Între 10 și 16 martie ar fi trebuit să aibă loc la Kiev cea de-a 11-a ediție a
American Independent Film Festival Kiev, care a avut prima ediție în noiembrie 2011 sub patronajul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Ucraina. Un tribut al cinemaului american, festivalul prezenta în fiecare an un mix dinamic de lungmetraje și filme documentare ce vorbesc despre valori, diversitate și, mai presus de
orice, puterea cugetului liber. Din cauza invaziei armatei ruse în teritoriul ucrainean, festivalul nu a mai avut loc, iar AIFF.6 a decis să includă în programul său de la București o parte din selecția festivalului ucrainian: filmul
C’mon C’mon precum și o serie de documentare ucrainene grupate sub titlul
AIFF Kyiv Indie Lab vor putea fi văzute de spectatorii din București. Echipa festivalului AIFF Kiev va face o introducere a acestor filme și va fi prezentă online pentru o discuție cu publicul bucureștean. Spectatorii ucraineni vor avea acces liber la cele două proiecții, iar filmele vor fi subtitrate în ucraineană.
Joaquin Phoenix continuă seria rolurilor de Oscar livrând unul dintre cele mai delicate și sensibile roluri din cariera sa în
C'MON C'MON de Mike Mills, în care actorul joacă un jurnalist care călătorește prin țară pentru un nou proiect alături de tânărul său nepot.
„Acest film profund onest despre copii într-o lume a adulților este condus cu extrem de multă grijă” (The Guardian) și
„te va lăsa cu un strop de speranță în plus” (The Nev York Times) la finalul proiecției.
INDIE LAB este un laborator de film pentru artiștii tineri ucraineni care lucrează la primul sau al doilea proiect de film documentar. În timpul sesiunilor ce durează două săptămâni, participanți din diferite regiuni ale Ucrainei lucrează și editează scurtmetrajul lor. În ciuda faptului că pentru unii participanți este prima lor experiență în regie și montaj, munca lor în cadrul laboratorului a condus la crearea a 10 scurtmetraje documentare în fiecare an, cu sprijinul unor regizori din Ucraina și Statele Unite ale Americii. În cadrul programului spectatorii de la București vor putea vedea următoarele documentare de scurtmetraj:
FOMO,
BIRTHMARK,
IN THE FIELDS,
DIARY 1937,
THE WONDERFUL YEARS și
SAVE ME DOCTOR.
La cea de-a 6-a ediție,
American Independent Film Festival își arată solidaritatea față de poporul ucrainean, donând toate încasările ce-i revin din bilete către ONG-uri care sprijină refugiați ucraineni și totodată preluarea și salvarea și a animalelor lor de companie.
Biletele sunt disponibile online, începând de astăzi, pe Eventbook.ro !
Un mare autor al cinematografiei europene ne ajută să înţelegem mai bine turbulenta perioadă istorică pe care o traversăm.
Ucraineanul Sergei Loznitsa a realizat, din 1996 și până în acest moment, 11 documentare care au primit numeroase premii internaționale și naționale.
Blockade (2005), documentarul său de montaj, este bazat pe imagini de arhivă din Leningradul asediat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. În 2010, primul său lungmetraj de ficțiune,
My Joy, a fost prezentat în competiția oficială de la Cannes, unde a primit premiul pentru cel mai bun regizor. Cea de-a doua ficțiune a
sa,
In the Fog (cu sublima imagine a operatorului Oleg Mutu), a fost și ea selecționată tot în competiția oficială. În 2014 se reîntoarce la documentar cu aclamatul
MAIDAN, despre lupta pentru libertate a poporului său, iar 2018, docu-ficțiunea
Donbass e selecționată în
Un Certain Regard. Prin filmografia sa, regizorul a reușit să examineze multe momente dificile și conflictuale din istoria sovietică și post-sovietică a statelor baltice.
„Fie că e vorba de ficțiune, documentar observațional sau de colaj cu materiale de arhivă, opera sa e preocupată de felul în care individualitatea e uzurpată de mase sau de felul în care aceste organisme colective sunt manevrate de-a lungul istoriei. În documentarele sale, Loznitsa reiterează teza că evenimentele înregistrate vor rezista mereu unei narațiuni liniare” - Mubi.com.
Maidan Nezalezhnosti este piaţa centrală din Kiev care a dat numele masivelor demonstraţii antiguvernamentale din 2013 şi 2014 ce au sfârşit prin a răsturna, în cele din urmă, regimul politic ucrainian.
„Cu MAIDAN, Loznitsa oferă ceva ce, în zilele de azi, e rar şi preţios: o redare a istoriei în prim-plan care nu are eticheta de breaking news postată peste tot”, scrie
The Observer, în timp ce
The Times îl descrie ca fiind
„profund impresionant, atmosferic şi, uneori, chiar straniu de frumos”. Bucuria libertăţii pe care regizorul o documentează a fost repede umbrită de ceea ce a urmat: anexarea Crimeei de către Rusia, măcelul din est, ciocnirile de la Odessa unde au murit zeci de oameni, războiul perfid condus de Putin care a culminat cu recenta invazie. Într-un fel sau altul, toate aceste evenimente au fost declanşate de demonstraţiile din piaţa Maidan. Un documentar important de revăzut acum, la 8 ani după lansare, pentru că reuşeşte să confere o faţă umană conflictului de astăzi ce devastează nu numai Ucraina, ci şi lumea întreagă. Proiecţia filmului va fi urmată de o discuție moderată de Sorin Ioniță (Asociația Expert Forum) despre situația curentă din Ucraina.
O combinaţie neaşteptată de film profund personal şi de documentar experimental,
THE CATHEDRAL, în regia lui Ricky D’Ambrose, recompensat recent cu prestigiosul premiu al presei străine de la Hollywood, este povestea meditativă, impresionistă, a unui copil singur la părinţi ce observă ascensiunea şi decăderea familiei sale americane pe parcursul a două decenii.
În
DOWN WITH THE KING (regia Diego Ongaro), film care a luat Marele Premiu Special al Festivalului de la Deauville, starul rap Money Merc este trimis de Paul, managerul său, într-o casă rurală din Berkshires pentru a se concentra la următorul album. Dezamăgit de cariera sa de rap și de ceea ce înseamnă faima modernă, Merc nu are niciun chef să scrie sau să înregistreze muzică. În schimb, își petrece cea mai mare parte a timpului la ferma vecinului său, învățând despre agricultură și bucurându-se de simplitatea vieții la țară. După ce Merc își anunță brusc retragerea de pe Twitter, Paul îşi propune să-l atragă înapoi în industria muzicală
.
Multi-premiatul scriitor/regizor Justin Chon este autorul lui
BLUE BAYOU, o poveste emoționantă și extrem de actuală despre o familie unică americană care luptă pentru viitorul său. Antonio LeBlanc (Chon), un coreean adoptat, crescut într-un orășel din Bayou, Louisiana, este căsătorit cu Kathy (interpretat de cunoscuta actriță Alicia Vikander, premiată cu Oscar în 2016), iubirea vieții sale și este tată vitreg pentru Jessie. În timp ce încearcă să le asigure o viaţă mai bună celor dragi, el trebuie să se confrunte cu fantomele trecutului atunci când descoperă că ar putea fi deportat din singura țară pe care a numit-o vreodată „acasă”.
I WAS A SIMPLE MAN (regizat de Christopher Makoto Yogi) spune istoria chintesenţială a unui om confruntat cu propria-i mortalitate, a cărei abordare înșelător de simplă ne aduce recompense bogate şi melancolice. Criticii americani au jubilat, considerându-l „un portret crepuscular, tulburător, al unui patriarh bătrân şi bolnav” (LA Times) sau „o vrajă de 100 de minute de frumuseţe şi melancolie, în aceeaşi măsură intimă şi grandioasă” (Roger Ebert).
Pentru că descrie experienţa de refugiat cu ajutorul unei animaţii vii,
FLEE (semnat de Jonas Poher Rasmussen) forţează graniţele documentarului ca să ne prezinte o călătorie către autodescoperire. Motivul pentru care a fost nominalizat la premiile Oscar pentru „cel mai bun documentar” este, potrivit publicaţiei Sydney Morning Herald, faptul că izbuteşte o realizare remarcabilă: „abordează un subiect dificil şi-l spune într-o manieră foarte captivantă”. „Uneori, un film este atât de puternic, încât te trezeşti spunându-le tuturor să se ducă să-l vadă. E exact ce am simţit să fac după proiecţia cu Flee”, scrie şi Jerusalem Post.
De prea multe ori, cinema-ul devine sinonim cu marele spectacol, cu blockbusterele lucioase şi zgomotoase, cu maşinile de făcut bani pentru marele public. Se uită des că filmul de public nu e doar
maximalist şi bombastic, ci şi intimist şi profund, atunci când vorbeşte despre teme cu care rezonăm cu toţii. Ce altceva este
E.T. EXTRATERESTRUL, capodoperă care împlineşte anul acesta 40 de ani, decât o mică
mare poveste despre un băieţel și prietenul său ciudat dintr-o altă lume? Însă, fără creatura extraterestră scornită de Steven Spielberg, lumea ar fi fost puţin mai tristă şi mai cinică. În mijlocul unei realităţi atât de zbuciumate, American Independent Film Festival .6 vă invită la o pauză de inocenţă: vom redescoperi împreună cât de importantă e prietenia şi acceptarea diferenţelor.
E.T, care a încapsulat magia cinematografică pentru generaţii întregi, merită văzut şi revăzut, pentru că de fiecare dată e ca şi cum l-am privi pentru prima oară: brusc, suntem din nou mici, în faţa ecranului, încercând, cu maturitate, să ne reţinem lacrimile, până când zărim una şi în ochii părinţilor. De-a lungul timpului, pelicula şi-a păstrat intact acel s
entiment pur de mirare, dar şi puterea imaginației și sinceritatea răvăşitoare. O fabulă fantastică despre durerea creşterii şi a deciziei de a renunţa la ce iubeşti, filmul lui Spielberg este la fel de marcant astăzi, ca şi acum patru decenii, pentru că vorbeşte despre ceea ce pierdem cu toţii: candoarea copilăriei.
Programul singurului festival din România care privilegiază arta cinematografică independentă americană, realizată în afara marilor studiouri, include filme care au marcat istoria, filme inspirate din istorie şi filme ce vor face istorie. Pe toate le veți putea vedea pe marele ecrane de la
Cinema Elvire Popesco și
Cinema Muzeul Țăranului între 15 și 21 aprilie. Biletele sunt disponibile de astăzi, online, pe Eventbook.ro.
Toate încasările ce revin organizatorilor din vânzarea biletelor pentru AIFF.6 vor fi donate Asociației
Save the Dogs and Other Animals condusă de Sara Turetta. Asociația este primul ONG de acest fel din sectorul protecției animalelor în România și este implicată activ în sprijinirea familiilor de refugiați ucraineni care trec în România prin punctul de frontieră Isaccea. Pe lângă strânsa cooperare cu ONG-urile locale pentru a-i primi pe refugiați și a asigura proviziile de primă necesitate, asociația îi ajută să găsească cazare care să permită ca aceștia să fie însoțiți de animalele de companie, oferind hrană pentru acestea, provizii și logistică de transport.
Către
Asociația Expert Forum condusă de Sorin Ioniță vor merge fondurile obținute în urma Warm up-ului pe care AIFF îl organizează între 16-17 aprilie la
Cinema Victoria din Cluj-Napoca. Organizaţia este implicată în sprijinirea locuitorilor din zonele Odesa şi Cernăuți, organizând transportul unor ajutoare adunate prin contribuții benevole către locuitorii aflați în nevoie din localitățile vecine României. Toate detaliile despre cele două organizații, despre cum puteți dona direct, dar și despre programul AIFF.6 și bilete sunt disponibile pe filmedefestival.ro!
Organizat de
Asociația Cinemascop, AIFF.6 este un proiect cultural co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național*, cu sprijinul
Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România** și
Uniunea Producătorilor de Film și Audiovizual din România – Asociația Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual. Susținut de: Banca Transilvania Parteneri:
Institutul Cultural Român,
Fortech,
Europa Cinemas,
Institutul Francez din România,
Cinema Elvire Popesco,
Muzeul Țăranului Român,
Cinema Muzeul Țăranului,
Apollo 111,
Eventbook,
Voodoo Films. Co-organizat de Multi Media Est
Partener media principal
: Radio Guerrilla,
AGERPRES. Parteneri media
: Zile și Nopți,
Cinemap,
Film Menu,
Ziarul Metropolis,
LiterNet,
Movie News,
IQ Ads,
Smark,
Films in Frame, The Institute,
CineGhid,
Munteanu Recomandă,
AARC.ro – All About Romanian Cinema,
Radio România Cultural
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.
**Acest proiect este finanțat parțial printr-un grant al Departamentului de Stat al SUA. Opiniile, constatările şi concluziile prezentate pe durata proiectului aparțin autorilor şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.
Detalii:
filmedefestival.ro