Cronica personajului secundar
Născocirea unor personaje secundare sau episodice într-un scenariu a inspirat regizorului
Mircea Veroiu de „lectura” cinematografică a unui roman atât de îndrăgit, precum este
Adela, nu surprinde. La fel cum nu surprinde nici preocuparea sa consecventă pentru „poziția de conștiință” a eroilor unor opere literare clasice (
Mara,
Ultima noapte...,
Adela), prinși în viitoarea dragostei. Surprinde însă, și în modul cel mai plăcut, complexitatea personajului secundar Tuliu Drăgan, inventat de regizorul-scenarist, în universul problematic al romanului lui Garabet Ibrăileanu. Retras în dulcea legănare a micilor sale „voluptăți” și tabieturi, acest epicurian „de lac”, eroic distins în bătăliile războiului de independență a ales libertatea unei existențe solitare. Relațiile lui cu lumea civilizată: ceva „cumpărături” și un pic de „teatru”. Bizara ambarcațiune cu zbaturi, fost combină devenită casă plutitoare, cu terasa poligon al țintelor ochite și lovite ca și „pivnița” originală pentru răcirea „carafei pântecoase”, e un loc de refugiu ideal pentru reverii, meditații, adăstare. Misteriosul stăpân al „domeniului” devine partenerul necesar de dialog asupra „hamletizării” întrebărilor, pe care eroul principal, îndrăgostit la asfințitul tinereții, și le pune. Stereofonia gândurilor celor doi bărbați, atinși de aripa elegiacă a Poetului: „Trecut-au anii ca nori lungi pe șesuri...”, creează o inspirată simetrie centrala, favorabila transpunerii filmice a lungului monolog a lui Emil Codreanu din roman. Noul personaj secundar construiește o antiteză motrice în dramaturgia filmului. Incursiunea „maiorului” la conacul de peste lac va semnifica victoria dragostei necondiționate de raționamente schopenhauriene. O lumină proaspătă, bine venită, va contura rafinat decizia doctorului si deznodământul cinematografic al
Adelei. În rolul fostului camarad, prieten statornic și devotat, actorul
Ștefan Sileanu își valorifică, cu intuiție și discreție, magnetismul bas-baritonal al vocii și privirii. Prezența puternică, enigmatică, Tuliu Drăgan reechilibrează barca
Adelei. Sensibilitatea ascunsa în cutele adânci ale actorului, forța sa de impresionare vizuală, laconismul mijloacelor sale de expresie sunt apropiate „percepției moderne” a spectatorului contemporan. Interpretarea „cvartetului” din seara primirii la conacul Mureșenilor, este o pagină antologica prin rafinamentul ei stilistic, în care partitura violoncelului, virtuos executată de Ștefan Sileanu, generează noi sensuri de înțelegere a operei.