Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Regizorii noştri - Dan Piţa


Filmul românesc în cifre
 
  • Încă de la primul film. Dan Piţa a dovedit un profesionalism sigur şi o viziune cinematografică modernă asupra materialului de viaţă transpus pe ecran. Cum a remarcat în unanimitate critica noastră de specialitate, Dan Piţa (ca şi colegul său Mircea Veroiu) a intrat în cinematografie pe uşa din faţă.
  • În 1973, la festivalul de la Cannes, secţia Semaine de la Critique, Nunta de piatră a fost printre cele 25 de filme selecţionate din peste 300 de candidaturi toate ţările lumii, ceea ce dovedeşte aprecierile favorabile ale criticii româneşti au fost confirmate şi de o competitie internaţională de prestigiu.
  • Nunta de piatră (în care Dan Piţa a transpus cinematografic nuvela «La o nuntă» de lon Agârbiceanu) a fost vândut în nouă ţări socialiste, în Mexic, Finlanda şi, după ce a fost prezentat la Cannes, filmul a fost achiziţionat de Muzeul de artă modernă din New York.
  • Premiul special al juriului obţinut de Duhul aurului (Dan Piţa a ecranizat «Lada» de Ion Agârbiceanu), la Bergamo, a determinat cinemateca din Geneva să-l reţină, situându-I printre creaţiile de prestIgiu ale cinematografiei europene din ultimii ani.
  • În ţară, Dan Piţa împarte cu colectivul său de autori premiul de debut al Asociaţiei cineaştilor pentru Apa ca un bivol negru, iar cu Mircea Veroiu, Premiul tânărului creator pentru Nunta de piatră şi Premiul de regie pentru filmul Duhul aurului.
  • La filmografia regizorului se mai adaugă şi serialul TV August în flăcări (6 episoade a câte o oră) realizat împreună cu Alexandru Tatos (Mere roşii).
  • Cu Filip cel bun, Dan Piţa se orientează către filmul ce se adresează unui public mai numeros. Deşi startul a fost modest, totuşi la doi ani de la premieră Filip cel bun se află încă în reţea, realizând în ultimul timp o medie de peste 30 000 spectatori pe lună.
  • Succesul de public, obţinut de ultimul său film Tănase Scatiu (cifrele din tabel se referă doar la patru luni de exploatare), dovedeşte că Dan Piţa se apropie de idealul oricărui regizor: recunoaşterea de către critică şi de către public. În alte cinematogralii, se obişnuieşte să se spună că un regizor valorează cât ultimul său film. Tănase Scatiu a transformat butada în realitate.
  • Evoluţia lui Dan Piţa către un public din ce în ce mai larg este evidentă şi din planurile sale imediate: transpunerea pe ecran a scenariului lui Eugen Barbu, scris după romanele lui George Călinescu, «Bietul loanide» şi «Scrinul negru», şi un film de aventuri inspirat din faptele autentice ale unor emigranţi transilvăneni din secolul trecut, după un scenariu scris de Titus Popovici.   
Nr. crt. Titlul filmului Anul premierei  Nr. spect.      Autori scenariu
1. 
Apa ca un bivol negru
(co-autor)
1971 141 000 Scenariul şi regia de un colectiv realizatori
2. Nunta de piatră
(co-regizor)
1973 682 000  Dan Piţa şi Mircea Veroiu, după Ion Agârbiceanu
3. Duhul de Aur
(co-regizor)
1974 661 000 Dan Piţa şi Mircea Veroiu, după Ion Agârbiceanu
4. Filip cel bun 1974 948 000 Constantin Stoiciu
5. Tănase Scatiu
(2 serii)
1976 1 245 000 Mihnea Gheorghiu, după Duliu Zamfirescu
 
(Cinema nr. 4, aprilie 1977)

Tags: apa ca un bivol negru film, dan pita, filmul românesc în cifre, mihai duta, nunta de piatra film, regizori romani, tanase scatiu film

Comments: