 16.08.1966, exterioare la Turnu Măgurele, interioare la Buftea. Cheltuieli de producție 3.819.000 lei.
Ecran normal, a/n, 11 acte, 2780 m.
Distribuitori
Direcţia Difuzării Filmelor
Festivaluri
-
1967 - Gottwaldov (Cehoslovacia) - Premiul „Condurul de aur” pentru cel mai bun scenariu
Trivia
- Scenariul are la bază ideea povestirii „Ia-o din loc" de Constantin Stoiciu.
- Debutul actriţei Carmen Galin
- Pe generic monteuza Adina Georgescu apare cu numele Adina Codrescu
Opinia criticului
“Luciditatea observației, gravitatea reflecției lui Blaier și Stoiciu nu pot fi decât prețuite. Diminețile unui băiat cuminte fixează două tipuri memorabile în care se pot recunoaște ipostaze morale ale unei întregi generații. Fane exprimă o admirabilă robustețe sufletească, simplitate și căldură umană, o cordialitate afectuoasă. Vive, mai complicat psihologicește, traduce un refuz rece, tăios, al sentimentalismului, asprimea maturității care detestă echivocurile și iubește profunzimea. Avatarurile eroului, oscilațiile nu lipsite de dramatism sunt imaginea demersurilor prin care se încheagă o conștiință, un modus vivendi, o sensibilitate nouă în fața unui univers insolit, plin de întrebări. Experiențele lui Vive sunt confruntări cu mediul ambient, descrise de Blaier cu exactitate (…) și confruntarea devine adânc revelatoare în definirea unui caracter (…). Aceste personaje mi se par singurele care nu pun capăt aventurilor spirituale când proiecția s-a sfârșit, singurele care pot trece granițele ecranului”. (
George Littera, Cinema, nr 8 / 1968)
"Film cap de serie, film de ruptură decisivă din plutonul peliculelor comode. Vive, băiatul îmboldit mereu să o ia din loc în căutarea unui drum la capătul căruia să se poată afla pe sine însuşi, să se poată raporta cu demnitate la cei din jur, dincolo de prescrierile şi grijile paternaliste, acest Vive ni se înfăţişa, datorită ochiului de fin observator al cineastului, un erou capabil să instaleze întregul film într-o zonă problematică." (
Magda Mihăilescu, Magazin estival Cinema 1983)
.