REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Flori de gheaţă (1989)

Ice Flowers

71 min. - Love Story - AG - 17.07.1989

Sinopsis :

O poveste de dragoste între un bărbat şi o femeie care într-o zi de iarnă, din cauza viscolului, se rătăcesc şi sunt nevoiţi să înnopteze la o bătrânică ciudată. După o idee de Dumitru Trancă.

Regie: Anghel Mora

Scenariu: Costache Ciubotaru, Anghel Mora

Actori Principali: Ovidiu Iuliu Moldovan, Anda Onesa, Ileana Predescu



Distribuție:

Ovidiu Iuliu Moldovan Andrei Cernescu
Anda Onesa Eleonora Bianu
Ileana Predescu Mama Savu
Vezi tot genericul

Producători

Casa de filme Unu

Date de producție

Filmul a fost realizat în studiourile Centrului de producție cinematografică „București”.
Ecran normal, color, 7 acte, 1917 m.

Distribuitori

Româniafilm

Festivaluri, premii

  1. 1989 - Costineşti - Premiul pentru debut (Basarab Smărăndescu, imagine)

Trivia

Opinia criticului

„Un necaz — de natură meteorologică, să-i spunem, — o împotmolire în nămeţi se transformă într-o minune a vieţii celor doi protagonişti din Flori de gheaţă. Dacă viscolul i-ar fi prins în preajma unei cabane oarecare, în care ar fi petrecut un revelion ca atâtea altele sau dacă prima casă ce le-ar fi ieşit în cale ar fi fost una oarecare, dacă gazda ar fi fost o femeie primitoare şi atât, orele „scurtei întâlniri” ar mai fi aparţinut acelor întâmplări pe care le trăieşti o singură dată?
Mai departe, aproape că-mi este teamă (evident o teamă a superstiţiilor cinefile) să mă întreb: dacă femeia aceea în negru nu ar fi avut chipul pe care atât de mult l-am dorit pe ecran şi atât de puţin ne-a fost dat să-I vedem, chipul Ilenei Predescu, s-ar mai fi strecurat atâta vrajă în acea sărbătoare înfiripată? „Mama Savu” este „duhul” ocrotitor, zâna bună îmbătrânită — nu şi veştejită — într-o aşteptare fără nume, căreia actriţa îi ţese un contur diafan. Nerăbdarea oaspeţilor, aduşi de prăpădul de afară, de a se vedea „ieşiţi de acolo”, se topeşte umilită în faţa nesfârşitei ei bucurii de „a-i şti acolo”. Cred că prima oară un cineast intuieşte exact harul, atât de rar, al Ilenei Predescu de a împăca contrariile: actriţa face din absenţă o prezenţă („dumnealui”, cel de mult dispărut, este evocat ca unul abia plecat), din stranietate — normalitate, aduce trecutul în prezent nu numai cu nostalgie, ci şi cu o imensă generozitate, nu stă o clipă locului, s-ar părea ca tot uită câte ceva, dar, bănuim mai degrabă ea vrea să mai trezească o amintire. Dacă obiectele din film au viaţă, mai bine zis o poveste a lor (clepsidrele, cutiile muzicale, ceasurile, rochiile, hainele, scaunele etc.) ea se datoreşte, în primul rând, convieţuirii cu Ileana Predescu. Sub privirea încărcată de o ciudată strălucire a actriţei, bucuriile capătă o istorie iar văzduhul — transparenţă.
Într-o altă iarnă, dintr-un film după Truman Capote, tot de un An Nou, o altă mare actriţă a mişcărilor, inefabile, Geraldine Page, împărţea bucurii oamenilor, împrătăşind puţinul pe care îl avea. O evoc acum nu numai pentru asemănarea întru graţie şi imponderabilitate a celor două interprete, cât pentru strania întâmplare de a fi fost amândouă făpturi de vis într-un miez de iarnă cinematografic. Filmul poate renunţa la rostirea lui „a fost odată” dacă are privilegiul actorului ce vine din lumea lui „a fost odată”." (Magda Mihăilescu, Cinema nr. 8, august 1989)