Cineaşti scenografi: arh. Aureliu Ionescu
Interioare aşezate, mobilate cu un gust rafinat în respectul tradiţiei de civilizaţie seculară a societăţii ardelene, puse remarcabil în evidenţă de o imagine ce le descoperă pe etape de la prim-plan la cadru general, aşa cum ne-au apărut ele în ultima premieră românească
Castelul din Carpaţi, în regia lui
Stere Gulea — mi-au reamintit de multe dintre decorurile cu iz misterios ale arhitectului Aureliu lonescu, decoruri concepute pentru aproape 40 de filme. Cum ştim însă, valoarea nu aşteaptă neapărat numărul... anilor şi nici al decorurilor. Personalitatea artistică a lui Aureliu lonescu s-a impus — după un scurt moment ca asistent-scenogral la
Pădurea spânzuraţilor — de la primele sale decoruri pentru
Duminică la ora 6 şi
Dimineţile unui băiat cuminte. Prezenţă constituită, el îşi dovedea mobilitatea necesară adaptării la lucru cu regizori şi subiecte dintre cele mai diverse. ÎI regăsim astfel de-a lungul a două decenii de activitate acoperind o gamă extrem de nuanţată de teme şi momente: de la filmul istoric naţional (
Ştefan cel Mare) la cel de aventuri de import (seriale după Fenimore Cooper, Jack London sau primul western autohton,
Profetul, aurul şi ardelenii), de la filmul insurecţiei (
Cerul începe la etajul III), la cel politic-poliţist (
Conspiraţia) sau la filmul de actualitate imediată al oraşelor sau şantierelor noastre. În această versatilitate extremă se citesc însă constant două laturi ale unei aceleiaşi curiozităţi artistice: prima îţi pare a fi curiozitatea descoperirii regizorilor la debut. Aureliu lonescu a lucrat cu
Pintilie la
Duminică la ora 6, cu
Dinu Tănase la
Trei zile şi trei nopţi, cu
Nicolae Mărgineanu la
Un om în loden, cu
Nicolae Corjos la
Ora zero. O a doua latură a curiozităţii artistice a scenografuiui pare a se manifesta în atracţia faţă de peisajul necunoscut, straniu chiar, urmărind să-i descifreze sensurile şi adesea să prelungească misterul unui peisaj natural în valenţele dramatice ale decorului construit.
Pădurea pierdută, după scenariul lui
Mihnea Gheorghiu, în regia lui
Andrei Blaier, pune cel mai bine în evidenţă această relaţie aparte, dintre un decor natural de basm şi vrajă, reflectat în străzile şi casele construite de scenograf, adică în locurile ce găzduiesc drama celor doi fraţi îndrăgostiţi de aceeaşi fată. Predilecţia pentru straniu s-a lăsat observată şi în epava imaginată în largul mării, într-un film de altă factură,
Şapte zile al lui
Mircea Veroiu.
La veşnic deschisa dilemă a scenografilor între decorul, cum spun ei, care «se vede» şi cel ce «nu se vede» pe ecran, Aureliu lonescu înclină către cea de a doua formulă, adică către decorul lucrat pentru a oferi actorului, operatorului şi regizorului, în care recunoaşte autorul suprem al filmului, cadrul în care ei să poată evolua în voie, iată de ce Aureliu lonescu mizează mai mult pe efectele de atmosferă necesare dramatismului povestirii şi psihologiilor personajelor. Într-o posibilă antologie a scenografiei de film românesc, câteva astfel de decoruri de atmosferă create de Aureliu lonescu nu ar putea lipsi. Şi mă gândesc la magazinul cu scara în dantelă metalică şi cu rochia de mireasa din vitrină din
Duminică Ia ora 6, la locuinţa de la ultimul etaj al unui hotel demolat, acolo unde se leagă dialogul secret dintre mare şi «mijlocaşul la deschidere»; mă gândesc la cuibul bandiţilor din casa dezafectată a boierilor arădeni, pe pereţii căreia, ca într-o carte, se pot citi etapele unei revoluţii (
Trei zile şi trei nopţi). Sunt doar câteva exemple caracterizante pentru stilul unui scenograf al cărui decor nu este nici personaj, nici fundal, ci atmosferă.