Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Un debut “haiducesc” în lungmetrajul de ficţiune


     Regizorul Ovidiu Nicolae Georgescu a avut în urmă cu aproa­pe trei ani ideea unui film de ficţiune inspirat din "fapte reale", cum ti­trează multe generice americane. Nu acest lucru a fost inedit în realizarea filmului 3 păzeşte, ci faptul că, până la urmă, el a fost realizat fără bani de la stat, cu foarte puţini bani de la sponsori, dar cu o enormă cantitate de dăruire, cu un sprijin moral şi material extrem de ge­neros din partea Fundaţiei Quantum, dar şi a marelui actor care este Marcel Iureş, care a jucat un rol important în acest film, complet dezinteresat de o remune­raţie (el, actorul care l-a umilit pe Bruce Willis într-un film de război american).
     După terminarea unei facultăţi tehnice de la Politehnică, Ovidiu Nicolae Geor­gescu a absolvit în urmă cu cinci ani UNATC-ul, în prezent fiind asistent la catedra de regie. O excelentă ucenicie l-a adus pe platourile unde a filmat Bertrand Ta­vernier (Căpitanul Conan) şi Lucian Pintilie (ca asistent de regie la Prea târ­ziu). Până la 3 păzeşte, regizorul Ovidiu Nicolae Georgescu a semnat nu mai puţin de opt filme de scurtmetraj şi lungmetraj (documentare şi de ficţiune) realizând, de asemenea, reportaje şi do­cumentare pentru televiziune. A obţinut premii la "CineMAiubit"şi APTR.
     Pornind de la un caz real, scenariul filmului, oferit spre lectură actorului Marcel Iureş,l-a atras pe acesta definitiv, interpretul acceptând condiţiile unui film "fără buget", ne spune cineastul pe care l-a cunoscut la sediul studioului său de producţie de film şi video "Visual Art Center".
 
- Cum aţi izbutit această "aventură haiducească" în domeniul producţiei de film?
- Toţi oamenii implicaţi, şi nu au fost puţini , aproape 150, au lucrat benevol, de multe ori cheltuindu-şi banii lor pentru reuşita filmului. În orice caz, n-aş mai repeta această expe­rienţă. Ea nu reprezintă o soluţie. În cine­matografie trebuie să existe un putemic sprijin financiar din partea statului şi a producătorilor cu capital particular.
- Ce aţi dorit să demonstraţi cu aceas­tă experienţă?
- Am dorit să demonstrăm că se poate face film şi în afara sistemului, în afara unor interese oculte, în afara unui sistem hulit, dar apreciat de "promovări" nejus­tificate:
- La cât s-a ridicat bugetul unui film "fără buget"?
- La aproximativ 250.000 de dolari. Adică aproape un miliard de lei.
 
     Aşa cum se prezintă filmul la ora ac­tuală, în format video digital, el nu poate fi proiectat deocamdată în cinema­tografe. Producătorii (Visual Art Center şi Quantum) au nevoie de suma de 30 de mii de dolari, ceea ce reprezintă echiva­lentul unui sprijin financiar pentru o gon­flare pe peliculă, operaţiune necesară atât pentru o exploatare normală a sa în reţeaua de cinematografe, dar şi pentru participări la festivalurile internaţionale. Deja s-a pregătit traducerea şi subtitrarea filmului în limba engleză şi în curând va fi gata şi cea în limba franceză.
     Un lucru interesant şi nu lipsit de semnificaţie este şi manifestul "Conce­sia", lansat de autorul filmului alături de operatorul Ovidiu Gyarmath, scenaristul Viorel Florean, directorul de film Cosmina Văleanu şi regizoarea Theo­dora Herghelegiu, a cărei Fundaţie "Quantum" (Teatrul inexistent) a con­tribuit în mod decisiv la finalizarea acestui îndrăzneţ proiect. Iată câteva afirmaţii din acest "Manifest": "Un film nu se face în primul rând cu bani, ci cu relaţii umane. Porneşte de la premisa că nu vei primi bani pentru film de la nimeni, nu vei fi dezamăgit, nici luat prin surprindere. Echipa filmului să fie formată numai din maniaci. Singurele excepţii, ca să nu dai de belea: electri­cianul, juristul şi contabilul. Nu uita: filmul se adresează publicului. Scopul lui este să fie văzut de cât mai mulţi oa­meni. Dialogurile sunt esenţiale. Dacă nu sună «vorbit», aruncă-le la gunoi. Nu filma decât în locaţii, niciodată pe platou. Estetica există pentru cei care o caută cu lumânarea. (...) în lumea reală contează numai rezultatul. Ultimul indemn: «Filmaţi bine, numai filmaţi!»"
     Deloc teribilist, doar plin de bun-simţ, manifestul acestor tineri cineaşti trebuie să dea de gândit mai vârstnicilor colegi. Exemplele lui Cristi Puiu, Cristian Mun­giu, Radu Muntean şi acum al regizo­rului Ovidiu Nicolae Georgescu demon­strează că o nouă generaţie de cineaşti români are ceva de spus şi spune chiar în afara bugetelor umflate ale cinemato­grafiei (Intre 20 şi 30 de miliarde per film). Să sperăm că filmul "3 păzeşte" va fi atent cântărit de distribuitorii de film pentru intrarea sa într-un circuit cinema­tografic naţional şi intemaţional, menit să promoveze o experienţă singulară, dar cu atăt mai semnificativă pentru "starea de fapt" a filmului în ţara noastră.
     Premiera filmului 3 păzeşte are loc azi la ora 18,1a Sala "Jean Georgescu" a Cinematecii Române.
 


 
 
(România liberă, 21 martie 2003)

Tags: 3 pazeste, calin stanculescu, ovidiu georgescu

Comments: