REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Eu sunt Adam…! (1995)

My Name Is Adam

112 min. - Film fantastic - AG - 18.10.1996

Sinopsis :

Inspirat din proza fantastică a lui Mircea Eliade: "Pe strada Mântuleasa", "La ţigănci", "Uniforme de general".

Regie: Dan Piţa

Scenariu: Dan Piţa

Actori Principali: Ştefan Iordache, Marius Stănescu, Irina Movilă



Distribuție:

Ştefan Iordache Adam
Marius Stănescu Dumitrescu
Irina Movilă Maria
Vezi tot genericul

Producători

Studioul de Creație Solaris Film - R.A. Cinerom
Cu sprijinul CNC

Date de producție

Ecran normal, color, 3094 m.

Distribuitori

Centrul Naţional al Cinematografiei

Festivaluri, premii

  1. 1996-1997 - UCIN - Premiul pentru scenografie (Ion Oroveanu)

Trivia

  • Titlul de lucru: Cello maestro.

Opinia criticului : Eu sunt Adam  un film pentru iniţiaţi
O spectatoare de origine română, emoţionată până la lacrimi, a putut să mă edifice: „Acest film — spune dna. Tinca Anghel — este o magistrală sinteză a întregii opere atât de colosale a scriitorului eseist Mircea Eliade, istoric al religiilor şi analist al miturilor. Aproape toate temele şi simbolurile se regăsesc: bordelul, ţiganii, identitatea, întrebările nietzscheene (Cine sunt? Cine m-a creat? Unde mă îndrept?), textele-mărturie, Revoluţia, moartea. E însuşi Hamlet şi fantoma tatălui.”
Semnificaţia: Omul, Adam, El, fantoma lui Dumnezeu, pe care Regimul totalitar românesc l-a declarat mort.
Eroul titular (Ştefan lordache) e un muzician, profesor de violoncel, interogat şi torturat de anchetatorii miliţiei, în anii '50.
Puţin importă întrebările care-i sunt puse şi istoriile abracadabrante pe care el le spune în chip de răspuns. Grila de lectură propusă de dna. Anghel trece prin ideea de opresiune exercitată de regim asupra intelectualilor în general şi a artiştilor în special.
De ce artiştii? „Pentru că — spune ea — prin actul de creaţie se substituie lui Dumnezeu, cel pe care regimul l-a ucis.”
În consecinţă, filmul Eu sunt Adam se adresează unui public restrâns şi avertizat, capabil să aprecieze opera scriitorului Mircea Eliade şi stilul eclatant al cineastului Piţa (autor a peste douăzeci de filme printre care Pepe şi Fifi, prezentat în competiţie în 1994 la Montreal).
Pentru neiniţiaţi, filmul riscă să nu-şi dezvăluie misterul. Or, în general, se ştie, un film bun n-are nevoie de explicaţii. (Huguette Roberge, La Presse, 28 octombrie 1996)