Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



​Se repetă...Hamlet


 
Un film despre piesa–far a dramaturgiei universale, un film cu și despre arta lui Liviu Ciulei
     Anul trecut, iubitorii Thaliei au aștepat cu nerăbdare montarea piesei „Hamlet” în viziunea regizorală a lui Liviu Ciulei, la Bulandra, întâlnirea unuia dintre cei mai mari regizori români cu capodopera shakespeariană promițând o seducătoare lecție de teatru, perenă și accesibilă. Teatrul Național de Televiziune și TVR 2 au inițiat, paralel cu geneza spectacolului (care a durat patru luni), construcția unui film menit să surprindă inefabilul actului regizoral, dimensiunile spirituale stabilite între autor și regizor, între regizor și actori, între cei din urmă și public. Inițiativa a devenit un gest cultural de referință într-un making off original, ce poate fi citit și ca o lecție de dramaturgie universala (fără nimic pedant, desigur), și ca povestea dragostei unui regizor pentru un teatru, creuzet al unor mari talente interpretative și regizorale românești, și ca o lecție de morală, implicită pentru sublinierea funcției formatoare a marii literaturi dramatice.
     Autorii filmului Se repetă... Hamlet (realizat cu participarea regizorului Liviu Ciulei, redactor: lon Parhon, editor imagine: Sebastian Chelu, scenariul și imaginea: Corina Tudose, producător: Doina Teodoru) urmăresc cu atenție geneza spectacolului, repetițiile (cu Marcel Iureș, Victor Rebengiuc, Valeria Seciu), concepția scenografică, elaborarea costumelor mergând până la detalii (educația și controlul respirației actorilor), absolut necunoscute publicului. Mărturiile regizorului descifrează sensurile unei piese considerate „cea mai complexă și cea mai deschizătoare de drumuri din patru secole de dramaturgie universală”. Departe de radicalitate, viziunea lui Ciulei se explică printr-o reinterpretare a textului clasic, fără șocuri, ci cu o insesizabilă arta a detaliilor (funcția luminilor în spectacol) ce impun etern valabila problematică shakespeariană la nivelul emoției contemporane.
     Filmul, spunea celebra coregrafă Miriam Răducanu, „trebuie să ajungă în facultățile de teatru și să rămână în memoria culturală a iubitorilor teatrului.” O mare lecție de teatru (așa cum a fost și cea a lui Andrei Șerban cu „Oedip”), semnată de Liviu Ciulei, rămâne și o probă a profunzimii intelectuale și a unei seriozități cu care astăzi slujitorii scenei se întâlnesc mai rar. Lecția de modestie oferita de regizor (care a participat până la montajul final al filmului), lecția de seducție culturală practicată de Ciulei, care n-a uitat să amintească și alte performanțe ale unui fost coleg (de talia lui Fory Eterle) sunt oferite spectatorului care n-a ajuns sa vadă montarea de la Bulandra într-un incitant montaj al intervenției protagoniștilor, echipei tehnice, autoarei traducerii, Nina Cassian etc., care au materializat o viziune de referință asupra „dramei situațiilor impuse”. Felicitându-i pe autorii și producătorii acestui autentic gest de cultură, îmi amintesc faptul că filmul se difuzează în această seară pe TVR 2 la ora 23.05, că el va face parte și din programul Galei UNITER din 2 aprilie. Spectacolul va fi de asemenea integral înregistrat de Departamentul Teatrului Național de Televiziune cu participarea TVR 1 (regia TV: Silviu Jicman), iar printre proiectele departamentului de teatru se află în curs de materializare preluarea spectacolelor „Slugă la doi stăpâni” de Carlo Goldoni și „Așa este. Dacă vi se pare” de Luigi Pirandello, ambele în regia lui Vlad Mugur, la Teatrul Național din Craiova, și „Toujours l'amour”, în regia lui Dan Puric, spectacol preluat de Naționalul bucureștean (regia TV: Constantin Dicu).
 
 
(România liberă, 26 martie 2001)

Tags: calin stanculescu, hamlet, liviu ciulei

Comments: