Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Un cineast numit director


     Directorul de producţie este cel al cărui nume figurează de obicei pe generic cu litere de aceleaşi dimensiuni ca şi numele regizorului sau operatorului; în ciuda ignoranţei marelui public, el e unul dintre oamenii-cheie, dintre cei de care depinde reuşita sau ratarea unui film. Directorul de producţie este omul care cheltuieşte milioane, milioanele din care se naşte un film. Aceasta este şi meseria lui Vlad Nicolau, directorul de producţie al filmelor Puterea şi Adevărul.      Este ea o meserie strict administrativă? lată ce ne spune Vlad Nicolau:
     — Nu, nu este o meserie strict administrativă. Aş spune chiar că, caracterul de administraţie este cel mai puţin prezent în meseria noastră. Datorită specificului de unicat al fiecărui film, a problemelor pe care le ridică realizarea acestuia, directorul de film este obligat să înţeleagă ce înseamnă filmul, arta filmului şi, de aceea, asemeni regizorului şi operatorului, el vede dinainte, la citirea scenariului, cum va arăta el pe peliculă. Şi aici intervine cu pregnanţă calitatea sa de cineast. Pentru că, pentru el, şi pentru ceilalţi realizatori, calitatea artistică a filmului este principala sa preocupare, esenţa activităţii sale. Particulare sunt însă, desigur, mijloacele pe care le foloseşte.
     Film fără probleme, fără nenumărate greutăţi, nu există; dar toate trebuiesc rezolvate. La Puterea şi Adevărul de pildă, filme începute în plină iarnă, dar a căror dramaturgie se desfăşoară în special în anotimpul verii, trebuia găsită formula artistică şi organizatorică care să asigure o normală şi sigură desfăşurare a filmărilor până la începutul perioadei calde. În deplină înţelegere cu regizorul Manole Marcus şi operatorul Nicu Stan, am reuşit să abordăm în destul de mare măsură sistemul filmărilor pe viu, filmări care dau autenticitate faptelor şi conduc la o productivitate susţinută. Dar, ca să realizezi ceva pe viu, este extrem de greu. Trebuie să cauţi foarte mult, să nu te mulţumeşti niciodată cu ce ai găsit. Să cauţi mai mult, mai bine. Pentru asta însă trebuie să cunoşti fiecare detaliu al scenariului, sensurile, subtextele lui.
     În fantasticul consum de energie nervoasă şi bani care înseamnă o zi de filmare, unde servituţile sunt inerente şi apar în forme de multe ori neaşteptate, directorul de film trebuie să manifeste un calm operativ şi sigur care să îi dea posibilitatea de a rezolva aproape pe nevăzute pentru restul echipei, probleme neaşteptate şi de cele mai multe ori foarte grele. Pentru că este o obligaţie de esenţă pentru directorul de film de a crea în echipă atmosfera propice de creaţie, atât de necesară travlingistului şi electricianului, ca şi actorului sau regizorului. În Puterea şi Adevărul acest calm există. Şi el există în primul rând datorită modului profund şi pregătit în care Manole Marcus îşi desfăşoară activitatea.
     În ciuda unor impresii grăbite, profesiunea de director de film este deci foarte grea şi complexă şi de aceea cred că ea nu se poate învăţa peste noapte, după cum nici nu o poate face oricine. Dar, mai presus de toate, un lucru este sigur: dacă nu iubeşti filmul şi oamenii cu care lucrezi, nu ai ce căuta în cinematografie.
 
(Cinema nr. 5, mai 1971)

Tags: eva havas, manole marcus, puterea si adevarul film, vlad nicolau

Comments: