Directorul unui combinat chimic îi fură unui inginer chimist cercetarile pentru teza lui de doctorat. În schimbul unor avantaje materiale - „pentru asta m-aţi numit şef de laborator, mi-aţi dat casă, bursă” - cercetătorul de valoare îşi cedează munca şefului." /> Aarc.ro - Sezonul pescărușilor (1984)

Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Sezonul pescărușilor (1984)


110 min. - Dramă Film politic - AG - 24.09.1990


Sinopsis :

Directorul unui combinat chimic îi fură unui inginer chimist cercetarile pentru teza lui de doctorat. În schimbul unor avantaje materiale - „pentru asta m-aţi numit şef de laborator, mi-aţi dat casă, bursă” - cercetătorul de valoare îşi cedează munca şefului.

Regie: Nicolae Oprițescu

Scenariu: Constantin Munteanu

Actori Principali: Dan Condurache, Carmen Galin, Dorel Vişan


Galerie foto


Galerie video



Distribuție

Dan Condurache Sandu Popescu
Carmen Galin Liliana Păduraru
Dorel Vişan Simion
Vezi tot genericul

Producători

Casa de filme Patru

Date de producție

Ecran normal, color, 11 acte, 3086 m.

Distribuitori

Româniafilm

Festivaluri

  1. 1990 - ACIN - Premiile pentru regie, interpretare masculină (Dan Condurache), interpretare feminină rol secundar (Ana Ciontea), sunet şi machiaj

Trivia

  • Film interzis de cenzură.
Despre cenzură
"Persoana „Tovarăşei” şi asocierile ce s-au făcut, legate de doctoratul în chimie al acesteia, au dus la interzicerea, în 1984, a unui film românesc: Sezonul pescăruşilor, (...) urmat de scandal şi cenzură mai severă, în cinematografie, până în 1989. (...)
Aici Elena Ceauşescu este un bărbat, Simion (interpretat de actorul Dorel Vişan), inginer chimist cu doctorat plagiat. Cel de la care a plagiat Simion, fiind în vacanţă, află de la asistenta profesorului universitar că a sa cercetare a fost furată. Se produce un scandal la combinatul chimic şi dovedirea plagiatului. Rolul celui plagiat, Sandu, este interpretat de actorul Dan Condurache, iar asistenta profesorului, de Carmen Galin.
În capitolul doi, „Când polimerii erau regi”, din „Cinema şi nimic altceva. Un deceniu de film românesc”, Eugenia Vodă discută despre problema de fond a filmului Sezonul pescăruşilor: „Într-adevăr, cum să prezinţi unei spectatoare savante de renume mondial un film în care un cercetător, inginer chimist, îi spune unui şef care-i fură munca pentru o falsă teză de doctorat: «N-am să permit să folosiţi „cercetările mele!"». Chiar dacă cercetările nu privesc în film «polimerii», tema de cercetare e aceeaşi: răsturnarea valorilor, doctoratul ca o mare potemkiniadă."  (Maria Neagu, Historia nr. 180, ianuarie 2017)