REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Cuţitul (1971)

The Knife

- Documentar Scurtmetraj - AG -

Sinopsis :

Pornind de la un fapt real — un tânăr înjunghiat cu un cuţit e salvat de medici in extremis — Cuţitul e un documentar despre violenţă şi despre responsabilitatea propriilor acte.

Regie: Titus Mesaros

Scenariu: Titus Mesaros

Actori Principali:



Distribuție:

Vezi tot genericul

Producători

Studioul "Alexandru Sahia"

Distribuitori

Româniafilm

Subiect

"Un fapt divers, dramatic, la limita tragicului. Un tânăr înjunghiat pe stradă de un huligan iresponsabil, beat. Tânărul este salvat cu mari dificultăţi, printr-o intervenţie chirurgicală promptă. Asasinul este depistat, trimis în instanţă şi apoi la puşcărie. Şapte ani. Regizorul se afla întâmplător în spitalul de urgenţă, când a fost adus tânărul şi a filmat pe viu moartea clinică a pacientului şi întoarcerea lui la viaţă. Peste patru ani revine. Dar revine la cel care comisese actul criminal şi care îşi ispăşea pedeapsa şi îi arată filmul operaţiei. Şi îl filmează pe ascuns, privind acest film îngrozitor. Rezultatul este extraordinar." (Paul Silvestru, Magazin special Cinema 1978)

Trivia

Opinia criticului
Un film mai puţin obişnuit. Cuţitul (scurtmetraj realizat de Titus Mesaros) îşi propune să «taie» în carnea vie a iresponsabilităţii sociale. Cineva, cu patru ani în urmă, dintr-o «joacă» a înfipt un cuţit în altcineva. Autorii filmului au înregistrat atunci pe peliculă (după câte suntem lăsaţi să înţelegem, printr-o simplă întâmplare) momentul dramatic al aducerii victimei la spital. Filmul reeditează suspensul situaţiei. Caz de moarte clinică. Intervenţie disperată a medicului. În sfârşit, reîntoarcerea la viaţă. Tot acest material filmat nu constituie însă decât pretextul peliculei de azi. Imaginile înregistrate pe peliculă acum patru ani sunt înfăţişate, azi, celui care a înfipt atunci, cuţitul. Reacţiile cuţitarului de ieri, care îşi ispăşeşte şi azi pedeapsa în închisoare, sunt elocvente. Pentru inculpat, imaginile intervenţiei chirurgicale, de o brutalitate a adevărului rar întâlnită, sunt greu de suportat. Filmul are, într-adevăr, efectul unui «cuţit»... În linii mari, Titus Mesaros nici n-a urmărit altceva... (Călin Căliman, Cinema nr. 6, iunie 1971)