Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Dimineţile unui băiat cuminte (1966)


105 min. - Film social - AG - 16.01.1967

Câţiva tineri — Vive, Romache, Fane, Mariana, Ştefan, Blonda — aflaţi la începutul existenţei sunt obligaţi să aleagă, să hotărască ce-o să fie viaţa lor. Mai mult decât toţi, Vive se chinuie să-şi găsească adevărata viaţă, să se descopere oglindindu-se cumva în ceilalţi. Vive este cel mai hotărât să se hotărască, dar se accidentează încercând să trăiască aşa cum a hotărât el că trebuie şi merită să trăieşti.

Regie: Andrei Blaier

Scenariu: Constantin Stoiciu, Andrei Blaier

Actori principali: Dan Nuţu, Irina Petrescu, Ştefan Ciobotăraşu


Galerie foto


Distribuție

Dan Nuţu Vive
Irina Petrescu Mariana
Ştefan Ciobotăraşu Cioba
Vezi toată distribuția

Producători

Studioul cinematografic "Bucureşti"

Date de producție

Filmări 28.04.– 16.08.1966, exterioare la Turnu Măgurele, interioare la Buftea. Cheltuieli de producție 3.819.000 lei.
Ecran normal, a/n, 11 acte, 2780 m.

Distribuitori

Direcţia Difuzării Filmelor

Festivaluri

  1. 1967 - Gottwaldov (Cehoslovacia) - Premiul „Condurul de aur” pentru cel mai bun scenariu

Trivia

  • Scenariul are la bază ideea povestirii „Ia-o din loc" de Constantin Stoiciu.
  • Debutul actriţei Carmen Galin
  • Pe generic monteuza Adina Georgescu apare cu numele Adina Codrescu
Opinia criticului
“Luciditatea observației, gravitatea reflecției lui Blaier și Stoiciu nu pot fi decât prețuite. Diminețile unui băiat cuminte fixează două tipuri memorabile în care se pot recunoaște ipostaze morale ale unei întregi generații. Fane exprimă o admirabilă robustețe sufletească, simplitate și căldură umană, o cordialitate afectuoasă. Vive, mai complicat psihologicește, traduce un refuz rece, tăios, al sentimentalismului, asprimea maturității care detestă echivocurile și iubește profunzimea. Avatarurile eroului, oscilațiile nu lipsite de dramatism sunt imaginea demersurilor prin care se încheagă o conștiință, un modus vivendi, o sensibilitate nouă în fața unui univers insolit, plin de întrebări. Experiențele lui Vive sunt confruntări cu mediul ambient, descrise de Blaier cu exactitate (…) și confruntarea devine adânc revelatoare în definirea unui caracter (…). Aceste personaje mi se par singurele care nu pun capăt aventurilor spirituale când proiecția s-a sfârșit, singurele care pot trece granițele ecranului”. (George Littera, Cinema, nr 8 / 1968)
 
"Film cap de serie, film de ruptură decisivă din plutonul peliculelor comode. Vive, băiatul îmboldit mereu să o ia din loc în căutarea unui drum la capătul  căruia să se poată afla pe sine însuşi, să se poată raporta cu demnitate la cei din jur, dincolo de prescrierile şi grijile paternaliste, acest Vive ni se înfăţişa, datorită ochiului de fin observator al cineastului, un erou capabil să instaleze întregul film într-o zonă problematică." (Magda Mihăilescu, Magazin estival Cinema 1983)
 
.