Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



The Oak (1991)

The Oak


105 min. - Dramă Film politic - AP 12 - 26.10.1992


Synopsis: Bucharest, 1988. Nela, a young schoolteacher, takes care of her father, a former colonel with the Securitate – as he dies. His will is that his body remains to be used by medical science. No one wants his body as the refrigerators at the University aren’t working. Nela leaves for a teaching job in a provincial town. There she meets Mitică, a doctor at the local hospital, who, like Nela, won’t accept to compromise and is full of dreams and optimism. They disturb everyone by their attitude but they survive the harshness of reality, as if touched by a kind of grace. 

Director: Lucian Pintilie

Writer: Lucian Pintilie, Ion Băieșu

Stars: Maia Morgenstern, Răzvan Vasilescu, Victor Rebengiuc, Dorel Vişan


Galerie foto


Galerie video



Distribuție

Maia Morgenstern Nela
Răzvan Vasilescu Mitică
Victor Rebengiuc Primarul
Vezi tot genericul

Producători

Parnasse Production, Scarabée Films, MK2 Production, La Sept Cinéma, Canal+, Studioul de Creație Cinematografică al Ministerului Culturii România

Date de producție

Ecran normal, color. Locuri de filmare: Bucureşti, Copşa Mică, zona Braşov. Film în două variante: lungă 130 min. și scurtă 105 min.

Distribuitori

Transilvania Film

Festivaluri

  1. 1992 - UCIN - Premiile pentru regie, scenariu (Ion Băieşu - in memoriam), rol principal feminin (Maia Morgenstern), rol principal masculin (Răzvan Vasilescu), rol secundar masculin (Victor Rebengiuc)
    1992 - Geneva - Premiul pentru interpretare feminină (Maia Morgenstern)
    1993 - Berlin - Premiul "Felix” pentru cea mai bună interpretare feminină (Maia Morgenstern)

Replici

„Nu zi nici da, nici nu, fii ambiguu."
„Românul e un om blând!” 

Trivia

  • Titluri scenariu: „Trist an şi solda-i mică",  „Deşteaptă-te, române"
  • Lucian Pintilie la conferinţa de presă: „Mitică c’est moi”
Opinia criticului
"Chiar dacă nu mai are impactul năucitor de la premieră, când încă mai savuram loviturile la gioale date trecutului, Balanţa (versiunea lungă, să ne-nţelegem, nu scurtătura cu sora securistă) rămâne cel mai cool film al unui regizor care e oricum, numai cool nu e. Meritele se împart egal între Ion Băieşu, care a scris nuvela, Pintilie, care a găsit în poveste vehiculul perfect pentru furia lui mocnită, şi Maia Morgenstern, a cărei frenezie demolatoare şi apetit pentru rebeliune trag tot filmul după ea într-un montagne-russe dement. Până şi scenele ei de calm sunt aparente, părând mai degrabă izbucniri filmate cu încetinitorul. Scene cool? Maia plimbându-şi tatăl în bor­canul de Nescafe. Maia în tren, spunând "Mi-e frică de şerpi". Maia întinzându-se pe trotuar în faţa Miliţiei. Şi-aş ţine-o tot aşa, dar am să închei cu replica mea favorită: "Nu zi nici da, nici nu, fii ambiguu." Deşi ştiu că alţii o preferă pe aia cu geniul, nebunul şi normalul din final." (Mihai Chirilov, Re:Publik mai 2005)