Actorii reuşesc să vadă viaţă acolo unde criticul vede idee
Până nu demult se spunea: avem o echipă, o şcoală chiar de actori străluciţi. Ei, dacă scenariile, ei, dacă filmele româneşti ar fi la înălţime! A venit se pare şi clipa să recunoaştem: stagiunea aceasta i-a slujit mai bine pe slujitorii Thaliei. Nu se întâlnesc adesea cu roluri de forţa dramatică a celor oferite de
Titus Popovici în cele trei filme ale sale (
Puterea, Adevărul şi
Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte), nu evoluează oricând interpreţii sub bagheta energică a unui
Marcus Manole,
Sergiu Nicolaescu sau
Mihu lulian, nu li se oferă la tot pasul ambianţe contemporane realiste ca cele din
Fraţii, Aşteptarea, Decolarea, Pentru că se iubesc ori, dimpotrivă tensionat — romantice ca în
Pădurea pierdută. Conjuncturi, desigur favorabile (roluri, parteneri, regizori, unghiuri şi lumini ce pun în valoare expresia), dar greul rămâne tot pe umerii lor. Alergători de cursă lungă ce trebuie să-şi dozeze suflul dramatic sau comic pe întinderi ades plicticoase, în conflicte câteodată puerile, către un finiş filozofic, anemic, cu soluţii de viaţă cam convenţionale, cu aserţiuni de abecedar. Pentru că, să recunoaştem, vârfurile noastre artistice sunt rare şi par mai impozante cu cât le priveşti mai de la distanţă. Plan de ansamblu, cu ochiul liber. Lucid, dar cu înţelegere. Mai ales pentru ei, actorii, care reuşesc să vadă viaţă acolo unde criticul vede (cică) idee. Mary Poppins putea să-şi ia zborul dintr-un tablou cu verzi coline. Copiii o urmau fără să se întrebe cum a făcut-o. Criticul constată: era Chagal peisajul, era trucaj plutirea, era căluţ de bâlci, poneyul. Dar publicul o urmează pe ea, pe Mary Poppins şi nu pe Alice Mănoiu. Bucuria e a lor, a miracolelor de pe pânză, nu a contabilităţilor noastre pe hârtie.
Compozitorii
Şi totuşi, dacă am dori să facem bilanţul, să privim stagiunea din punct de vedere al interpretului, am stabili, cel mult, valoarea. Nu şi misterul creaţiei. Acel moment unic de inspiraţie pe platou, rezultat, e drept, din sute de clipe de studiu, de exerciţii tehnice, dar ţâşnit deodată, într-o singură «dublă», care nu se poate reface dacă în ea a erupt spontan scânteia gândului, sensibilitatea poetului-compozitor. Oare nu-I putem numi astfel pe interpretul care trece (cu o uşurinţă ce nu-i poate induce în eroare decât pe profani) de la un portret istoric de anvergură epică, lucrat energic, în tuşe patetice, la o compoziţie psihologică migăloasă, compunând o nebunie amară, bine mascată de o autoironie ce-i pune în încurcătură pe mulţi? L-aţi recunoscut, desigur, în dublă ipostază, pe
Amza Pellea, campion al partiturilor dificile în această stagiune, actor care cu o îndrăzneală dublată de o precizie a detaliului analitic exersată cu regizori foarte exigenţi (Sergiu Nicolaescu, Marcus Manole) străluceşte în situaţiile cele mai delicate. Pe muche de cuţit. L-am aminti doar în recentete sale realizări: Ipu, invitat de onoare la «cina laşităţilor» şi găsind în el forţa tragicomică a jocului de-a înmormântarea, de-a pretenţiile postume. Viclenie ţărănească, umor, dispreţul pentru domnii ce sunt nevoiţi să-i facă jocul, un fel de revanşă copilărească, o bucurie târzie şi foarte amară pentru că vine inutil de târziu; demnitatea târguită la masa nedemnilor — tuturor acestor subtile date psihologice ale personajului lui Titus Popovici, Amza a ştiut să le dea glas, ades fără replică, doar prin ascuţimea privirilor uşor înceţoşate — chipurile — de băutură. O minte pătrunzătoare, dublată de o tehnică sigură dar neostentativă, de o mare capacitate de sugestie, caracterizează (desigur sumar) personalitatea lui actoricească. Şi apoi o altă «cină»: de data asta în doi. Foştii prieteni, Petrescu (Pellea) şi Stoian (
Mircea Albulescu) faţă în faţă într-o tăcere grea, moment penibil pe care şi victima, şi vinovatul ştiu că nu vor putea să-l depăşească. Stoian-Albulescu îşi revede după mulţi ani fostul prieten. A venit să-i dea o explicaţie, dar ce-i mai poţi spune omului pe care cândva l-ai iubit şi l-ai nedreptăţit atâta? Albulescu îşi apleacă uşor umărul, mai mult a neputinţă şi oboseală decât a căinţă; interpretul sugerează cu extraordinară forţă această mândrie deloc înfrântă a personajului, chiar când recunoaşte că a greşit, şi totodată tristeţea lui nesfârşită pentru o prietenie pierdută şi pentru o remuşcare devenită inutilă celuilalt. Dar necesară, eliberatoare pentru el. Magistral momentul lui Mircea Albulescu — actor de talie internaţională — magistral, de asemenea, Amza. Care ştie să tacă elocvent minute în şir, preocupat, închis în el, cu o demnitate deloc jignitoare pentru partener, dar în spatele căreia simţi imposibilitatea absolut omenească de a ierta. O singură frază spusă mai mult ca pentru sine — antologică fraza, antologică intonaţia vibrând de multiple sensuri: de suferinţă depăşită dar nu cicatrizată, amărăciune pentru nedreptate şi mai ales o mare, lucidă înţelegere, înţelegere, nu indulgenţă: «Ce m-a durut mai tare a fost că atunci tu ai putut să mă crezi trădător». Şi iată o istorie întreagă, cu tot ce a însemnat ea pentru noi toţi, rescrisă tragic şi totuşi optimist, într-o singură secvenţă, datorată desigur forţei dramaturgului, tactului regizoral, preciziei decorului sau a luminii savant dozată, de o cruzime obosită şi ea — dar mai ales actorilor. Interpreţi de mare talent care au încărcat cu fiinţa, farmecul personalităţii, dar mai ales al ştiinţei profesiei lor, momentul de viaţă şi de moarte. Şi Mircea Albulescu şi Amza Pellea au probat mai mult ca oricând stăpânirea mijloacelor de interiorizare-exteriorizare în faţa aparatului, un firesc compus cu savantă iscusinţă dramatică (mai spectaculoasă la Albulescu, mai sobră la Amza) care-i situează în prim-planul valoric de interpretare al acestei stagiuni.
Recitaluri
Nedispunând de atari regaluri dramaturgice, dar de o partitură complexă şi interesantă, acest actor sârguincios, plin de har şi finete a observaţiei psihologice care e
lon Besoiu, construieşte tot în
Puterea şi Adevărul mai mult din tăceri reprobatoare, înfruntări calme, demne, înţelepte, un portret antologic pentru filmul românesc contemporan: comunistul Duma. EI reuşeşte să sugereze şi o undă de poezie, de tristeţe, de singurătate chiar, personajului — poate neînţeles la vremea sa, tocmai din pricina clarviziunii sale istorice, a balanţei drepte pe care reuşeşte s-o stabilească între actul revoluţionar, imperativul social şi marea, infinita încredere în omenie. Alături de el, evoluează cu calm şi graţie,
Irina Gărdescu — prezenţă şi farmec de netăgăduit în filmul românesc. N-aş omite nici contribuţia la stagiunea aceasta a lui
Octavian Cotescu, aducând o undă de rafinament critic, de cruzime analitică, personajelor sale lunecoase ca şerpii, ca apa din smârcuri... Pe când îl vom putea admira şi într-o compoziţie comică de forţa creaţiilor din teatru?
Despre «recitalul
Ciobotăraşu» din
Aşteptarea s-a scris mult. Prim-planul lui ne va obseda pe toţi, prim-planul cu privirea aceea neliniştită, mistuită de nostalgii, uşor domolite de melodia dulce a trombonului la care cântă ultima oară în parcul pustiu. lzbutit final «Stop-cadrul» acelui portret de un realism crud. Ciobotăraşu a intrat în istoria filmului în timp ce «nea Fane» se retrăgea discret să-şi împlinească destinul. Marele, tristul destin al unui om şi al unui actor.
Un micro-recital ne-a oferit
Ciulei în
Decolarea, dând eroului său o caldă şi obosită înţelegere a vieţii ce depăşeşte cu mult conflictul — cam schematic — al filmului. Actorul îşi stimulează, cu eleganţă, tinerii parteneri:
Emil Hossu (de al cărui farmec prea conştient mă cam tem pentru viitorul actorului) şi
Monica Ghiuţă — sensibilă, precisă în nuanţe, dar nu întotdeauna avantajată de aparat.
Ne-a impus
Gheorghe Dinică în ofensiva actoricească desfăşurată pe rolul-mânuşă din
Felix şi Otilia. Am admirat la
Clody Bertola energia dramatică şi ascuţimea notaţiei de caracter, binecunoscute din teatru. Sergiu Nicolaescu, prezenţă de film impunătoare, mai puţin la îndemână în «Pascalopol», se desfăşoară cu mare siguranţă sub propria-i baghetă.
Tot el, ca regizor, o ajută pe
loana Bulcă să-şi recâştige o înălţime pierdută (cu rolul de comedie din
Astă seară dansăm... ce nu i se potriveşte) şi să se desfăşoare, în sfârşit, în plenitudinea forţei sale dramatice.
Eliza Petrăchescu — mare tragediană a teatrului şi filmului românesc, foarte bună în
Atunci i-am condamnat pe toţi..., excelenta, dar cu un machiaj cam îngroşat, în
Felix şi Otilia. O compoziţie de zile mari reuşeşte
Ovidiu Schumacher în al său arierat Titi.
Revenind cu plăcere la caracterele uşor ambigue din alte stagiuni, lon Besoiu ne încântă în sutana sa blând-perfidă de laş duhovnic spiritual din filmul lui Nicolaescu.
Aş îndrăzni să susţin că un recital de mare clasă ne-a oferit şi
Papaiani în
Astă seară dansăm..., într-un rol îmbogăţit cu o fineţe ironică ce demonstrează o subtilizare a tehnicii actorului. Umorul lui liric devine mai complex cu accentele satirice oferite de scenariul lui
Ion Băieşu, dar mult stimulat şi de precizia regizorală a lui
Geo Saizescu. Într-un personaj creat cu vervă de «interpretul Saizescu», eu văd un simpatic, inteligent erou de virtual serial comic. Păcat că îndrăznelile noastre se opresc la jumătate, că nu inventăm şi situaţii comice inedite pentru actori comici încă necelebri care ne-ar da — poate — satisfacţii mai mari decât distribuţiile doar cu capete de afiş. Un pericol existent şi în această stagiune este acela al folosirii, cu prea mici variaţii, pe aceeaşi temă, a unor tipologii ultracunoscute. Repetarea, în orice ocazie, oboseşte chiar şi un public indulgent. Oare un Esrig, o
Letiţia Popa convertiţi la film vor îndrăzni să aducă şi pe ecran o revoluţionare a inerţiilor noastre de distribuţie?
Eforturi
Leni Pinţea în
Pădurea pierdută îşi urmăreşte cu încordare, invidie şi totuşi o duioşie aproape maternă, rivala copilăroasă, şi o dramă întreagă, stăpânită cu eleganţă, e sugerată mai convingător decât multe altele de prim plan.
Violeta Andrei cântăreşte cu o privire expertă ingenuitatea lui Felix, dar cu o tandreţe dezinteresată, surprinzătoare pentru o femeie ca aceea din filmul lui Mihu Iulian, îl invită la ea pe tânăr riscându-şi situaţia. Actriţa, în plină evoluţie interpretativă, sugerează discret portretului psihologic umbre şi penumbre, mai multe chiar decât îi reuşeşte
Julietei Szönyi «misterul» Otiliei. (Aici concepţia distribuţiei în rolurile titulare a mers, se pare, exclusiv pe o latură plastică. Rămâne de discutat valabilitatea acestei concepţii).
Sunt multe, desigur, observaţiile care s-ar putea face cu privire la distribuţia în filmul românesc, atât din punct de vedere al regizorului, cât şi al interpretului care acceptă. Aş vorbi chiar de o anume rezistenţă, să-i zic eroică, pe care un actor trebuie să o aibă la un moment dat faţă de o propunere care nu-i convine. Nu-i convine ca tip de personaj, ori nu-i convine consistenţa rolului, nu mai contează. Aici nu întâmplarea sau dorinţa expresă de a face film ar trebui să lucreze în favoarea sau defavoarea actorului, ci forţa lui morală de a se opune variaţiilor pe o singură temă, chiar dacă tema e atrăgătoare, cu succes sigur, farmec garantat. Mă gândesc la un actor care a reuşit să iasă din pericolul repetiţiei personajului, lon Besoiu, care cu
Setea, Mihai Viteazul, cu «Ipu» şi mai ales
Puterea şi Adevărul şi-a dezvoltat cu strălucire toate faţetele talentului său, depăşindu-şi handicapul «tipologic». Am admirat debutul lui
Cornel Coman din
Serata, dar ce a urmat în
Pădurea pierdută şi în
Drum în penumbră era prea aproape, exact în aceeaşi gamă a personajelor sale, actorul devenind prizonier al facies-ului viril spre tandru, interesant dar cam acelaşi.
Un lucru e cert: dacă oscilaţia valorică a filmelor stagiunii, a rolurilor oferite a existat realmente, interpretarea ca atare n-a coborât sub o anume ştachetă. Actorii noştri ne-au ridicat — unii— pe culmi artistice sau doar ne-au însoţit paşii pe un pământ cunoscut. Talentul lor ne dă încredere. Succesele lor merită aplaudate.