REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Sieranevada (2015)

Sieranevada

173 min. - Dramă - AP 12 - 09.09.2016

Sinopsis :

La trei zile de la atacul terorist din redacția Charlie Hebdo din Paris și la patruzeci de zile de la moartea tatălui său, Lary, un doctor la patruzeci și ceva de ani, împreună cu soția, se duce la parastasul tatălui, unde se adună întreaga familie. Comemorarea nu se petrece conform așteptărilor. Forțat să-și confrunte trecutul și fricile, Lary se repoziționează în cadrul familiei și vorbește despre trecut din punctul lui de vedere. În aşteptarea prelungită a preotului, conversaţiile se înnoadă pe diferite teme, spiritele se încing, resentimentele şi traumele ies la iveală.

Regie: Cristi Puiu

Scenariu: Cristi Puiu

Actori Principali: Mimi Brănescu, Bogdan Dumitrache, Dana Dogaru


Galerie Foto:

  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)
  • Sieranevada (2015)

Vezi toată galeria

Distribuție:

Mimi Brănescu Lary
Cătălina Moga Laura
Judith State Sandra
Vezi tot genericul

Producători

Mandragora
Co-producători:
Produkcija 2006 Sarajevo (BIH), Croatian Audiovisual Center (HR), Spiritus Movens (Croația), Sisters and Brother Mitevski Production (Macedonia), Alcatraz Films SAS (Franța), 2006 d.o.o, ARTE France Cinéma, Studioul de Creație Cinematografică al Ministerului Culturii
Cu sprijinul CNC

Date de producție

Câştigă concursul CNC de proiecte cinematografice, sesiunea 2013 cu titlul "Sierra Nevada". 
Finanțare: 367.000 euro de la CNC, 200.000 euro de la Eurimages, 91.500 euro de la Centrul Audiovizual din Croația, 84.000 euro de la Film Fund din Macedonia.
Filmări în Bucureşti. Buget 1.400.000 euro
Filmul a fost  realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Fondacija Za Kinematografiju Sarajevo, Macedonian Film Agency, Croatian Audiovisual Center, Region Ile de France, Eurimages.
Cu participarea: HBO Romania, Aide aux Cinemas du Monde, Valvis Holding Dristribution, Centre National du Cinema et de l’Image Animee, Ministere Des Affaires Etrangeres et du Developpement International, Institut Francais, Arte France.
Finanțatori: BMW Group Romania, Nestle Romania, AQUA Carpatica, Vodafone, Albalact, Groupama Romania, Apa Nova, DHL, Zumzet, Musette.

Distribuitori

Iadasarecasa - România, Wild Bunch - Internațional

Festivaluri, premii

  1. 2016 - Chicago - Gold Hugo - cel mai bun film şi Silver Hugo - cel mai bun regizor
    2016 - UCIN - Marele Premiu și Trofeul Uniunii Cineaştilor, Premiul pentru regie, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru interpretare feminină (Dana Dogaru), Premiul pentru interpretare feminina - rol secundar (Ana Ciontea), Premiul pentru interpretare masculina - rol secundar (Sorin Medeleni). Diploma pentru cel mai bun film al anului - Asociația criticilor şi filmologilor
    2017 - Trieste - Premiul InCE (Iniziativa Centro Europea)
    2017 - Gopo - Premiul pentru cel mai bun film (Anca Puiu), Cel mai bun scenariu și Cel mai bun regizor (Cristi Puiu), Cea mai bună actriță în rol principal (Dana Dogaru), Cea mai bună actriță în rol secundar (Ana Ciontea), Cel mai bun montaj (Letiția Ștefănescu, Cristian Cimpoi)

Trivia

  • Film selecționat în Competiția Oficială pentru Palme d’Or în cea de-a 69-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes 2016.
Cristi Puiu despre film:
”Punctul de plecare - Plini de entuziasm și de o mare inocență, pornim în călătoria noastră lăsând în urmă poteca bătătorită, pentru că, știm bine, istoria începe cu noi. Bine antrenați și bazându-ne pe rațiune (care nu ne-a trădat niciodată!), diagnosticăm lumea și facem predicții despre “viitorul luminos”. Răul este ceva care îi afectează numai pe alții. Crezându-ne printre favoriții Domnului, tot ce vedem în ochii apropiaților este o reconfirmare a scopurilor noastre. Dar, vai, într-o zi aproapele nostru iubit ne părăsește pentru totdeauna. Și atunci ceva în noi se schimbă. Și începem să jelim. Apoi, an după an, îi comemorăm plecarea. Iar pe cei plecați, până la urmă îi uităm. Încet, încet. Tatăl meu a murit pe 21 mai 2007. După patruzeci de zile, ne-am adunat în jurul mesei din sufragerie să îl comemorăm conform tradiției: rude, prieteni și colegi. Dar lucrurile au luat o altă turnură. Cu ajutorul surorii mele, mama a gătit, s-a aprovizionat cu băutură și l-a invitat pe preot, astfel încât totul să fie ca la carte. Noi, rudele cele mai apropiate, a trebuit, de voie de nevoie, să contribuim cu bani și să ne ocupăm de detaliile practice ale parastasului. Asta a dat naștere la multe discuții în contradictoriu, dar în final am căzut cu toții de acord că tradiția e inutilă și că numai intenția (gândul) contează. Însă chiar argumentul nostru despre intenția fiind singura care contează a aruncat o umbră asupra întregii ceremonii, care a degenerat într-un eveniment în care toți încercau să le plătească polițe vechi celorlalți, iar reuniunea de prieteni, rude și colegi a degenerat într-un război pe față. Tatăl meu a venit în București în 1946, la vârsta de șase ani, împreună cu familia lui, în timpul foametei care s-a abătut asupra Moldovei imediată după cel de-al doilea război mondial. În 1964, s-a căsătorit cu mama mea și au avut trei copii. Vreme de treizeci de ani, a lucrat în departamentul administrativ al unui mare spital din București, iar în 2007 a murit de cancer la colon. Nu știu dacă a fost un tată bun sau rău. Ceea ce știu, însă, este că nu a schimbat istoria în nici un fel și poate că nici nu a dorit-o. Știu că dorea să devină violonist și mi-l amintesc făcând pe dirijorul în fața televizorului în fiecare duminică la ora unsprezece, când TVR difuza „Bucuria muzicii”. Și mai știu că nu putea fi cu noi, pentru că avea foarte mult de lucru la birou. Mai sunt și alte lucruri pe care le știu despre el de la oameni care l-au cunoscut. Îmi mai amintesc ceva: nu i-am spus niciodată cât de mult îl iubesc.La parastasul de patruzeci de zile, când ne-am strâns cu toții în jurul mesei din sufragerie, am fost uimit să-mi dau seama că comemoram pe cineva pe care nu îl cunoșteam de fapt. În ciuda poveștilor despre el care circulau din gură în gură, nici unul dintre cei prezenți nu păreau conștienți de ficțiunea pe care o atașau memoriei tatălu meu, omul care ne părăsise cu patruzeci de zile în urmă. Și, ceea ce era și mai rău, nici unul dintre cei de la masă nu părea afectat de absența celui care plecase dintre noi pentru totdeauna. Și, la urma urmelor, de ce ar fi fost afectați? În ziua în care a murit, eu eram departe. Mi s-a spus că  murit în brațele lui Leo, cumnatul meu. Nici unul dintre copiii lui nu a fost acolo. Nici măcar mama. Într-o zi, un prieten mi-a mărturisit că, de fiecare dată când cineva îi face un rău, ca să își alunge din suflet toți demonii răzbunării, preferă să se uite la acea persoană spunându-și că a fost și el/ea copil cândva. În clipa aceea mi-am dat seama că nu m-am gândit niciodată la tatăl meu ca la cineva care a fost și el copil cândva și care și-a început călătoria prin viață cu entuziasm și o mare inocență.
Sieranevada este povestea unei comemorări care nu va avea loc niciodată. 
Sieranevada este poveste acelora care aleg să își găsească refugiul în ficțiune și să își ascundă temerile în spatele „realității concrete” atunci când sunt copleșiți de o jale insondabilă.
Sieranevada este restituirea imperfectă a unui recviem neortodox.
Sieranevada este încercarea de a transpune pe peliculă poemul lui Aurel Rău “Agathirsoi”: 
”Noi nu suntem din nord, nici din sud.
Și nici din vest.
Nici măcar din centru.
Știm cum să sărbătorim anotimpurile.
Și cum să îndoim fierul cu dinții.”

Opinia criticului
"Este creația unui artist care vine din țara lui Cioran și a lui Ionesco, ale căror ecouri se strecoară în țesătura filmului, acolo unde amărăciunea existențială se întâlnește cu absurdul cotidian, pentru a dicta un amar-ironic spectacol al vieții care ne fuge printre degete, acaparați de mediocritatea gesturilor lipsite de sens, de neputința comunicării pe alte rute decât cele domestice sau pretins profunde. Este și un film al virtuozității formale, într-o perfectă suprapunere peste angrenajul ideilor." (Magda Mihăilescu)

Articole

Interviul săptămânii cu Cristi Puiu  - Cristina Corciovescu
Obiectivele standului românesc de la Marché du Film, Cannes 2016
„Sieranevada”, „Bacalaureat” și „Câini” la Cannes 2016
TIFF 2016 – Producțiile selectate la Zilele Filmului Românesc
L’excellent Sieranevada de Cristi Puiu dévoile son affiche  - Sorin Etienne, Eric Neuhoff
Sieranevada - film review  - Dave Calhoun
Sieranevada - film review  - Dan Făinaru
Sieranevada - film review  - Tim Robey
Sieranevada - film review  - Peter Bradshaw
Sieranevada – first look  - Geoff Andrew
Apocalipsa globalizării și comedia corală - cronică de film ”Sieranevada”  - Dana Duma
Cannes 2016: “Cristi Puiu, autorul celui mai mare film românesc de la începutul anilor 2000”  - Magda Mihăilescu
Cannes 2016. Vineri 13, ceasuri bune pentru Cristi Puiu: ”Sieranevada”, cronici elogioase  - Magda Mihăilescu
Cannes Film Review: ”Sieranevada”
„Sieranevada”, avanpremieră la TIFF, premieră în 9 septembrie
Cristi Puiu și ”Sieranevada” la TIFF 2016  - Dana Medar
„Sieranevada” intră în cinematografele din Franța
“Sieranevada” la Premiile LUX 2016
„Sieranevada” deschide Seara Filmului Românesc la ANONIMUL 13
„Sieranevada” a deschis Seara Filmului Românesc la ANONIMUL 13
„Sieranevada” – propunerea României la Oscar
„Sieranevada” – premiere de gală în 30 de orașe
„Sieranevada”, „Două lozuri” și proiecții surpriză la Noaptea Albă a Filmului Românesc
Conferință de presă ”Sieranevada”  - Dana Medar
40 de filme la Noaptea Albă a Filmului Românesc 2016
Avanpremieră „Sieranevada”, la Casa Filmelor de la Plai
Premierul Dacian Cioloș, prezent la premiera „Sieranevada”
Ana Ciontea despre ”Sieranevada”  - Dana Medar
Filmele românești prezente la San Sebastian 2016
Așteptând un popă... : “Sieranevada” - cronică de film  - Magda Mihăilescu
„Sieranevada”, la Festivalul de Film Be2Can din Praga
Săptămâna Filmului Românesc la Budapesta 2016
Les Films de Cannes à Bucarest: filme românești în premieră
„Sieranevada”, campanie de promovare pentru Oscar
Filmele românești, la Festivalul Internațional de Film BFI de la Londra
„Sieranevada”, la Zilele Filmului European de la Sarajevo
„Sieranevada”, proiectat la Zilele Filmului de Arhitectură din Budapesta
„Sieranevada” și „Bacalaureat”, premiate la Chicago Film Festival
Câștigătorii Premiilor Gopo 2017
Începe cea de-a șasea ediție a caravanei „Zilele Filmului Românesc”
Nominalizările la Premiile UCIN 2017
Premiile UCIN 2017
Gala Premiilor UCIN 2017  - Dana Medar
„Sieranevada” intră pe marile ecrane din Polonia
„Sieranevada”, lansare pe Blu-ray la TIFF 2017
Zilele Filmului Românesc la TIFF 2017
Programul Festivalului de Film Central European de la Timișoara
„Sieranevada”, lansare pe Blu-ray la Cărturești Verona
13 filme românești, într-o secțiune specială dedicată României, la Festivalul de Film Opolskie Lamy
”Sieranevada”, de Cristi Puiu: Munții și blocurile gri
„Sieranevada”, la cinematograful AMONDO din Varșovia, 16 decembrie

Website

www.facebook.com/sieranevadabycristipuiu
Sieranevada (2015) - Photo