Cineaşti scenografi: arh. Marcel Bogos
Veteran printre scenografii noştri, nu prin vârstă cât prin longevitatea activităţii sale, Marcel Bogos a semnat în 23 de ani decorurile la peste 50 de filme. O activitate atât de întinsă presupune la rându-i decoruri pentru toate genurile, pentru povestiri conjugate la toate timpurile, destinate să sugereze diferite medii sociale, gândite în colaborare cu regizori diferiţi ca formaţie artistică.
Bratu,
Gopo,
Mureşan,
Nicolaescu,
Vitanidis sunt dintre regizorii cu care Marcel Bogos a lucrat în repetate rânduri, după ce, printre filmele sale de început, a semnat decorurile pentru
Codin al lui Henri Colpi. Tot în anii de început la Buftea, Bogos a avut prilejul să lucreze cu doi dintre scenografii de primă talie europeană — Georges Wakhevitch la
Serbările galante în regia lui René Clair şi cu Alexandre Trauner pentru
Mirii anului II al lui Jean-Paul Rappneau. Au fost întâlniri ce nu s-au rezumat la simple colaborări ci au însemnat influenţe în formarea pe atunci a tânărului scenograf, tot aşa cum viziunea sa plastică a fost marcată şi de pregătirea unor filme rămase doar în stadiul de proiect, cu Roberto Rosellini şi Christian Jaque. Au fost multiple experienţe creatoare şi şi-au dat rodul printre altele în decorurile realizate pentru câteva seriale în colaborare cu case producătoare din Franţa şi R.F.G.
Dintre numitorii comuni ai scenografiei lui Marcel Bogos se impune în primul rând predilecţia sa pentru decorul de amploare. Arhitect ca formaţie, Marcel Bogos a moştenit încă din anii studenţiei necesitatea rigorii în construcţie, iar trecerea de la proiectul arhitectului la cel al decoratorului o face ţinând seama de exigenţele impuse de viaţa ce ar urma să se desfăşoare în ansamblurile proiectate indiferent dacă ele sunt integrate într-un oraş adevărat sau pe un platou de filmare. Bogos refuză astfel adaptările unor spaţii existente cu implicitele lor servituţi, preferând să imagineze şi să construiască la scară 1/1 palate, cetăţi, străzi, pieţe, gări, sate etc. Gândit astfel, decorul lui Bogos solicită o enormă cantitate de muncă. De aceea autorul său pare să-şi aleagă în fiecare film un decor-cheie, sau cum singur o spune: .«un decor-recital». Aşa au fost gândite gara din
Străinul, curtea lui Codin satul din
Răscoala şi din
Blestemul pământului, blestemul iubirii, curtea interioară din
Întoarcerea lui Magelan, bazarul din
Toate pânzele sus sau, pentru a devoala un decor în avanpremieră, piaţa cu uliţa, cârciuma, iarmarocul, ogrăzile de la mahalaua unui oraş de provincie din anul 1939, aşa cum va apărea în filmul lui
Dinu Tănase,
Un pogon de flori pentru lon. Decor pentru care scenograful s-a inspirat dincolo de paginile scenariului lui
Dumitru Carabăţ şi după piesa «Domnişoara Nastasie» de G.M. Zamfirescu. Dealtfel asemeni altor colegi de breaslă, Marcel Bogos găseşte şi el în literatură important izvor de inspiraţie — aşa cum de pildă pentru ecranizarea lui «Ion» el a rotunjit universul imagistic al lui Rebreanu, recitând poeziile lui Coşbuc sau proza lui D.R. Popescu privind satul ardelenesc din aceeaşi perioadă.
lon Popescu Gopo a fost cel ce l-a scos pe scenograf din universul terestru pentru a-I proiecta în cel cosmic, imaginar. Nava şi solul lunar imaginate înainte de prima selenizare a omului pe astrul cântat de poeţi din
Paşi pe lună sau astro-nava din
Comedia fantastică au fost proiecţii fantaste în deriva ştiinţei, păstrând însă in «sub-textul» imaginii toată încărcătura comică de care aveau nevoie.
Privite în ansamblul lor — cu reuşite şi inerentele nereuşite de el singur recunoscute cu o surprinzătoare luciditate critică — decorurile lui Bogos exprimă întotdeauna gradul de receptivitate al autorului lor în faţa vieţii. În decorurile sale nu se filmează ci se trăieşte. Mereu în căutare de mai bine şi adesea nemulţumit de sine, în special de a nu putea modifica ceva după ce o secvenţă a fost pentru totdeauna imprimată pe peliculă, Bogos pare să-şi situeze decorurile la graniţa dificilă dintre «a fi» şi «a nu fi».