REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film





Valerian Sava


  • Critic de film
  • Născut(ă): 09.08.1934 la Deleni (Iaşi)
Critic și istoric de film. A fost, din 1957, redactor-șef al revistei Film, desființată în 1958 din motive politice, redactor fondator, sub direcția lui Victor Iliu, în 1963, al revistei Cinema, secretar al Secției de critică și coorganizator al Clubului criticii din cadrul Asociației Cineaştilor din România, sub președinția lui Ion Popescu Gopo (anii ’70-’80), secretar general de redacție și redactor al paginilor de artă al revistei Literatorul, cu Marin Sorescu redactor-șef, în anii ’90, cadru didactic asociat, titular al cursului „Critică și presă cinematografică” la Facultatea de Film a Academiei de Teatru și Film – Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din București, în aceiași ani. Redactor în redacția de scenarii a Studioului cinematografic „București” (1958-1960). Redactor în Direcția Difuzării Filmelor (1960-1962). Este titularul paginii Mono-dialoguri filmo-critice postate din 2018 pe Facebook de firma Rova Film, patronată de Marian Crișan. Distins de Asociația Cineaștilor din România cu Premiul pentru critică în 1978.

A publicat volumele: Istoria critică a filmului românesc contemporan, cu o Retrospectivă de la începuturi. 1. Obsedantul deceniu (Editura Meridiane, 1999), O istorie subiectivă a tranziției filmice. Al Patrulea Val, restaurația mediocrată și refondarea cinemaului românesc (Vol. 1, 2, 3, Editura Paralela 45 – 2011, 2012, 2013) și Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.).Vol. 1 și Vol. 2 (Editura Școala Ardeleană, 2021, 2022).
 

Galerie Foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 1978
ACIN Premiul pentru critică cinematografică

Articole și Interviuri

A reînvia o lume: Față în față cu regizorul „Barierei” Mircea Mureșan
Adevărul este lângă noi: Faţă în faţă cu Manole Marcus
„Angela merge mai departe” – cronică de film
Animaţie - Parabola politică modernă
Apa ca un bivol negru - Un cult fecund
Aşa a fost începutul
„Aşteptând un tren” – cronică de film
Autorii noştri, „aproape totali”
„Aventuri la Marea Neagră” – cronică de film (2)
Baltagul o problemă a imaginii
Baltagul sau nobleţea patosului popular
„Baltagul” - cronică de film
​„Bietul Ioanide” – cronică de film (2)
​„Braţele Afroditei” – cronică de film
„Cantonul părăsit” – cronica de film (1)
„Capcana mercenarilor” – cronică de film
„Cartierul veseliei” - cronică de film
„Casa neterminată” - cronică de film
Când filmele compun o operă
„Cianură şi picătura de ploaie” – cronică de film
​„Ciuleandra” – cronica de film
Columna… şi Dacia Felix
„Comoara din Vadul Vechi” - cronică de film
„Croaziera” – cronică de film (1)
Cu Henri Colpi după o scurtă absenţă - Şantier
​Cupe de cristal – a nu se uita documentarul
​„Curajul marilor spaţii” şi „Teatrul cel mare” – cronică de film
Dan Pița și premoniția unui sfârșit
David Esrig: Filmul e un spectacol
Despre debut după al patrulea film
“Despre omenie” – cronică de film
​„Detaşamentul Concordia” – cronică de film (2)
Dialog post-factum cu Mircea Mureşan
Dialog post-factum cu Ioan Grigorescu şi Manole Marcus
​Dificultatea de a filma obișnuitul
„Din nou împreună” – cronică de film
„Dincolo de nisipuri” – cronică de film
Documentarul visător
Documentar, mărturii ale trecutului nostru milenar
„Drum în penumbră”: Faţă în faţă cu Lucian Bratu
„Drum în penumbră” – cronică de film
„Drumuri în cumpănă” – cronică de film
„Duhul aurului” – cronică de film
Duminică la ora 6 şi întâlnirea cu muza a 10-a
„E atât de aproape fericirea” – cronică de film
​Emisia continuă sau istoricul unei zile istorice
„Evadarea” sau debutul continuu
„Falanster” – cronică de film
„Faptul autentic sunt eu!”
„Faust XX” şi rigorile parodiei
“Felix şi Otilia” de la enigmă la luciditate - Faţă în faţă
„Filip cel bun” – talentul de a lansa talente
Filme pe DVD: Thriller-ul ”Orizont”, regizat de Marian Crișan
​Filme tinere, propoziții bătrâne
„Fraţii” – cronică de film
Invizibilul vizibil
Ion Bostan: „Nu, nu filme publicitare, ci filme publicistice!”
Ion Popescu Gopo și exuberanța ficțiunii
lulian Mihu, Manole Marcus şi cinematograful elegiac
În fiecare luni, la orele 5 trecute fix
„Înainte de tăcere” – cronică de film
Întâlniri încrucişate, cu ocheade către Noul Cinema
​„Între oglinzi paralele” – cronică de film
„Împuşcături sub clar de lună” – cronică de film
„Labirintul” - cronică de film
”La mere” −primul film-parabolă, ”Viața nu iartă” −noul val oprit
La Moara cu noroc
La porţile pamântului… şi ale actualităţii
​„Letopisețul lui Hrib” – cronica documentarului
​„Liniştea din adâncuri” – cronică de film
Lucian Pintilie și ingratitudinea colegială
Lungimea de undă
​Lungul drum al pâinii… – cronica documentarului
​„Maria Mirabela” – cronică de film
​Marin Preda: un entuziasm al realului
Mere roşii. Un film de actualitate făcut de tineri despre cei maturi
Mere roşii (3)
Mihnea Gheorghiu: Ce facem pentru şcoala naţională de film?
Mircea Daneliuc între derizoriu și fantast
Mircea Săucan și diluția utopiei
Mircea Veroiu – Dan Pița și plăcerea de a face cinema
Mircea Veroiu deasupra propriei filmografii
​„Mireasma ploilor târzii” – cronică de film
Nicolae Breban: Filmul un viitor miracol
Noaptea furtunoasă şi capodopera virtuală
Norocul şi nenorocul “Morii cu noroc”
„Nunta de piatră” – avancronică
Nu „textul”...
„O oră din august” – Atenție, se filmează!
​Ovidiu Gologan: „Toate gândurile omului, tot murmurul fiinţei lui, totul, totul se poate filma”
Pădurea spânzuraţilor – O perspectivă nouă
Pădurea spânzuraţilor sau „cinematograful impur”
„Pantoful Cenuşăresei” - cronică de film
Pe Dunăre, în august ‘44
Pe urmele lui Mihail Sadoveanu
„​Pictura și… un autobuz” – cronica documentarului
Poetica unui regizor
​„Porțile albastre ale orașului” – cronică de film
​Povestea filmului la persoana întâi
„Profesiune: filmul”, dar şi „profesiune: critica”
„Profetul, aurul şi ardelenii” – cronică de film
Proiecție în oglindă la MȚR: ”La Moara cu noroc” și ”Orizont”
​„Punga cu libelule” – cronică de film (1)
„Rătăcire” – cronică de film
Răscoala şi sinteza genurilor
Răutăciosul adolescent
Răutăciosul adolescent mai are ceva de spus
Regie — „În major”
​Realismul și fantasticul în aceeași ecuație
„Rug şi flacără” – cronică de film
Savel Stiopul sau tentațiile utopiei
„Săgeata căpitanului lon”  – cronică de film
„Sentinţa” - cronică de film
Sergiu Nicolaescu: Scenariul o soluţie a experienţei
„Sfânta Tereza şi diavolii” – cronică de film (1)
Singurătatea autorului de lung-metraje
Stagiunea ‘71 – ’72: Documentarul
„Stop cadru la masă” – cronică de film
​Tandem în fertilul deceniu
TIFF Lounge 2017: ”Orizont” pe dvd
​„Țapinarii” – cronică de film
„Urgia” – cronică de film
​Vară scurtă
Victor Iliu - Profil regizoral
Victor Iliu (2)
„Vifornița” sau șansa filmului politic – cronică de film
„Vlad Ţepeş” – cronică de film
„Vremea zăpezilor” - cronică de film
„Zbor planat” – cronica de film
​„Zodia Leului”
”Post neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice”, de Valerian Sava
Premiile Gopo 2024: Peste 100 de producții românești în cursa pentru nominalizări

Trivia


  • Semnează şi cu pseudonimele Val. S. Deleanu și Val. S.