Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



​Sensul culorii


     Arta animaţiei văzută de animatorii ei
     «Culorile individuale ne afectează... psiho­logic inspirându-ne anumite sentimente. Nă­zuind cu însufleţire sau rânjind molcom, ne simţim înălţaţi spre nobleţe sau coborâţi spre banalitate». (Goethe)
     Marea câmpie a culorilor ramâne un univers mereu deschis investigării, un univers atrăgător şi fascinant. O călătorie în lumea mirifică a culorilor se aseamănă cu parcurgerea anotimpurilor, cu toate trans­formările cromatice ce se petrec în peisajul înconjurător. Efectul psihologic al culorilor, capacitatea lor de a crea o stare de bucurie sau de tristeţe, de linişte sau de nelinişte, de calm sau agitaţie îl simţim mai ales atunci când sunt folosite ca dominantă cro­matică a unei secvenţe sau a întregului film; culoarea ne apare strălucitoare sau mată, discretă sau agresivă, fragmentată sau compactă.
     «Nu în varietatea culorilor stă arta unui colorist, ci în felul cum ştie el să le armo­nizeze şi să echilibreze între ele masele mari predominante de culoare» — afirma N. Tonitza. O culoare nu are valoare sin­gură, ci numai în raport cu alta; dialogul formelor cromatice constituie baza expre­siei plastice a fiecărui cadru din film tot astfel cum mişcarea vitalizează existenţa culorilor, le imprimă o viaţă proprie fără de care filmul de animaţie riscă să devină o alăturare de imagini frumoase, pur ilus­trativiste.
     O interesantă observaţie asupra culori­ior a lui Rudolf Arnheim are în vedere fap­ul că «perechile complementare (roşu­-verde, galben-violet, albastru-orange) re­dau unitatea calmă a contrariilor», ceea ce înseamnă că varietatea infinită de combi­naţii care rezultă din aceste culori permite cineastului să-şi aleagă tonalităţile cele mai potrivite pentru tema aleasă. Cea mai simplă modalitate de utilizare a culorii în animaţie este aceea de tentă plată, cu rol de dominantă cromatică pentru desfăşu­rarea unei acţiuni, procedeu des întâlnit în filmele satirice sau de idei unde prin mijlocirea pasionantului dialog stabilit în­tre personaj şi decor se construieşte dra­maturgia cromatică a filmului. Utilizând to­nalităţi reci de violet, verde şi albastru, filmul de animaţie poate sugera adâncimea imaginii, obţinând spaţializarea şi adâncimea elementelor de decor.
     Pentru a facilita spectatorilor o lectură diferenţiată a imaginii, eroii filmului sunt ierarhizaţi într-un crescendo în trepte cromatice, care începe cu tonuri aproape neu­tre ale personajelor din planul trei, creşte la tonuri calde pentru personajele din pla­nul doi şi ajunge la accente cromatice la personajele principale.
     O experienţă interesantă pentru mine a constituit-o organizarea cromatică a fil­mului Hidalgo. Pe fundalul decorului, în care tonurile neliniştitoare de galben alter­nează cu cele de gri-argintiu, se detaşează silueta lui Don Quijotte tratată în tonuri de violet. Nuanţele acestei culori (care pen­dulează între roşul pasiunilor şi albastrul meditaţiilor) pot sugera nu numai nobleţea unei aspiraţii umane, dar şi caracterul dra­matic al existenţei sale eroice. Nobilii care apar în acest film poartă costume în tonali­tăţi de violet rece şi de albastru, culori care îi plasează tot timpul în planul al doilea al acţiunii. Aceste tonalităţi îi leagă, dar îi şi detaşează de Don Quijotte. Sancho Panza are hainele colorate în ocruri şi roşuri de pământ, uşor grizate, sugerând nu numai un costum popular spaniol, ci şi caracterul eroului.
     Organizarea culorilor pe veşmintele ace­luiaşi personaj poate fi făcută cu intenţia de a pune în evidenţă figura eroului, mâi­nile sau un element vestimentar. În unele filme «regula jocului» nu este respectată şi personajul principal se pierde în culoarea celorlalte personaje sau în culoarea deco­rului. Există şi pericolul de împovărare a acţiunii filmului cu o abundenţă decorativă sau cromatică. «Pe bună dreptate, spunea Eisenstein — nu vorbesc despre film colo­rat, ci despre film în culori, pentru a evita orice asociaţie de idei cu pestritul şi ilus­traţia. Nu trebuie ca sobrietatea plastică a ecranului nostru să fie înlocuită cu scli­pirile unei stambe pestriţe sau a unui ou de paşte».
     Filmul de animaţie are posibilitatea de a vizualiza geneza şi metamorfoza culorilor, atunci când animaţia se face direct prin «pictură sub aparat». Munca de luni de zile a pictorului este prezentată în rezumat spectatorului în câteva minute. Ne este astfel dezvăluită nu numai semnificaţia scenariului, ci şi intimitatea procesului de creaţie. Măiestria creatorilor de film constă şi în a pune de acord intenţiile lor artistice cu calitatea peliculei folosite, care redă fidel numai anumite culori. De aceea pro­bele de culoare filmate determină de multe ori modificări şi adaptări în structura iniţială a imaginii.
     Sigur că prin culoare nu putem salva un scenariu slab sau mediocru, dar întot­deauna putem da imaginii — mai ales în cazul unui subiect deosebit — acea fru­museţe şi demnitate care să înalţe filmul în zona artei autentice.
(Cinema nr. 3, martie 1981)

Tags: film de animatie, hidalgo film de animatie, ion truica, regizorii nostri

Comments: