De la opera literară la film
Filmul
Întoarcerea din lad îşi ia destule libertăți față de puternica nuvelă care l-a inspirat, „Jandarmul” lui Agârbiceanu. După opinia mea, nu greşeşte deloc procedând astfel fiindcă orice ecranizare bună este o interpretare originală şi are dreptul să evidențieze, cu mijloace proprii cinematografului, ceea ce a descoperit nou în opera literară.
Principala modificare îl priveşte pe lon Roşu, care are o foarte slabă prezentă în nuvela, murind repede, otrăvit. În film, el devine un personaj important (dostoievskian), plin de înțelegere pentru suferința soției sale, deşi ea îl înşală cu „jandarmul”. Pe front, îşi salvează rivalul grav rănit de o schijă şi piere în exercitiul acestui act generos.
Întorcându-se acasă şocat mintal „jandarmul” vede mereu fantoma lui lon Roşu, coborându-I către o zare de lumină. O respinge, ca urmare, pe Veronica, atrasă de presimțirea revenirii lui în casa părasită, o face să fuga îngrozită şi să cadă apoi la pat, profund zdruncinată sufleteşte. Se aude după aceea că „Jandarmul” a dezertat şi patrula îl caută. Personajul demonic reapare efectiv mai târziu, cu o rană urâtă la frunte şi un ochi stins, ratăcind prin pădure. Într-o uniformă zdrențuită. Înțelegem că Veronica întâlnise doar vedenia Jandarmului, fiindcă atunci, deşi purta semnul schijei care-I lovise, avea amândoi ochii şi ei o fixaseră, arzători ca jarul, aşa cum îi știa.
Şi finalul e schimbat: „jandarmul” nu se spânzură ca în nuvelă, ci-şi da foc casei şi-l vedem la sfârşit, rânjind nebuneşte, chipul, luminat de flăcările care-I consumă.
Modificările introduse sunt în spiritul nuvelei. Şi acolo, dubiul dacă Veronica s-a întâlnit realmente cu „jandarmul” care şi-a pierdut mințile sau a avut o vedenie, planează asupra episodului. Există apoi şi o problemă a răspunderii față de lon Roşu. „Jandarmul” e urmărit de ideea că Veronica şi-a ucis soțul ca să rămână cu el. De aceea n-o ia de nevastă când rămâne văduvă, temindu-se să nu-i dea şi lui „bureți otraviți”. După ce înnebuneşte, are obsesia lor, umblă prin pădure să-i culeagă, spre a împiedica repetarea actului criminal. N-ar fi exclus — spun oamenii — ca el însuşi să fi săvârşit fapta odioasă, conform firii lui crunte de „jandarm”.
Pe Veronica, la rândul ei, o apasă greu bănuiala de asasinat. Când „jandarmul” îi dă crezare, femeia socoteşte gândul atât de monstruos, încât toată dragostea pentru bărbatul care-I poate nutri încetează brusc şi definitiv să-şi mai găsească loc în acest suflet chinuit.
Deplasarea morții lui lon Roşu pe front îngăduie filmului să ne înfăţişeze un întreg episod, presupus doar în nuvelă: experiența atroce a războiului. Tablourile sunt remarcabil lucrate, dilata inteligent evenimentul sinistru, mişcarea penibilă, împiedicată, sugerând o senzaţie copleşitoare de coşmar. Scena execuției abandonate de honvezii umanizaţi la beție dă măsura unui talent regizoral incontestabil. Fericită e şi ideea tratării acestor secvențe halucinante în sepia sprea a
interioriza spectacolul fioros. De fapt, aici şi în „fantomatizarea” reîntâlnirii Veronicai cu „jandarmul” se află cea mai adâncă intuiţie artistică a filmului. Tot ce ne prezintă ambele episoade poate fi înțeles ca petrecându-se în sufletul personajelor, sub presiunea inconştientului şi a unui sentiment de culpabilitate strivitor. Că „jandarmul” suferă o
traumă psihica indică şi nuvela, iar sugestia dezvoltării mecanismului nevrotic obscur, pe care-I declanşează şocul războiului (iadul) constituie principala ei calitate. La fel atracția demonică exercitată de personaj asupra Veronicăi, ca şi sfârşitul unei asemenea iubiri vinovate.
Dar nemailăsându-I pe lon Roşu să moară otrăvit în împrejurări tulburi, regizorul răpeşte conflictului implicațiile sale subterane întunecate, sărăcind psihologia personajelor. Soţul Veronicăi se dostoievskizează, dar ea, ca și „jandarmul", îşi cam pierd misterul.
O contradicţie minează filmul. Pe de o parte, regizorul ne invită să privim ce se petrece în adâncul acestor suflete sumbre, pe de altă parte, înlătură din ele tocmai sentimentul apăsător al culpabilității şi obsesiile cărora acesta le-a dat naştere. Efectul e o lipsă de dramatism interior. Filmul se mulţumeşte cu o fineţe descriptivă şi o narațiune elegantă, fluentă. Dar curge prea lin, fără momente de tensiune, lunecă — aş spune —peste ea. Prima apariţie a „jandarmului”, după ce se aude că cineva umblă prin casa părăsită, rămâne fără povestea bureților, un simplu presentiment funest, mijlocit de pasiune sub formă halucinatorie. Caterina îl are în nuvelă, când vine vestea că frontul a fost rupt, dar ea e complet nevinovată! Culpa secreta care roade sufletul nu apare deloc la Veronica şi ia doar aspectul părerii de rău pentru Dumitru (regretul ca şi-a înşelat salvatorul). O bună parte din film e un examen psihanalitic inutil, fiindcă între eu şi inconştient nu exista nici o tensiune.
Nuvela omite să răspundă la întrebarea „Ce conținea lada atât de grea a „jandarmuIui”?” Păstrând tăcerea asupra acestui mister, Agârbiceanu întreține până la sfârşit o aură sulfuroasă în jurul figurii eroului.
Filmul spulberă taina, dându-ne să înțelegem că lada conținea efectele militare ale „jandarmului”, pe care el le arde când îşi reia viața civilă. Actul ar trăda o dorință a eroului de a şterge un trecut sinistru. Frontul, mai ales la început, când Dumitru comandă, cu o neomenie ajunsp obişnuită, plutonul care fost încredințat, reînvie o existență anterioară înmormântată. „Jandarmul” lasă răul să-l cuprindă iarăşi, după ce a încercat să-l exorcizeze, fără succes.
„Demonul
” se transformă astfel într-o victimă a destinului, înverşunat să-i malignizeze firea (lumea rea creează inşi ca „jandarmul”) Viziunea în care lon Roşu îl cheamă pe un drum luminos întăreşte ideea şi echivalează cu o convertire. Interpretarea îndulceşte personajul şi cam toarnă sirop într-o poveste crudă. Preferințele mele înclină categoric către ea.